خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم

خواهر امام رضا (ع) را بهتر بشناسیم

آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر امام رضا (علیه السلام) چون مرواریدی در دل کوهستان های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری شبستان، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲۵ بقعه متبرکه ظرفیت‌ های بسیاری برای معرفی این استان دارد.


این استان با مساحت ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده و از شمال به استان‌ های اصفهان و چهارمحال و بختیاری از شرق با فارس، از جنوب با فارس و بوشهر و از غرب با خوزستان همسایه است.


این استان دارای ظرفیت‌ های بالقوه‌ ای است که می‌ توان با به فعلیت درآوردن آن، نهایت بهره را از آنها برد و در ایام و فصل گردشگری که خیل عظیمی از هموطنان به دلیل آب و هوای مساعد در فواصل مختلف به استان وارد می‌ شوند؛ می‌ طلبد از همه ظرفیت‌ های استان در بخش گردشگری مذهبی استفاده کرد.


کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۲۵ بقعه متبرکه دارد که به گفته مسئولان اوقاف و امور خیریه استان ۸۶ امامزاده آن در حال بازسازی و مرمت است.


وجود بقاع متبرکه بسیار و معرفی آنها به عنوان قطب مذهبی و گردشگری در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی و فصل تابستان، می تواند علاوه بر معرفی این مکان های مقدس، فرصتی برای رونق گردشگری مذهبی در این استان چهارفصل باشد.


آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر امام رضا (علیه السلام) چون مرواریدی در دل کوهستان های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را در جنوب و در آستان ایشان استشمام کنند.



مردم کهگیلویه و بویراحمد مفتخر به میزیانی بیش از ۲۲۵ امامزاده هستند که در راس آنها، امامزاده بی بی حکیمه خاتون (سلام الله علیها) فرزند بلافصل امام موسی کاظم (علیه السلام) و خواهر امام رضا (علیه السلام) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امامزاده های جنوب کشور قرار دارد.


بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) که طبق اسناد و روایات مختلف، از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) است در فاصله ۸۱ کیلومتری جنوب شهرستان گچساران در موقعیت خاص جغرافیایی در میان کوه هایی صعب العبور و درکنار چشمه ای جوشان قرار دارد.


سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (سلام الله علیها) خواهر تنی شاهچراغ (علیه السلام) در این شهرستان مشرف می شوند و به عشق اهل بیت (علیه السلام) راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه (سلام الله علیها) را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.



این بقعه متبرکه در حد فاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواریدی در میان تنگه ای عظیم و طویل می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) را به سوی خود می خواند. هم اکنون دو جاده دسترسی به این بقعه متبرکه وجود دارد که یکی از آنها از محور گچساران به گناوه منشعب می شود و دیگری از روستای باباکلان به سمت این امامزاده می آید.



در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت (علیهم السلام) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.


یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاه چراغ (علیه السلام) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.


حضرت بی بی حکیمه (سلام الله علیها) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.


در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.


در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد. این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.



فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت. طرح جامع آستان بی بی حکیمه (سلام الله علیها) تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.



این امامزاده واجب التعظیم و عظیم الشان همه ساله علاوه بر زائرین درون استانی پذیرای زائران و مشتاقان خود از اقصی نقاط کشور به ویژه استان های فارس، بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری و همچنین علاقمندان به اهل بیت علیهم السلام از کشورهای حوزه خلیج فارس است.


شایان ذکر است، مرقد و زیارتگاه امامزاده بی ‌بی حکیمه خاتون(سلام الله علیها) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن ‌کاظم (علیه السلام) در ۸۱ کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی ‌بی حکیمه(سلام الله علیها) از توابع و روستاهای این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه ‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.


مرقد مطهر بی ‌بی حکیمه (سلام الله علیها) یکی از پرآوازه ‌ترین امامزاده‌ های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه ‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.


نخستین کنگره ملی بی بی حکیمه (سلام الله علیها) روزهای هفتم و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۳ با حضور میهمانان کشوری و استانی در جوار حرم مطهر این امامزاده واجب تکریم برگزار شد.




نظرات کاربران