حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا

حج مجازی؛ راه‌کاری برای زیارت خانه خدا در بحران کرونا

در شرایطی که امسال به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا، حج به صورت محدود برگزار می‌شود و بسیاری از مسلمانان از این سفر معنوی محروم شده‌اند، برخی تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌های اسلامی به تولید برنامه‌های حج مجازی روی آورده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، وال استریت ژورنال نوشت:، حج برای مسلمانان تجربه‌ای سرنوشت‌ساز، پر احساس و سرشار از معنویت است. از همین رو مسلمانان آرزو دارند حداقل یک بار این سفر را تجربه کنند.


دولت سعودی شرکت‌کنندگان حج امسال را برای جلوگیری از شیوع کرونا به هزار نفر محدود کرده و هزاران نفر از مسلمانان آرزوی خود را برای انجام زیارت خانه خدا بر باد رفته می‌بینند.


امسال تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌ها، سعی کردند تجربه سفر حج را برای مشتاقان زیارت خانه خدا به صورت مجازی فراهم کنند.


این اپلیکیشن‌ها می‌تواند حتی پس از پایان بحران کرونا برای کسانی که به لحاظ مالی امکان این سفر معنوی را ندارند یا از نظر پزشکی نمی‌توانند سفر کنند، مفید باشد.
 عدنان مقبول مدیر پروژه زیارت مجازی «لبیک» (Labbaik) می‌گوید: ما معتقدیم جایگزینی برای حج حضوری وجود ندارد. اما اگر بتوانیم بخشی از آرامش معنوی را در این شرایط سخت به مسلمانان هدیه کنیم به اهداف خود رسیده‌ایم.


اپلیکیشن لبیک، مبتنی بر واقعیت مجازی برای آموزش حج است. امسال این شرکت محصولات جدیدی از جمله اپلیکیشن «وضو» (WUZU) را ارائه کرده که زیارت کعبه را به صورت سه بعدی ممکن می‌سازد.
 اپلیکیشن‌های مشابهی همچون «iUmrah» از سوی شرکت‌های دیگر ساخته شده است. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد افرادی را پیدا کنند که به نیابت آنها  عمره را انجام دهند.


احمد عبدالله مدیر این پروژه می‌گوید: این برنامه چیزی شبیه اوبر (تاکسی اینترنتی) است. به لحاظ سنتی اگر نمی‌توانید به مکه سفر کنید از نزدیکان خود می‌خواهید که به جای شما زیارت کنند. ما از تکنولوژی استفاده کردیم و این امکان را فراهم کردیم که این افراد بتوانند زیارت نایب خود را ببینند.
 با این حال، بسیاری از علمای اسلامی معتقدند که حج مجازی نمی‌تواند جای حج حضوری را بگیرد.
یک ویدئوگیم به نام «Muslim ۳D» که در آلمان ساخته شده به کاربران اجازه می‌دهد که اماکن مقدسه در مکه را به صورت سه بعدی زیارت کنند. همچنین تاریخچه و اهداف مناسک حج در آن شرح داده شده است. بلال شبیب از مدیران این پروژه می‌گوید: وقتی به مکه می‌روید ممکن است دچار سردرگمی شوید و شما نمی‌خواهید اعمال را نادرست انجام دهید؛ این برنامه کمک می‌کند تا مناسک حج را به طور صحیح انجام دهید.




نظرات کاربران