«دعا از منظر رهبرانقلاب» منتشر شد

دعا و نیایش، پیوند انسان را با خدای یکتا، برقرار نموده، موجب پرواز روح به سوی ملکوت و فضای معطر معنوی و عرفانی می شود.لذا در فرهنگ اسلامی، جایگاه و منزلت خاصی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، از جمله عوامل مؤثر در تهذیب نفس، صفای باطن و رسیدن به کمال و قرب حق، دعا و نیایش به درگاه خدای سبحان است. دعا و نیایش، پیوند انسان را با خدای یکتا، برقرار نموده و موجب پرواز روح به سوی ملکوت و فضای معطر معنوی و عرفانی می شود. لذا در فرهنگ اسلامی، از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار و مورد تأکید و سفارش قرارگرفته است. خدای سبحان می فرماید: «قل ما یعبؤا بکم ربی لو لا دعاؤکم»؛ «بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی کند.» مفهوم آیه، این است که اگر خداوند به شما عنایت و توجه داشته است به خاطر دعاهای شما بوده است نه چیز دیگر. پیامبر خاتم (ص) درباره مسئله دعا می فرماید:« دعا سلاح مؤمن، ستون دین و نور آسمان ها و زمین است.» و درجای دیگر می فرماید: «برترین عبادت ها، دعاست، هرگاه خداوند به بنده ای، اذن [و توفیق] دعا دهد، دررحمت را به روی او بگشاید. بی گمان هیچ کس با دعا کردن، هلاک نمی شود.».


انتشارات انقلاب اسلامی، کتاب دعا از منظر حضرت آیه الله العظمی سیدعلی خامنه ای(مدظله العالی) را با تدوین علی رضا برازش منتشر کرده است.


ساختار کتاب


کتاب دعا از منظر حضرت آیه الله العظمی سیدعلی خامنه ای(مدظله العالی) دارای پنج فصل است:


فصل اوّل: معانی دعا، إجابت و ذکر، عنوان نخستین بخش و برخی از عناوین این بخش عبارت است از: دعا چیست؟، تقرُّب و أُنس، حرف زدن با پروردگار، بیان خواست های فطری انسان، عبودیت، خشوع و خاکساری و تضرُّع، أقسام دعا و أنواع سخن گفتن با خدا، نمونه‌ای از مصادیق دعا و ذکر.


فصل دوّم: عنوان این فصل، دعا و ذکر است و در آن موضوعاتی مانند: اهمیّت دعا، اهمیّت ذکر، اهمیّت صحیفه‌ی سجَّادیه، امر به دعا و نهی از ترک آن، مذمَّت ترک دعا، مقایسه‌ی دعا و ذکر با سایر فضائل، مقامِ دعاکنندگان، بیانگر اهمیّت دعا بررسی شده است.


فصل سوّم: شرائط دعا، شروط اجابت، عنوان فصل سوم است.


فصل چهارم: فواید و دستاوردهای دعا، عنوان این فصل است و در آن موضوعات رشد روحیه‌ی خاکساری، کسب معارف، و دریافتِ حاجات توضیح داده شده است.


فصل پنجم: در آخرین بخش این کتاب با عنوان در دعا از خدا چه بخواهیم؟به نمونه‌هایی از کتابها و دعاهای برجسته اشاره شده و موضوعات در دعاها از خدا چه بخواهیم؟ کتاب نمونه و درخواست های نمونه بیان شده است.


ویژگی‌های اثر


1. پرداختن به مسئله دعا؛


2. مطرح کردن دیدگاه مقام معظم رهبری درباره مسئله دعا؛


3. نشان دادن اهمیت دعا و ذکر در زندگی انسان؛


4. پرداختن به راه های اجابت دعا؛


5. نشان دادن نمونه های دعا در سخنان رهبر انقلاب.


جمع بندی


کتاب دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای، کتابی مفید در زمینه دعات و دوست داران کتاب و فعالان فرهنگی با خواندن کتاب به اهمیت، ابعاد و فواید دعا پی ‌می برند.


برشی از کتاب


در صفحه 29 درباره وسیله بودن دعا برای رسیدن به حوائج این مطالب دیده می شود:


دعا وسیله است برای رسیدن به حوائج و مقصودها و هرآنچه که انسان می خواهد و آرزو می کند مسأله  بسیار مهمّی است. خداوند متعال، وسیله ای به انسان داده است که انسان می تواند حوائج خود را - مگر در موارد استثنایی که به آن اشاره می کنم - با آن برآورده کند. آن وسیله چیست؟ خواستن از خدای متعال است. وقتی ما به درگاه حقِّ متعال دعا می کنیم، در حقیقت وسیله ای برای رسیدن به حوائج خودمان می جوئیم و راهی به سوی این حوائج می پیمائیم و از آن استفاده می کنیم. این، یک گونه دعا کردن است: دعا برای گرفتن مقصود. این طور نیست که کسی گمان کند همه مقاصد، به وسیله ابزارها یا وسایل مادّی برای انسانها قابل دسترسی است. بلکه چیزهایی را انسان با دعا باید به دست آورد. البتّه نه دعای تنها و دعای بدون عمل. هیچ فایده ای ندارد که انسان درِ عمل را ببندد و به دعا اکتفا کند. اما در کنار عمل، در کنار اقدام، در کنار به کار انداختن همّت و تلاش، خواستن از خدا را نیز باید قرار بدهیم. این دعا، حاجات را برای انسان برآورده می سازد. لذا ملاحظه می کنید که پیغمبر اکرم (ص)، در میدان جنگ، بعد از آن که همه ی کارها را انجام داده است، دعا هم می کند. بنابراین، یکی از وظایف ماست که دعا کنیم، تا از این راه به حاجات و اهداف و مقاصد خودمان نائل شویم.


انتشارات انقلاب اسلامی کتاب « دعا از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای » را در قطع رقعی و 150 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات انقلاب اسلامی به آدرس: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان فلسطین، پلاک 33  تلفن: 02166483975 مراجعه  کنند.


| شناسه مطلب: 101477




دعا رهبر انقلاب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران