مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است

مسجدالحرام، منطقه‌‏اى بین‌المللى است

یکی از پیام های مهم آیه «سَواءٌ العاکِف فیه و الباد»؛ این است که؛ مسجدالحرام،منطقه ‏اى بین المللى است و همچون آسمان‏ها و اقیانوس‏ها حق هیچ فرد و کشور و حکومتى نیست.

عربستان سعودی متاسفانه امسال در تصمیمی یکجانبه به طور کلی امکان حج گزاری از زائران همه کشورهای اسلامی را سلب کرد؛ در حالی که می توانست با مدیریتی دقیق، حداقل درصد کمی از زائران هر کشور را پذیرا باشد. قرآن کریم که در موضوع حج، تقریبا به همه مباحث و مسایل مرتبط به آن پرداخته و از مجموع یکصد و چهارده سوره، در بیست و پنج سوره به اجمال یا تفصیل به مسایل حج اشاره کرده به موضوع برابری حج برای ساکنان مکه و مسافران پرداخته است. خداوند متعال در آیه 25 سوره حج می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَ یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذِى جَعَلْنَهُ لِلنَّاسِ سَوَآءً الْعَکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُّذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ‏‏‏».


همانا کسانى که کفر ورزیدند و(مؤمنان را) از راه خدا و مسجدالحرامى که آن را براى همه‏ مردم، ساکنین مکّه و یا (مسافرین) بادیه‏ نشین مساوى قرار دادیم بازمى‏ دارند (گرفتار قهر ما خواهند بود) و هر کس در مسجدالحرام اراده انحراف و ظلم کند، ما به او عذاب دردناک مى‏ چشانیم.


 


از جهت لغوی «عاکف»به معنى ملازمت با تعظیم است، منظور از آن در آیه کسى است که ملازم و ساکن مکه باشد. همچنین «باد» از بدو، و به معنای ظهور یا ظهور شدید است. «باد» اسم فاعل است و در اینجا به معنى ظاهر شونده، منظور از آن در آیه مسافر است که ظاهر مى‌‏شود.


 


نکته‌ی مهمّی که هر انسان اندیشه‌ورز را کنجکاو و حسّاس میکند، تعیین یک میعادگاه دائمی برای همه‌ی مردم و همه‌ی نسلها و در همه‌ی سالها، در یک نقطه‌ی معیّن و در یک محدوده‌ی زمانی واحد است. این وحدت زمان و مکان، یکی از رازهای اصلی فریضه‌ی حج است. بی‌شک یکی از برترین مصداقها برای «لِیَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم» همین دیدار سالیانه‌ی آحاد امّت اسلامی در کنار خانه‌ی خدا است. این، رمز وحدت اسلامی و نماد امّت‌سازی اسلام است که باید در زیر سایه‌ی بیت‌الله قرار داشته باشد. خانه‌ی خدا متعلّق به همگان است: سَواءً العاکِفُ فیهِ وَ الباد.


 


یکی از پیام های مهم این آیه شریف این است که خداوند می فرماید: «سَواءٌ العاکِف فیه و الباد»؛ در واقع مسجدالحرام، منطقه ‏اى بین المللى است و همچون آسمان‏ها و اقیانوس‏ها حق هیچ فرد و کشور و حکومتى نیست. 


 


به استناد این فراز از آیه، انتظار می رفت، عربستان سعودی از تمامی کشورهای اسلامی دعوت می کرد با رعایت پروتکل های بهداشتی و حتی با درصدی بسیار اندک در حج حضور می یافتند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران