«حجاب چرا؟» منتشر شد
کتاب «حجاب چرا؟»، تألیف امین کشوری، در ۱۷۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به همت انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار نشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، انگیزههاى حمله به معارف دینى و تخریب آن، در لایههاى مختلفى نظیر پوششهاى دینى، فرقهاى و افراد و جریانهاى مختلف بروز مىیابد؛ لذا شناخت عیار بازشناسى معارف حق از باطل ضرورت دارد. اگر مؤمنان سادهاندیش و غافل باشند، گرفتار حمله به دین مىشوند و قصه دردناک این است که زمین مىخورند، زخمى مىشوند یا رفتار جدید را مىپذیرند، اما از همکارى خود با جبهه کفر بىخبرند و نظم و نظام معارف خود را خدشهدار مىکنند.
یکى از خواستههاى الهى زیبا که با فطرت انسانها نیز همآهنگ است، رعایت پوشش است و باتوجه به طبیعت ظریف و لطیف زنان، از آنان رعایت بیشترى خواسته شده است. «هر که بامش بیش، برفش بیشتر». ارزش، زیبایى و ظرافت بیشتر، حجاب و پوششى کاملتر مىطلبد.
فرقههاى انحرافى که با کم رنگ شدن معنویت در زندگى و همکارى دشمنان دین و انقلاب به فعالیتهاى زیادى پرداختهاند، همواره شبههها و تردیدهایى را علیه حجاب طرح مىکنند. تمام این شبههها، همآهنگى مفهومى و خاستگاه مشترکى دارند؛ در کتاب «حجاب چرا؟»، به طرح کلى آنها پرداخته شده و با نگاهى به آموزههاى دینى، تلاش شده پاسخهاى مناسبى داده شود.
مولف کتاب حاضر معتقد است: «بیشتر انگیزههاى مخالف حجاب، ناشى از تسلط نداشتن بر مفاهیم دینى است، نه از نپذیرفتن آن. امروز، فضاى استدلال فراهم است. باید پاسخگوى مؤمنانى باشیم که دین را پذیرفتهاند و تردیدها و سؤالهایى در مورد مفاهیم و آداب دینى دارند. در ضمن برخوردهاى بد با آنها لجاجت به بار مىآورد. به نظر مىرسد، در فضاى رویارویى استدلالها و بیان حکمتهاى خواستههاى اسلام، جریانهاى مقابل، توانایى خود را از دست مىدهند و از میدان رقابت کنار گذاشته مىشوند، چون اسلام دین متناسب با فطرتهاست.»
پاسخ به تردیدها
در فصل اول کتاب به برخی تردیدها مانند اینکه «چرا در جامعه ما به بحث حجاب، نگاهى امنیتى مىشود؟ آیا این نگاه درست است»، «حجاب مسئلهاى خصوصى است و دخالت حکومت در این امر، دخالت در امور شخصى است... »، «حجاب نشانه خوبى یا بدى افراد نیست، دل انسان باید پاک باشد...»، «مسئله حجاب قدیمى شده و مربوط به 1400 سال پیش است و امروز ضرورتى ندارد که به آن پاىبند باشیم...»، «در تفسیر آیه حجاب گفته مىشود که منظور پردهاى بوده که بین پیامبر(ص) و زنان قرار مىدادند و مراد از آن، حجاب زنان نیست...»، «در زمانها و مکانهاى مختلف، حجاب متفاوت است. گاهى حجاب، لباس، شهرت و ... موجب جلب توجه دیگران مىشود»، «پوشش بد و بىحجابى در شرایط امروزى نوعى اعتراض به محدودیتهاى کشور است...»، «تأکید بر مسئله حجاب در جامعه، حساسیتها را به مسائل جنسى افزایش مىدهد...»، «حجاب نوعى تبعیض میان زن و مرد است...»، «بدحجابى در کشور ما نسبت به دیگر کشورهاى مسلمان که حکومت در نوع پوشش افراد دخالت نمىکند، بیشتر است...» و غیره پاسخ داده شده است.
در پاسخ به برخی از این تردیدها آمده است: «مجموعه آداب دینى از هدف نهایى دین جدا نیست. پس، نباید با سلیقه، اهداف و باورهاى خود، احکام دین را بررسى کنیم. پسندیده نیست که صرفاً با عینک علاقه و عقاید خود، آداب دینى را مشاهده کنیم. نباید براى دین، «هر کسى از ظن خود شد یار من» باشیم. حجاب مسئلهاى اجتماعى است. همچنین فردى که تصمیم به رعایت پوشش اسلامى مىگیرد، این پوشش را براى ورود به اجتماع مىخواهد و اسلام نیز چون مىخواهد زن وارد اجتماع شود، به حجاب توصیه کرده است، و گرنه این مسئله در داخل خانه و در مقابل اعضاى خانواده (شوهر) مطرح نیست. اگر حجاب خصوصى بود و به جامعه ربطى نداشت، شاید نیازى نبود که این قدر خداوند در مورد آن سفارش کند. پس، حجاب مسئلهاى اجتماعى و براى محفوظ ماندن زنان و مردان آمده است.
دین اسلام دینى کامل و براى همه زمانهاست و با گذشت زمان کهنه نمىشود. این قوانین را خداى متعال وضع کرده که خود، عاقلترین عاقلهاست و همه دورهها در احاطه اوست و اساساً گذشت زمان در مورد ما معنا مىیابد، نه درباره خداى تبارک و تعالى. ملاک براى بودن یا نبودن حجاب حکومتها نیستند. حجاب قانونى الهى است. اساساً حکومت دینى براى به پا داشتن دستورهاى الهى تشکیل شده و مىخواهد شرایط جامعه را به گونهاى رقم بزند که دیندارى مردم حفظ شود. بیشتر این حکومتها سیاست را از دیانت جدا مىدانند و اجازه ورود نظریات دینى به فضاى سیاسى و اجتماعى جامعه را نمىدهند. آنها دین را امرى شخصى مىدانند. به عبارت دیگر، کشورهاى اسلامى منطقه، فاصله بسیارى تا اسلام واقعى و اجراى آن در جامعهشان دارند. کشور ایران با کشورهاى همسایه فرق دارد، چون در ایران، نظام اسلامى حاکم است و نوع حکومت در قانون اساسى آمده و به تأیید مردم نیز در همهپرسى دوازدهم فروردین سال پنجاه و هشت رسیده است.»
پاسخ به سؤالات حجاب
در فصل دوم کتاب به سؤالاتی مانند اینکه «حجاب و پوشش از چه زمانى بین انسانها وجود داشته است؟···»، «واقعیت حجاب چیست؟»، «ارتباط حجاب با آرامش روانى چیست؟»، «آیا حجاب پیوند زناشویى را تقویت مىکند؟ چگونه؟»، «کشانیدن بىبند و بارىهاى جنسى به جامعه چه پیامدهایى دارد؟»، «آیا زنان به پیامبران و امامان محرماند؟»، «در مورد پوشش اسلامى و ارتباط آن با طرز صحبت کردن، خندیدن و آرایش کردن توضیح دهید. چرا پوشش زنان بیشتر از مردان است؟»، «آیا غریزه جنسى بد است و باید آن را سرکوب کرد؟»، «عدهاى قائل به رها کردن بىحد و مرز غریزه جنسى هستند و به تعبیرى، بىبند و بارى جنسى را مد نظر قرار مىدهند. آیا این صحیح است؟»، «رعایت حجاب چه ارتباطى با امنیت زن دارد؟»، «حقوق شخصى زن چه مىشود و اساساً، حجاب تأثیرى بر آن دارد؟»، «ارزش و کرامت زنان تا کجاست؟» و ··· پاسخ داده شده است.
در پاسخ به برخی از این سؤالات آمده است: «پدید آمدن لباس، امرى تصادفى یا خواستى فردى نبوده است. حجاب و پوشش انسان، تاریخى به درازاى عمر و تاریخ خود انسان دارد. جامعه اسلامى به سمت الهى شدن و ترویج اخلاق بندگى و عبودیت خـداى متعال در حرکت است؛ لذا، بخشهاى سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نیز رفتارهاى اجتماعى باید زمینهساز متعالى شدن جامعه دینى و افرادش باشد. حجاب یکى از آن عوامل و رفتارهایى است که نقش مهمى را در جامعه ایفا مىکند.
تساوى حقوق یک مطلب است و تشابه حقوق مطلب دیگر. برابرى حقوق زن و مرد از نظر ارزشهاى مادى و معنوى یک چیزاست و همانندى و هم شکلى و همسانى چیز دیگر. در این نهضت، عمدا یا سهوا «تساوى» به جاى «تشابه» به کار رفت و «برابرى» با «همانندى» یکى شمرده شد... کارخانهداران براى اینکه زن را از خانه به کارخانه بکشند و از نیروى اقتصادى او بهرهکشى کنند، حقوق زن، استقلال اقتصادى زن، آزادى زن، تساوى حقوق زن با مرد را عنوان کردند.» اسلام بزرگترین خدمتها را نسبت به جنس زن انجام داد. خدمت اسلام به زن تنها در ناحیه سلب اختیاردارى مطلق پدران نبود. بهطور کلى، به او حریت داد، شخصیت داد، استقلال فکر و نظر داد، حقوق طبیعى او را به رسمیت شناخت. اما گامى که اسلام در طریق حقوق زن برداشت، با آنچه در مغرب زمین مىگذرد و دیگران از آنها تقلید مىکنند دو تفاوت اساسى دارد: اول، در ناحیه روانشناسى زن و مرد. اسلام در این زمینه اعجاز کرده است. تفاوت دوم در این است که اسلام در عین آنکه زنان را به حقوق انسانىشان آشنا کرد و به آنها شخصیت و حریت و استقلال داد، هرگز آنها را به تمرد و عصیان و طغیان و بدبینى نسبت به جنس مرد وادار نکرد.»
کتاب «حجاب چرا؟»، تألیف امین کشوری، در 176 صفحه با شمارگان 1000 نسخه، از سوی انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار نشر شده است.