آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟ آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟

آیا سنگ زدن به یک دیوار در اعمال حج، کاری عاقلانه است؟

مسلمانان به یاد و پیروی از حضرت ابراهیم(ع) در مخالفت با شیطان و به جهت نشان‌دادن نفرت و بیزاری خود از شیطان و وسوسه‌های او، به ستون‌های سنگی"جمره" که نماد شیطان است سنگ می‌زنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، یک مذهب با دیوار راز و نیاز می‌کند و مذهب دیگر به دیوار سنگ می‌زند. در اورشلیم دیواری باستانی است که یهودیان معتقدند از بقایای کاخ سلیمان(ع) است. هرساله هزاران یهودی و مسیحی به زیارت آن رفته، با آن راز و نیاز می‌کنند و در جرز آن عریضه می‌گذارند. در مکه دیواری است که مسلمانان آن‌را «جمره» می‌نامند و اعتقاد دارند خانه‌ی شیطان درون آن است و هر سال تعداد بیشماری از مسلمانان به آن سنگ می‌‌زنند. هر سال تعداد زیارت کنندگان دیوار سلیمان رو به فزونی است و هرسال تعداد سنگ زنندگان به جمره. هیچ خردمندی در جهان با دیوار راز و نیاز نمیکند و هیچ عاقلی به دیوار برای نفرت سنگ نمیزند.


در مورد دیوار معروفی که در مکه و در منطقه «منا» بنا شده و حاجیان در جریان اعمال حج به آن سنگ می‌زنند باید گفت:


این دیوار در اصل مانند حفره و سپس به صورت ستون‌هایی بود که به عنوان نماد جایگاه توقف شیطان ساخته شد.


گفتنی است که در جریان مشهور قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) توسط حضرت ابراهیم(ع)، شیطان سه بار و در سه مکان خواست مانع انجام این مأموریت الهی شود که حضرت ابراهیم(ع) مقاومت نمود و برای دوری و بیزاری از شیطان سنگ‌هایی را به سمت او پرتاب نمود و بعدها این مکان‌ها با نشانه‌هایی مشخص شد.


در اسلام و به دستور خداوند، این عمل حضرت ابراهیم(ع) - مانند برخی دیگر از رفتارهای این پیامبر بزرگ - بخشی از مناسک حج قرار گرفت و مسلمانان به یاد این پیامبر و نیز جهت نشان‌دادن نفرت و بیزاری خود از شیطان و وسوسه‌های او، به این ستون‌ها که نماد شیطان است سنگ می‌زنند. و امروزه به جهت ازدحام جمعیت، ستون‌ها را به شکل دیواری درآورده‌اند که رمی جمرات آسان‌تر انجام شود.


بر این اساس، همان‌گونه که احترام به پرچم یک کشور و آتش‌زدن پرچم کشوری دیگر، در نگاه اول کاری بیهوده و احترام و توهین به پارچه بی‌جان به شمار می‌آید، اما با اندکی دقت می‌توان دریافت از آن‌جا که پرچم نماد است، احترام و توهین‌پذیر است، پس در همین راستا و در رفتاری مشابه سنگ‌زدن به نماد شیطان نیز کار عاقلانه‌ای خواهد بود.




نظرات کاربران