طولانی‌ترین زمان اعزام اندونزیایی‌ها به حج

طولانی‌ترین مدت‌ انتظار برای اعزام زائران اندونزیایی به سرزمین وحی، ۳۲ سال تخمین زده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ده‌ها سال پیش، نوبت حج در اندونزی به صورت عادی و سالیانه بود و همانند اکنون طولانی نبود. برای مثال، افرادی که در سال ۲۰۰۶ میلادی برای حج در شهر دپوک واقع در جاوه غربی کشور اندونزی ثبت‌نام کردند، توانستند در سال ۲۰۰۷ میلادی به حج بروند. با این حال، مدت نوبت کوتاه به هنگام ورود به سال ۲۰۰۹ میلادی تغییر کرد. در آن زمان از طرف بانک تسهیلاتی به جامعه اعطا و وام‌هایی برای سپرده اولیه به منظور ثبت‌نام در حج داده می‌شد که مبلغ آن ۲۵ میلیون روپیه بود.


روال کار به این صورت است که یک ثبت‌نام‌کننده برای دریافت سهمیه حج باید ۲۵ میلیون روپیه را به عنوان واریز اولیه بپردازد. چند ماه قبل از عزیمت افراد به حج، دولت و مجلس نمایندگان درباره هزینه کل زیارت تصمیم می‌گیرند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۷ میلادی کل هزینه زیارتی که توسط ثبت‌نام کنندگان یا زائران پرداخت شد، ۳۰ میلیون روپیه بود؛ بنابراین، زائران فقط باقیمانده ۵ میلیون روپیه را پرداخت کردند. در حالی که در سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم گرفته شد که هزینه حج حدود ۳۱- ۳۵ میلیون روپیه باشد. بنابراین، مابقی مبلغ که باید توسط جامعه پرداخت شود، در حدود ۵ -۱۰ میلیون روپیه است.


مردم این کشور برای دریافت وام بانکی به منظور پرداخت واریز اولیه زیارت حج، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. پس از این، نوبت طولانی حج آغاز می‌شود. برای مثال، افرادی که در سال ۲۰۱۰ میلادی ثبت‌نام کردند، چهار یا پنج سال بعد توانستند عزیمت کنند. همچنین افرادی که در سال ۲۰۱۱ میلادی برای حج ثبت‌نام کردند، در سال ۲۰۱۷ - ۲۰۱۹ میلادی (بستگی به نوبت در شهر یا منطقه) می‌توانستند به حج بروند.


هر چه افراد بیشتری برای حج ثبت‌نام کنند، طبیعی است که نوبت انتظار طولانی‌تر می‌شود. برای مثال ثبت‌نام کنندگانی که در سال ۲۰۱۸ میلادی در شهر دِپوک ثبت‌نام کردند، در سال ۲۰۳۵ میلادی به عربستان عزیمت می‌کنند، به این معنی که باید ۱۷ سال منتظر بمانند.


براساس داده‌های وزارت دین اندونزی در سال ۲۰۲۰ میلادی، میانگین طولانی‌ترین زمان انتظار برای عزیمت زائران استان کالیمنتان به ۳۲ سال رسیده است. ثبت‌نام کنندگان حج در سال ۲۰۲۰ میلادی، در سال ۲۰۵۲ میلادی به عربستان عزیمت می‌کنند. پایین‌ترین میانگین ملی اندونزی در گورُنتالو است که افراد باید ۱۳ سال در نوبت انتظار باشند.


طولانی‌ترین این نوبت انتظار در سطح شهرها و شهرداری‌ها،‌ به شهر بانتینگ واقع در استان ایتان سولاوسی جنوبی تعلق دارد که ۴۳ سال است و آخرین ثبت‌نام‌کنندگان در این شهر طی سال ۲۰۶۳ میلادی به حج می‌روند.


نوبت انتظار قطعاً یک سال بیشتر افزایش می‌یابد، زیرا در سال ۲۰۲۰ میلادی هیچ یک از زائران اندونزیایی به دلیل تأثیر کووید-۱۹ به حج اعزام نشدند. ۷۵ درصد ثبت‌نام‌کنندگان حج در اندونزی بالای ۴۰ سال سن دارند و مناسب است که براساس این اطلاعات و طولانی بودن زمان اعزام، افراد سریع‌تر برای اعزام اقدام کنند که دست‌کم ۲۰ سال بعد به حج اعزام شوند. بر همین اساس افراد محصل نیز می‌توانند برای اعزام به حج اقدام کنند. در حال حاضر حداقل سن مجاز برای ثبت‌نام در اعزام به حج، ۱۲ سال اعلام شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران