«اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد «اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد

«اخلاق فردی و اجتماعی» منتشر شد

وقتی فضای جامعه، سالم و پاک باشد، زمینه رشد معنوی برای افراد پیش می آید و آنگاه که فضا و محیط آلوده باشد، زمینه آلودگی افراد دیگر را فراهم می آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وقتی فضای جامعه، سالم و پاک باشد، زمینه رشد معنوی برای افراد پیش می آید و آنگاه که فضا و محیط آلوده باشد، زمینه آلودگی افراد دیگر را هم فراهم می آورد. و این است مبنای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، تا مفاسد اخلاقی ریشه کن شود و فضایل اخلاقی فراگیر گردد و بستری برای تعالی فکری، روحی، اخلاقی و رفتاری مردم فراهم شود. تلاش آمران به معروف و ناهیان از منکر، از همین جاست که ارزش می یابد، چون بسترساز کمال اخلاقی افراد جامعه است و برکات آن به همگان می رسد. امّا تأثیر سخن بر دیگران وقتی است که از دل برآید تا بر دل نشیند. پیش شرط اثرگذاری بر دیگران، مهذّب بودن خود گوینده و آراستگی به«اخلاق حسنه» است. نیروهایی که در راستای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی، با اقشار مختلف برخورد دارند، پیش از آنکه دیگران را به نیکی دعوت کنند و از بدی بازدارند، باید به خصال نیک آراسته و از صفات ناپسند، پیراسته باشند و رفتارشان آیینه گفتارشان باشد، تا در انجام این تکلیف الهی توفیق بیشتری به دست آورند. گام نخست در این راه، آشنایی با فضایل و رذایل اخلاقی است، گام دوم، عمل به آنهاست.


انتشارات نوالسجاد کتاب اخلاق: متن آموزش اخلاق فردی و اجتماعی نوشته جواد محدثی را به چاپ رسانده است.


 


ساختار کتاب


کتاب اخلاق: متن آموزش اخلاق فردی و اجتماعی، دارای دو بخش است:


بخش اول: اخلاق فردی؛ در این بخش به دو موضوع بایدها و نبایدها پرداخته شده است.


بخش دوم: اخلاق اجتماعی؛ در این بخش نیز به مانند بخش اول به دو موضوع بایدها و نبایدها پرداخته شده است.


 


ویژگی‌های اثر


1. پرداختن به عمده ترین موضوعات اخلاقی در یک کتاب؛


2. ایجاز و مختصرگویی؛


3. پرداختن جداگانه آن هم به باید ها و نباید ها در اخلاق فردی و اجتماعی؛


4. توجه به حیطه امر به معروف و نهی از منکر در اخلاق فردی و اجتماعی؛


5. استفاده مناسب از آیات و روایات در کتاب در بحث‌های اخلاقی؛


6. آموزشی بودن متن کتاب؛


7. کاربردی بودن آن.


 


جمع بندی


این کتاب برای کسانی که می‌خواهند با وظایف و اخلاق فردی و اجتماعی آشنا شوند بسیار مفید است. همچنین خوانندگان این کتاب می‌توانند از مباحث امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی انجام آن بهره کافی را ببرند.


 


برشی از کتاب


در صفحات 43 و 44 درباره موضوع اخلاقی خوف و رجا این مطالب به رشته تحریر درآمده است:


بیم و امید، دو نیرو در انسان است که یکی باز می دارد و دیگری انگیزه عمل می دهد. انسان یا برای رسیدن به پاداش، کار نیک انجام می دهد، یا برای نجات از عقوبت، دست از گناه می کشد. پس«خوف و رجاء» دو صفت مفید در انسان است، به شرطی که میان آن دو توازن و تعادل وجود داشته باشد. انسان برای امید به عفو الهی، توبه می کند و از گناه دست می کشد. ولی این امید اگر بیش از حد باشد، چه بسا مشوّق ارتکاب خلاف شود. بیم از عقاب هم اگر بیش از اندازه باشد، آدمی را دچار یأس از رحمت خدا می کند و زمینه ساز استمرار گناه می گردد. از این رو، در روایات آمده است که انسان باید بین حالت خوف و رجاء باشد و این دو صفت یکسان در او باشند، تا نه دچار غرور گردد، نه یأس. عالِم خوب هم کسی است که نه مردم را مأیوس کند، نه مغرور سازد. قرآن کریم در آیات فراوان، هم پاداش نیکوکاران و ویژگی های بهشت و نعمت های اخروی را بیان می کند، تا شوق عمل صالح ایجاد کند، هم از عذاب جهنم و کیفر مجرمان سخن می گوید، تا گنهکاران توبه کنند و از عواقب جرم بترسند. در عین حال، یأس از رحمت الهی را نکوهش می کند. امام علی(علیه السّلام) می فرماید: «یَا بُنَیَّ خَفِ اللَّهَ خَوْفاً أَنَّکَ اَنْ أَتَیْتَهُ بِحَسَنَاتِ أَهْلِ الارْضِ لَمْ یَتَقّبَّلْهَا مِنْکَ وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً أَنَّکَ إنْ أَتَیْتَهُ بِسَیِّئَاتِ أَهْلِ الارْضِ غَفَرَهَا لَکَ»؛ از خدا چنان بترس که چنین ببینی که اگر همه حسنات زمینیان را انجام دهی از تو نمی پذیرد. و به خدا چنان امیدوار باش که اگر گناهان همه مردم روی زمین را مرتکب شده باشی، آنها را می آمرزد.


انتشارات نور السجاد کتاب «اخلاق: متن آموزش اخلاق فردی و اجتماعی» را در قطع رقعی و 224 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات نور السجاد به آدرس: قم، فلکه معلم، شانزده متری عباس آباد، کوچه مهدیه، پلاک27 تلفن: 37835554 مراجعه  کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران