ثبت‌نام حج برای خارجی‌های ساکن عربستان فراهم شد

با توجه به تصمیم عربستان مبنی بر برگزاری حج امسال فقط برای ساکنان این کشور، ثبت‌نام مشتاقان تشرف به خانه خدا از سایر کشورها که هم‌اکنون در این کشور حضور دارند، از امروز آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج،  مقامات سعودی روز گذشته (17 تیر ماه) از ابلاغ دستورالعمل‌ جدید برای برپایی حج تمتع امسال خبر دادند که بر اساس آن، لمس یا بوسیدن خانه خدا برای زائران حج تمتع امسال به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شد.
همچنین با تصمیم جدید مسؤولان سعودی، با توجه به شیوع کرونا و اعمال محدودیت در تشرف زائران به خانه خدا، تمامی زائران بیت‌الله الحرام باید از وسایل شخصی و یکبار مصرف استفاده کنند.
امسال وزارت حج عربستان از نپذیرفتن زائران خانه خدا از سایر کشورها خبر داد و فقط ۱۰ هزار نفر از ساکنان عربستان که زیر ۶۵ سال هستند، به حج مشرف می‌شوند.
بر همین اساس فاصله‌گذاری خاصی قرار است در مسجدالحرام صورت گرفته و در حمل و نقل نیز محدودیت‌هایی انجام می‌گیرد؛ به طوری که وسایل نقلیه فقط از نیمی از ظرفیت خود می‌توانند استفاده کنند و امکان پر شدن ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد. علاوه بر این، ورود حجاج هم باید بر اساس زمان‌بندی از پیش‌ تعیین شده انجام شود.
از ۲۸ ذی‌القعده تا ۱۲ ذی‌الحجه نیز وسایلی که مجوز تردد ندارند، نمی‌توانند وارد مشاعر شوند و باید با هماهنگی فعالیت ماشین‌های دارای مجوز انجام گیرد.
با این تصمیم به نظر می‌رسد که تا دو هفته آینده درهای مسجدالحرام به روی زائران حج بازگشایی شود.
همچنین با توجه به اینکه حج امسال فقط برای ساکنان عربستان برگزار می‌شود و افراد خارجی حاضر در این کشور نیز امکان تشرف به‌ حج ۱۴۴۱ را دارند، وزارت حج عربستان اعلام کرد که از امروز تا ۱۹ ذی‌القعده، مشتاقان زیارت خانه خدا در ایام حج از سایر کشورها که هم‌اکنون در عربستان حضور دارند، می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند و پس از سنجش سلامتی و ارزیابی مدارک آن‌ها در صورت تایید وزارت حج عربستان، این افراد به حج تمتع مشرف می‌شوند.


لغو مراسم حج تمتع امسال با توجه به شیوع ویروس کووید۱۹ مایه رنج و آزردگی خاطر زائران و تحقق نیافتن آرزوی دیرینه آنها برای شرکت در این مراسم شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران