پاسخ رهبر معظم انقلاب به یک پرسش:

بهترین راه تأمین حجاب چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی در سال ۷۷ در پاسخ به پرسشی درباره نحوه برخورد در مسئله بی‌حجابی تصریح کردند: در محیط دانشگاه خودتان، در نشریات خودتان، با نشریات زن -که الان در ایران چند نشریه‌ مربوط به زنان وجود دارد- با دیگر نشریات رایج صحبت کنید، چیزهایی بنویسید، پخش کنید، در جامعه فکر را بپراکنید؛ منتها با استدلال، با منطق؛ بهترین راه تأمین حجاب هم همین است که با منطق برخورد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا، در چهارم اسفند‌ ۱۳۷۷ جمعی از مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدار و پرسش‌های خود را مطرح‌ کردند.


از جمله مواردی که در این جلسه مطرح شد، سؤال یکی از سردبیران از رهبر معظم انقلاب درباره حجاب بود که به مناسبت ۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب، بازنشر می‌شود:


سؤال: من اوّل صمیمانه‌ترین احساس درونی خود را به شما تقدیم می‌کنم. سؤال دردمندانه‌ای وجود دارد که مدّتی است مرا رنج می‌دهد؛ گفتم شاید شما بتوانید جوابی برایش پیدا کنید. روزگاری بود که در بحث نوع حجاب، سؤال می‌شد که «حجابِ برتر» چیست؛ ولی الان مدّت مدیدی است که معضل نوع حجاب و بدحجابی در حال کشانده شدن به بی‌حجابی است و یک سری اندیشه‌های نویی که مخلِ‌ّ مذهب هستند، خیلی زیرکانه و آرام آرام در بین مردم رسوخ می‌کنند و متأسّفانه اثرات خیلی پایداری هم روی اذهان مردم برجای می‌گذارند. شاید من که دانشجو باشم، شرایطی برایم فراهم شده باشد که با این لفظ شعارگونه‌ «تهاجم فرهنگی» بیشتر آشنا باشم؛ ولی به نظر من مردم عادی نمی‌توانند عمق فاجعه را درک کنند، یعنی واقعاً به آنها آگاهی داده نمی‌شود. به‌نظر حضرت‌عالی با این مسئله چطور باید برخورد جدّی کرد؟ اصلاً چرا هیچ برخورد جدّی در جامعه دیده نمی‌شود؟ آیا باورهای سبزی را که سال‌ها بزرگ‌ترهای ما سعی کردند به ما انتقال دهند، می‌شود فقط به بهانه‌ ایجاد تنوّع و نشاط در روحیه‌ جوانان زیر سؤال ببریم و همین‌طور خیلی راحت موجّه جلوه دهیم؟


«حجابِ برتر که شما اشاره کردید -که مراد همین چادر ایرانىِ خود ماست- حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت. البته من هیچ وقت نگفتم که چادر را در جایی اجباری کنند؛ اما همیشه گفته‌ام که چادر یک حجاب ایرانی است و زن ایرانی این را انتخاب کرده و خوب حجابی هم هست و می‌تواند کاملاً حفاظ و حجاب داشته باشد. حالا بعضی‌ها هستند که از هرچه ایرانی و خودی است، ناراحتند و دلشان را می‌زند؛ دلشان می‌خواهد سراغ چیزهایی بروند که از خودی بودن دورتر است! به‌هرحال اگر حجاب را حفظ کنند، باز هم خلاف شرعی انجام نداده‌اند؛ منتها چیز بهتری را از دست داده‌اند.


اما این‌که شما می‌گویید «ما چگونه برخورد کنیم؟» ببینید؛ شما با تبلیغات کار کنید. یعنی همان حربه‌ای را که افراد مورد نظر شما برای سست کردن اعتقاد به حجاب به کار می‌برند، شما هم به کار ببرید. یعنی شما درباره‌ حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینی هم مثلاً درباره‌اش بحث کنید، یا از بحث‌هایی که شده استفاده کنید. از لحاظ اجتماعی هم روی همین مسئله‌ کیفیّت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزی که به نظرتان درست است، آن را بگویید؛ این دغدغه را هم که اینها می‌آیند تمایل به حجاب را در دلِ مردم از بین می‌برند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمی‌رود. البته اگر قدرتی مثل قدرت رضاخانی بالای سرش باشد، یا آن طور که شنیدم در بعضی از کشورها مثل تونس کسی حق ندارد در خیابان با حجاب باشد و اصلاً حقوق بشر هم در این‌جا دیگر مطرح نیست که چرا مردم را مجبور کردید بی‌حجاب باشند -کسانی که مسئول این چیزها هستند، همین‌طور تماشا می‌کنند و حرفی هم نمی‌زنند!- بالاخره همان کشف حجاب دوران رضاخانی پیش می‌آید؛ اما به مجرّد آن‌که این زور برداشته شود، مردم به سمت حجاب برمی‌گردند.


حجاب، ارزشی است منطبق با طبیعت انسان. برهنگی و حرکت به سمت اختلاطِ هرچه بیشتر دو جنس با یکدیگر و افشاء شدن اینها در مقابل یکدیگر، یک حرکت خلاف طبیعی و خلاف خواست انسانی است. شرع مقدّس اسلام هم برای این حدودی را معیّن و مشخّص کرده و کسانی که معتقد و مؤمن هستند، نمی‌شود که این‌طوری با حجاب برخورد کنند. البته ممکن است کسانی بی‌خبر و بی‌اطّلاع باشند؛ بایستی اینها را با حجاب آشنا کرد. من در همین سال‌های اوّلِ انقلاب به‌وضوح دریافتم که بعضی از زنانی که محجّب هستند و خیلی قدر حجاب را نمی‌دانند، اینها اصلاً از حکم حجاب و فلسفه‌ حجاب و فواید حجاب اطّلاعی ندارند؛ یعنی با اینها کمتر صحبت شده است. البته بعضی‌ها چیزهایی نوشتند؛ سفارش کردیم، کارهایی کردند. الان هم به نظر من همین‌طور است؛ بخصوص در محیط دانشگاه. الحمدلله شنیدم که محیط دانشگاه شما، محیط خوبی است. مسئولان دانشگاه هم، مسئولان مواظب و مقیدی هستند؛ امیدواریم که هرچه هم می‌گذرد، بهتر شود.


در محیط دانشگاه خودتان، در نشریات خودتان، با نشریات زن -که الان در ایران چند نشریه‌ مربوط به زنان وجود دارد- با دیگر نشریات رایج صحبت کنید، چیزهایی بنویسید، پخش کنید، در جامعه فکر را بپراکنید؛ منتها با استدلال، با منطق. بهترین راه تأمین حجاب هم همین است که با منطق برخورد شود. البته اگر چیزی جزو مقرّرات شد و کسی برخلاف آن مقرّرات رفتار کرد، ممکن است قوانینی وجود داشته باشد که دولت برخورد کند؛ که لابد هم می‌کند. در عین‌حال آن چیزی که در اساس لازم است و مهم‌تر از همه است، این است که شما ذهن این دختر جوان، یا این زن جوان را -که عمده هم خانم‌های جوان هستند- با اهمیت حجاب آشنا کنید؛ یعنی به او تفهیم کنید که حجاب از لحاظ شرعی و از لحاظ منطقی این است. در ذهن او، استدلال صحیح را در مورد رعایت حجاب راسخ کنید.


امیدواریم که ان‌شاءالله روزبه‌روز بهتر شود. البته یکی از عواملی هم که در این زمینه تأثیرات منفی دارد، برخی از این فیلم‌هایی است که بعضی از زندگی‌های غربی را در دسترس همه می‌گذارد. اینها در سُست کردن ذهنیّت مردم نسبت به مسئله‌ حجاب بی‌تأثیر نیست. البته نسبت به پخش این فیلم‌ها هم باید تذکّراتی داده شود.»




نظرات کاربران