«حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد «حجاب چرا؟» منتشر شد

«حجاب چرا؟» منتشر شد

کتاب «حجاب چرا؟»، تألیف امین کشوری، در ۱۷۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به همت انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، انگیزه‌‏هاى حمله به معارف دینى و تخریب آن، در لایه‌‏هاى مختلفى نظیر پوشش‌‏هاى دینى، فرقه‌‏اى و افراد و جریان‌‏هاى مختلف بروز مى‌‏یابد؛ لذا شناخت عیار بازشناسى معارف حق از باطل ضرورت دارد. اگر مؤمنان ساده‏‌اندیش و غافل باشند، گرفتار حمله به دین مى‏‌شوند و قصه دردناک این است که زمین مى‌‏خورند، زخمى مى‌‏شوند یا رفتار جدید را مى‌‏پذیرند، اما از همکارى خود با جبهه کفر بى‏‌خبرند و نظم و نظام معارف خود را خدشه‌‏دار مى‌‏کنند.


یکى از خواسته‌‏هاى الهى زیبا که با فطرت انسان‌‏ها نیز هم‌‏آهنگ است، رعایت پوشش است و باتوجه به طبیعت ظریف و لطیف زنان، از آنان رعایت بیشترى خواسته شده است. «هر که بامش بیش، برفش بیشتر». ارزش، زیبایى و ظرافت بیشتر، حجاب و پوششى کامل‏تر مى‌‏طلبد.
فرقه‌‏هاى انحرافى که با کم رنگ شدن معنویت در زندگى و همکارى دشمنان دین و انقلاب به فعالیت‌‏هاى زیادى پرداخته‌‏اند، همواره شبهه‏‌ها و تردیدهایى را علیه حجاب طرح مى‌‏کنند. تمام این شبهه‌‏ها، هم‏‌آهنگى مفهومى و خاستگاه مشترکى دارند؛ در کتاب «حجاب چرا؟»، به طرح کلى آن‏ها پرداخته شده و با نگاهى به آموزه‌‏هاى دینى، تلاش شده پاسخ‏‌هاى مناسبى داده شود.
مولف کتاب حاضر معتقد است: «بیشتر انگیزه‌‏هاى مخالف حجاب، ناشى از تسلط نداشتن بر مفاهیم دینى است، نه از نپذیرفتن آن. امروز، فضاى استدلال فراهم است. باید پاسخ‏گوى مؤمنانى باشیم که دین را پذیرفته‏‌اند و تردیدها و سؤال‌‏هایى در مورد مفاهیم و آداب دینى دارند. در ضمن برخوردهاى بد با آن‏ها لجاجت به بار مى‌‏آورد. به نظر مى‌‏رسد، در فضاى رویارویى استدلال‌‏ها و بیان حکمت‌‏هاى خواسته‌‏هاى اسلام، جریان‌‏هاى مقابل، توانایى خود را از دست مى‌‏دهند و از میدان رقابت کنار گذاشته مى‌‏شوند، چون اسلام دین متناسب با فطرت‌هاست.»



 پاسخ به تردیدها
در فصل اول کتاب به برخی تردیدها مانند اینکه «چرا در جامعه ما به بحث حجاب، نگاهى امنیتى مى‏‌شود؟ آیا این نگاه درست است»، «حجاب مسئله‌‏اى خصوصى است و دخالت حکومت در این امر، دخالت در امور شخصى است... »، «حجاب نشانه خوبى یا بدى افراد نیست، دل انسان باید پاک باشد...»، «مسئله حجاب قدیمى شده و مربوط به 1400 سال پیش است و امروز ضرورتى ندارد که به آن پاى‏بند باشیم...»، «در تفسیر آیه حجاب گفته مى‌‏شود که منظور پرده‏‌اى بوده که بین پیامبر(ص) و زنان قرار مى‌‏دادند و مراد از آن، حجاب زنان نیست...»، «در زمان‌‏ها و مکان‌‏هاى مختلف، حجاب متفاوت است. گاهى حجاب، لباس، شهرت و ... موجب جلب توجه دیگران مى‌‏شود»، «پوشش بد و بى‌‏حجابى در شرایط امروزى نوعى اعتراض به محدودیت‌‏هاى کشور است...»، «تأکید بر مسئله حجاب در جامعه، حساسیت‌‏ها را به مسائل جنسى افزایش مى‌‏دهد...»، «حجاب نوعى تبعیض میان زن و مرد است...»، «بدحجابى در کشور ما نسبت به دیگر کشورهاى مسلمان که حکومت در نوع پوشش افراد دخالت نمى‌‏کند، بیشتر است...» و غیره پاسخ داده شده است.
در پاسخ به برخی از این تردیدها آمده است: «مجموعه آداب دینى از هدف نهایى دین جدا نیست. پس، نباید با سلیقه، اهداف و باورهاى خود، احکام دین را بررسى کنیم. پسندیده نیست که صرفاً با عینک علاقه و عقاید خود، آداب دینى را مشاهده کنیم. نباید براى دین، «هر کسى از ظن خود شد یار من» باشیم. حجاب مسئله‏‌اى اجتماعى است. همچنین فردى که تصمیم به رعایت پوشش اسلامى مى‌‏گیرد، این پوشش را براى ورود به اجتماع مى‌‏خواهد و اسلام نیز چون مى‌‏خواهد زن وارد اجتماع شود، به حجاب توصیه کرده است، و گرنه این مسئله در داخل خانه و در مقابل اعضاى خانواده (شوهر) مطرح نیست. اگر حجاب خصوصى بود و به جامعه ربطى نداشت، شاید نیازى نبود که این قدر خداوند در مورد آن سفارش کند. پس، حجاب مسئله‌‏اى اجتماعى و براى محفوظ ماندن زنان و مردان آمده است.
 دین اسلام دینى کامل و براى همه زمان‌هاست و با گذشت زمان کهنه نمى‌‏شود. این قوانین را خداى متعال وضع کرده که خود، عاقل‏ترین عاقل‌هاست و همه دوره‌‏ها در احاطه اوست و اساساً گذشت زمان در مورد ما معنا مى‏‌یابد، نه درباره خداى تبارک و تعالى. ملاک براى بودن یا نبودن حجاب حکومت‌‏ها نیستند. حجاب قانونى الهى است. اساساً حکومت دینى براى به پا داشتن دستورهاى الهى تشکیل شده و مى‌‏خواهد شرایط جامعه را به ‏گونه‌‏اى رقم بزند که دین‏دارى مردم حفظ شود. بیشتر این حکومت‏‌ها سیاست را از دیانت جدا مى‌‏دانند و اجازه ورود نظریات دینى به فضاى سیاسى و اجتماعى جامعه را نمى‌‏دهند. آن‏ها دین را امرى شخصى مى‏‌دانند. به عبارت دیگر، کشورهاى اسلامى منطقه، فاصله بسیارى تا اسلام واقعى و اجراى آن در جامعه‌‏شان دارند. کشور ایران با کشورهاى همسایه فرق دارد، چون در ایران، نظام اسلامى حاکم است و نوع حکومت در قانون اساسى آمده و به تأیید مردم نیز در همه‌‏پرسى دوازدهم فروردین سال پنجاه و هشت رسیده است.»
 
پاسخ به سؤالات حجاب
در فصل دوم کتاب به سؤالاتی مانند اینکه «حجاب و پوشش از چه زمانى بین انسان‌‏ها وجود داشته است؟···»، «واقعیت حجاب چیست؟»، «ارتباط حجاب با آرامش روانى چیست؟»، «آیا حجاب پیوند زناشویى را تقویت مى‏‌کند؟ چگونه؟»، «کشانیدن بى‏‌بند و بارى‌‏هاى جنسى به جامعه چه پیامدهایى دارد؟»، «آیا زنان به پیامبران و امامان محرم‏‌اند؟»، «در مورد پوشش اسلامى و ارتباط آن با طرز صحبت کردن، خندیدن و آرایش کردن توضیح دهید. چرا پوشش زنان بیشتر از مردان است؟»، «آیا غریزه جنسى بد است و باید آن را سرکوب کرد؟»، «عده‏‌اى قائل به رها کردن بى‌‏حد و مرز غریزه جنسى هستند و به تعبیرى، بى‏‌بند و بارى جنسى را مد نظر قرار مى‌‏دهند. آیا این صحیح است؟»، «رعایت حجاب چه ارتباطى با امنیت زن دارد؟»، «حقوق شخصى زن چه مى‏‌شود و اساساً، حجاب تأثیرى بر آن دارد؟»، «ارزش و کرامت زنان تا کجاست؟» و ··· پاسخ داده شده است.
در پاسخ به برخی از این سؤالات آمده است: «پدید آمدن لباس، امرى تصادفى یا خواستى فردى نبوده است. حجاب و پوشش انسان، تاریخى به درازاى عمر و تاریخ خود انسان دارد. جامعه اسلامى به سمت الهى شدن و ترویج اخلاق بندگى و عبودیت خـداى متعال در حرکت است؛ لذا، بخش‌‏هاى سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نیز رفتارهاى اجتماعى باید زمینه‌‏ساز متعالى شدن جامعه دینى و افرادش باشد. حجاب یکى از آن عوامل و رفتارهایى است که نقش مهمى را در جامعه ایفا مى‏‌کند.
 تساوى حقوق یک مطلب است و تشابه حقوق مطلب دیگر. برابرى حقوق زن و مرد از نظر ارزش‌‏هاى مادى و معنوى یک چیزاست و همانندى و هم شکلى و هم‏سانى چیز دیگر. در این نهضت، عمدا یا سهوا «تساوى» به جاى «تشابه» به کار رفت و «برابرى» با «همانندى» یکى شمرده شد... کارخانه‏‌داران براى این‏که زن را از خانه به کارخانه بکشند و از نیروى اقتصادى او بهره‏‌کشى کنند، حقوق زن، استقلال اقتصادى زن، آزادى زن، تساوى حقوق زن با مرد را عنوان کردند.» اسلام بزرگ‏ترین خدمت‏‌ها را نسبت به جنس زن انجام داد. خدمت اسلام به زن تنها در ناحیه سلب اختیاردارى مطلق پدران نبود. به‏‌طور کلى، به او حریت داد، شخصیت داد، استقلال فکر و نظر داد، حقوق طبیعى او را به رسمیت شناخت. اما گامى که اسلام در طریق حقوق زن برداشت، با آن‏چه در مغرب زمین مى‏‌گذرد و دیگران از آن‏ها تقلید مى‏‌کنند دو تفاوت اساسى دارد: اول، در ناحیه روان‏شناسى زن و مرد. اسلام در این زمینه اعجاز کرده است. تفاوت دوم در این است که اسلام در عین آن‏که زنان را به حقوق انسانى‏‌شان آشنا کرد و به آن‏ها شخصیت و حریت و استقلال داد، هرگز آن‏ها را به تمرد و عصیان و طغیان و بدبینى نسبت به جنس مرد وادار نکرد.»
کتاب «حجاب چرا؟»، تألیف امین کشوری، در 176 صفحه با شمارگان 1000 نسخه، از سوی انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار نشر شده است.


| شناسه مطلب: 101478




بانوان حجاب



نظرات کاربران