دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان

دلایل بابرکت بودن وجود جواد الائمه (ع)/ درس‌هایی از سیره امام محمد تقی (ع) برای شیعیان

ویژه برنامه گرامیداشت سالروز شهادت حضرت جوادالائمه(ع) از سوی بعثه مقام معظم رهبری با سخنرانی حجج الاسلام رفیعی استاد حوزه و دانشگاه و رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه عصر امروز (سه شنبه 31 تیرماه) در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه در این برنامه با تسلیت شهادت امام محمد تقی (ع)، اظهار داشت: در ارتباط با امام نهم مطالب فاخر زیادی در تعابیر روایات بزرگان و دانشمندان شیعه و اهل سنت داریم. یکی از این عبارات که از امام رضا (ع) درباره امام جواد (ع) نقل شده «اعظم برکت لشیعتنا»، این از حیث برکت برای شیعه ما برکتش از همه عظیم‌تر و بیشتر است، می باشد.


وی با بیان اینکه  تمامی ائمه و پیشوایان دین برکات‌شان اعظم است، اما امام جواد (ع) چه خصوصیتی دارند که به این کلام شریف ستوده شده است، تصریح کرد: قرآن درباره شب قدر می‌گوید: لیله المبارک، یعنی شب با برکت. درباره کوه طورمی‌گوید: فی بقعه مبارک یا مکانی که در بقعه مبارکه است. در ارتباط خود مکه آمده است، به بکه المبارکا، واژه مبارک به کار رفته است. درباره اطراف مسجدالحرام و بارک الحول، آمده است، ما اطرافش را مبارک قرار دادیم، یعنی هر چیز مقدس اعظم برکت هستند. حالا چرا امام جواد  (ع) به این واژه مدح می‌شود، دلایلی دارد که به چند نکته آن اشاره می‌کنم.


حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان اینکه در ولادت، امامت و شهادت امام جواد (ع)  یک ویژگی‌ است که برای شیعه حل مشکل کرده است، گفت: اولا امام رضا (ع) پدرشان تا سن 47 سالگی صاحب فرزند نمی‌شدند.عده‌ای همچون واقفی هفت امامی شدند و امام رضا (ع) را به دلیل اینکه فرزند ندارد، قبول نداشتند؛ چرا که یکی از نشانه‌های امامت داشتن فرزند بود. درباره رسول اکرم (ص) نیز همین واژه آمده است، که دشمن تو ابتر است.


وی ادامه داد: وقتی امام جواد (ع) به دنیا آمد، این شبهه واقفی برطرف شد و این نوعی برکت است. نکته بعد این است که حدیث اثنی عشر خلیفه تثبیت شد، وقتی امام رضا (ع) مدتی صاحب فرزند نبود، شیعه شک کرد، اما با ولادت امام جواد (ع) این شبهه برطرف شد و انتظار شیعه به پایان رسید.


معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امامت حضرت نیز برای شیعه دارای برکت بود، خاطر نشان کرد: امام جواد (ع) اولین کسی بود که در سن کودکی به امامت رسید. این درحالی است که ائمه قبل از امام جواد (ع)در سن متعارف به امامت رسیدند، اما جواد الائمه (ع) اولین امامی بود که علم لدنی امامان را به دیگران نشان داد.


حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به اینکه امام جواد (ع) وقتی در سن کودکی به امامت می‌رسد، مسئله مهدویت را که در آینده قرار است اتفاق بیفتد، حل کرد و این برکت بسیار عظیمی است، گفت: در علم الهی از ازل اینگونه بوده است که امام زمان ما در 5 سالگی به امامت می‌رسد. اگر اولین امام می خواست در پنج سالگی به امامت برسد، آن فرد امام زمان (عج) ما بود، به طور طبیعی برخی دچار شبهات و گرفتار تحیر می شدند، اما وقتی در زمان امام معصوم این اتفاق رخ می‌دهد و در جلسات متعدد حضور می یابد و امتحان خود را پس می‌دهد، این را ثابت می کند که در کودکی هم می‌توان به امامت رسید، بنابراین با امامت حضرت جواد (ع) این مسأله نیز حل شد.


معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه امام جواد (ع) با شهادت خود نشان داد که مامون عباسی‌، در ظاهر ادعای دوستی با اهل بیت (ع) می‌کند، افزود: امام جواد (ع) را براساس ظاهر داماد خانه خودشان قرار دادند، دخترشان را به ایشان دادند، و حضرت با شهادت خودش این پیام را رساند که این افراد خبث باطنی دارند. و همه اینها برای شیعه درس و عبرت‌های فراوانی دارد . بنابراین امام جواد جوان و شهید امامی است که از ولادت و امامت و شهادت آن برای شیعیان وجودش درس عبرت و برکت است و او اعظم برکت لشیعتنا است.


چالشی که با ولادت امام جواد (ع) برطرف شد/ روش‌های اثبات امامت اولین امام جوان


در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی با بیان اینکه امام جواد (ع) نخستین امامی است که در کودکی به امامت رسید،  خاطر نشان کرد: قبل از ایشان چنین سابقه‌ای در امامت نبود. البته پس از ایشان دو امام دیگر، امام هادی (ع) و امام زمان ارواحنا فدا؛ در کودکی به امامت رسیدند، اما چون در زمان امام جواد (ع) این داستان بی‌سابقه بود، خود آن به یک چالش و بحران تبدیل شد.


وی افزود: عده زیادی حتی از نزدیکان امام نمی‌توانستند این موضوع را تحمل کنند که یک کودک هفت یا هشت ساله به امامت رسیده است، به خصوص برخی افراد همچون عبدالله بن موسی عموی ایشان ادعای امامت داشت، امام جواد (ع) برای پاسخگویی به این چالش از راه علمی و عملی استفاده کردند. به طوری که علمی از آیات قرآن بیان کردند و فرمودند، « وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا» (مریم/ 12)  چطور حضرت یحیی در کودکی خداوند به او نبوت و حکم داد، پس من هم می‌توانم در کودکی امام باشم. چون امامت، علم امام و جانشینی امام، همه به دست خداست. چگونه حضرت عیسی (ع) در گهواره سخن می‌گفت،« إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنِی نَبِیًّا» (مریم/ 30).


حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: امام جواد (ع) پس از شهادت‌ پدرشان در ایران که حدود سه سال نیز از ایشان دور بودند، مسجد مدینی منبر رفتند و فرمودند، انا محمدبن علی الجواد ، من فرزند علی بن موسی الرضا جواد هستم، من نسب‌های شما را می‌شناسم. ظاهر، باطن و نیت‌های شما را می‌دانم، علمی است که خداوند به من داده است. این هم شیوه دیگری برای اثبات امامت شان بود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سایر روش‌های اثبات امامت جوادالائمه (ع) تصریح کرد: روش دیگر ایشان حضور درعرصه‌های علمی بود، با یحیی بن اکثم و دیگران وارد گفتگو می‌شدند و مانند پدرهایشان ازعهده سئوالات برمی‌آمدند و علمیت خودشان را در حوزه دین نشان می‌دادند. به گونه ای که همه کسانی که آنجا بودند به مقام امامت ایشان اعتراف می‌کردند. دلیل برکت امام جواد (ع) اثبات امامت در کودکی است.


این کارشناس دینی افزود: حضرت جواد (ع)، تثبیت امامت امام رضا (ع) نیز بود، چون برخی با فرزند نداشتن امام رضا (ع) منکر امامت آن حضرت شدند اما با تولد ایشان موضع شیعه اثنی عشری محکم شد. این امام بزرگوار از همه ائمه جوان‌تر بودند و در 25 سالگی به شهادت رسیدند.


وی با بیان اینکه امام جواد (ع)، اهل جود و سخاوت بودند، گفت: ایشان رسیدگی به امور مردم را در اولویت کارهای خود قرار می‌دادند و همیشه تلاش می‌کردند بار را از دوش مردم بردارند، به همین خاطر مردم غالبا به ایشان مراجعه می‌کردند. حضرت جواد (ع)، شجاعانه در برابرمامون می‌ایستاد و او را به چالش می کشید، شجاعانه از امامت خود در مقابل مدعیان دیگر دفاع می کرد و شجاعانه مظالم و خطاهای حکومت و مردم را تذکر می‌داد.


 




نظرات کاربران