مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع) مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع)

مروری بر کتاب دانستنی‌های امام جواد (ع)

اهمیت والای امامت به گونه ای است که در قلمرو اساسی ترین و بنیادی ترین اعتقادات شیعه و جزو اصول دین و پایه های مذهب قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) امام نهم شیعیان کتابی درباره سیره زندگانی آن حضرت معرفی می‌شود.


امامت در اندیشه سیاسی اسلام از جایگاه ویژه و از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت والای امامت به گونه ای است که در قلمرو اساسی ترین و بنیادی ترین اعتقادات شیعه و جزو اصول دین و پایه های مذهب قرار گرفته است و این مسأله باعث شده که شیعه همواره امامان معصوم (ع) را به‌عنوان الگو و اسوه در تمامی اقدامات و تحرکات سیاسی خویش مطرح و عمل به دستورات ایشان را فصل الخطاب در تمامی امور قلمداد نماید و در مقابل نگاه غاصبانه و به رسمیت نشناختن مدعیان جانشینی پیامبر (ص) را همواره در چارچوب اندیشه سیاسی خود در طول تاریخ سیاسی اسلام قرار دهد. مهمترین نظام سیاسی در چهارچوب اسلام و جوامع اسلامی، نظام سیاسی تشیع است. نظریه های نظام سیاسی شیعه بیش و پیش از هر چیز بر یک اصل استوار است و آن هم پذیرش حق علی (ع) برای جانشینی پیامبر است. نحوه اثبات این حق یا تداوم آن در جانشینان، تمایز بخش فرقه های گوناگون شیعی است.


انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، کتاب دانستنی های امام جواد الائمه (ع)، نوشته جمعی از دانش پژوهان این مرکز را به چاپ رسانده است.


ساختار کتاب


کتاب دانستنی های امام جواد الائمه (ع)، دارای تقسیم بندی مشخص و فصل بندی نیست، بلکه در آن به ترتیب به این موارد درباره سیره امام جواد(ع) پرداخته شده است: زندگانی، سیره، فضائل، جایگاه علمی، امامت، سخنان، اصحاب، معجزات، داستان، شعر، شهادت، کاظمین، زیارتنامه و کتابشناسی.


ویژگی های اثر


1. شناساندن شخصیت و زندگانی حضرت امام جواد (ع)؛


2. پرداختن به فضائل و ویژگی‌های آن حضرت؛


3. مشخص نمودن جایگاه علمی و پرداختن به مناظرات حضرت؛


4. استفاده از زبان شعر برای شناخت ایشان؛


5. بررسی کتاب شناسی و معرفی کتاب ها درباره امام جواد (ع)؛


6. خلاصه گویی وپرهیز از طولانی کردن کتاب.


جمع بندی


کتاب دانستنی های امام جواد الائمه (ع)، کتابی مفید برای دوست داران اهل بیت(ع) است. در این کتاب خوانندگان با سیره امام نهم شیعیان آشنا شده، ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حضرت را به خوبی فرامی گیرند.


برشی از کتاب


در صفحات 135 و 136 درباره علم و فضائل علمی حضرت و مناظره علمی ایشان این مطالب به رشته تحریر درآمده است:


عباسیان با کسب اجازه از مامون، اجازه خواستند تا فردی را برای مناظره با حضرت جواد (ع) معرفی کنند وجلسه را ترک کردند. عباسیان با یکدیگر به شور نشستند و در نتیجه قاضی نامی و مشهور، یحیی بن اکثم را دعوت و با وعده دادن پول فراوان به وی در صورت پیروزی بر امام جواد (ع)، در روزی معین در مجلسی با حضور مأمون شرکت جستند. در این مجلس هر یک در جای خود قرار گرفتند و مامون دستور داد تا تشکی و دو متکا را برای امام جواد (ع) گسترداند و خود در کنار او ایستاد. و یحیی بن اکثم روبروی امام قرار گرفت. یحیی بن اکثم رو به مأمون کرد و گفت: یا امیرالمؤمنین اجازه می دهید تا از ابوجعفر سؤال کنم؟ مأمون گفت: از خودش اجازه بگیر. یحیی بن اکثم رو به حضرت جواد (ع) کرد و گفت: فدایت شوم اجازه می فرمایی مسئله ای بپرسم؟ حضرت (ع) فرمود: بپرس؛ یحیی بن اکثم گفت: خداوند ما را فدایت سازد اگر فردی در حال احرام شکاری را بکشد، حکم آن چیست؟ امام جواد (ع) فرمود: شکارچی در حل کشته است یا در حرم؟ عالم به حرمت آن بوده یا جاهل؟ از روی عمد کشته یا اشتباه؟ آزاده بوده است یا غلام؟ صغیر بوده است یا کبیر؟ این اولین صید بوده است یا بیشتر؟ آن صید از پرندگان بوده است یا غیر آنها؟ کوچک بوده است یا بزرگ؟ شخص محرم بر این عمل اصرار دارد یا پشیمان شده است؟ شب این عمل را انجام داده است یا روز؟ احرام عمره بوده است یا احرام حج؟ یحیی بن اکثم پس از شنیدن فروع باز شده از پرسش خود از سوی امام جواد (ع) زبانش به لکنت افتاد و نشانه های عجز و ناتوانی به سیمایش آشکار شد.


انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان کتاب «دانستنی های امام جواد الائمه علیه السلام» را در قطع وزیری و در 525 صفحه به چاپ رسانده است.


| شناسه مطلب: 101517




امام جواد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران