بازنگری در فرآیندهای عملیاتی و اجرایی حج 

درنشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد: با هدف بازنگری در فرآیندهای عملیاتی و اجرایی حج در ایران و عربستان 26 موضوع در کارگروههای مختلف بررسی و درباره آن تصمیم گیری می شود. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست که امروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد،  رئیس سازمان حج و زیارت و معاونین این سازمان موضوعات مورد بررسی در این کارگروهها را برشمردند و آقای علی رضا رشیدیان تصریح کرد: در فرصت بدست آمده از تعطیلی حج جلسات این کارگروهها تشکیل و نتیجه آن به شورای برنامه ریزی اعلام شد. 
آقای رشیدیان تاکید کرد: حفظ روحیه شاداب در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و مهیا شدن برای حج آینده درکنار توجه به نیرو وتامین بودجه مجموعه حج و زیارت در اولویت برنامه ها قرار دارد. 
برپایه این گزارش، نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت نیز برنامه ریزی دقیق برای دوران پس از تعطیلی حج را ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط کنونی برنامه مناسبی برای سازمان حج و بعثه تدوین و به نحوی عمل شود که ضمن رعایت         صرفه جویی ، مجموعه نیروی انسانی احساس نگرانی نکند. 
وی درادامه لزوم توجه به نکات مشترک میان سازمان حج و بعثه در روند بازنگری در فرآیندهای اجرایی و فرهنگی حج را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: استفاده از تجربیات و ظرفیت های یکدیگر و همفکری و هم اندیشی در این مسیر ضروری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب همچنین خواستار هدف گذاری در روند اصلاح فرآیندها و روش ها شد و گفت: 26 موضوع ارائه شده باید دسته بندی شود و مواردی که احتمالا همپوشانی دارد تجمیع گردد و به استفاده از تجربیات خوب کشورهای دیگر نیز توجه شود.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه زائرانی که ثبت نام کرده اند درمحافل مختلف با مراجعه به مسئولان حوزه حج و زیارت از برگزاری حج تمتع آینده و سفر زیارتی عمره سوال می کنند، افزود: این واکنش نشان می دهد که مردم نسبت به واجب الهی حج حساسیت دارند وعلاقمند هستند که این تکلیف شرعی و الهی خود را که سالها چشم انتظار آن بوده اند انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت حج در نزد مردم ، افزود: زائران از لغو حج برای حجاج خارجی گله مند و پیگیر هستند که سال آینده به سرزمین وحی مشرف شوند. 
نماینده ولی فقیه با ذکر روایاتی از امیرالمومنین و امام صادق (علیهما السلام) در خصوص حج  تصریح کرد: اساس تاسیس خانه کعبه برای " قِیاماً لِلنَّاس " سامان بخشی و قوام جامعه و مردم است و در روایات متعدد بر لزوم تعطیل نشدن حج تصریح شده است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران