اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد

اسناد حج‌گزاری ایرانیان در دوره نادرشاه افشار منتشر شد

کتاب «مکاتبات محمود اول [عثمانی] و نادر شاه [افشار]» به زبان ترکی است و در آن اسنادی از حج‌گزاری ایرانیان منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «مکاتبات محمود اول [عثمانی] و نادر شاه [افشار]» به زبان ترکی منتشر شد. این کتاب در سال ۲۰۱۴ به همت دکتر اغور اونال، مدیر کل آرشیوهای دولتی ترکیه در استانبول منتشر شده است:


I. Mahmud - Nadir Şah mektuplaşmaları: ۳ Numaralı Name - i Hümayun Defteri, İstanbul: Başbakanlık Devlet Arşivleri


Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı, ۲۰۱۴,۳۶۷ s.


کتاب حاضر شامل ۷۱ سند درباره روابط ایران و عثمانی در دوره نادرشاه و مشتمل بر مکاتباتی میان پادشاه ایران و عثمانی است که توسط اداره آرشیو عثمانی وابسته به ریاست جمهوری ترکیه منتشر شده است. این مکاتبات از زبان ترکی عثمانی به ترکی استانبولی امروزین ترجمه شده است. همچنین عنوان‌ نامه‌ها و نیز چکیده هر نامه به زبان فارسی نیز درج شده است. مذاکرات متعدد میان دولت‌های ایران و عثمانی، گفتگوها درباره پذیرش یا تپذیرفتن مذهب شیعه به عنوان مذهب پنجم در اسلام، مسئله حج‌گزاری ایرانیان و تعیین سرنوشت برای مذهب رسمی در ایران از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این مکاتبات مشاهده می‌شود.


اسناد حج‌گزاری که در این کتاب معرفی شده‌اند عبارتند از:


- توافق در خصوص امیر حج ایران، اُسرا و قبول پیشنهاد تعیین معتمد متقابل و عدم صدور جواز شرعی در خصوص مذهب


- وفات علیمردان خان ایلچی در مسیر ماموریت و اعزام حاجی خان خراسانی چرخ چی باشی چپ به جای او


- انصراف از درخواست تعیین رکن و مقام ریاست مذهب جعفری در حرم شریف


- عدم شناخت مذهب جعفری به عنوان مذهب پنجم و اختصاص رکن در کعبه که در حوزه قدرت و اختیار پادشاه است


- دادن زمین برای ایجاد مسجد در جوار روضه مطهر مدینه منوره


 


برای مشاهده متن کامل کتاب اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران