کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد

کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» منتشر شد

انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کتاب «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» نوشته محمد رضایی آدریانی را به چاپ رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سیدالشهدا، عاشورا و محرم از هویت های بنیادین و شناسه تشیع است. مهم­ترین دلیل تبدیل شدن عاشورا به نقش آفرینی برای تشیع، تفسیر و ترجمانی فرهنگی است که در طول تاریخ برای آن شکل گرفته است. حتی سازماندهی اجتماعی شیعه و جامعه سازی تشیع بر اساس این ترجمان فرهنگی شکل گرفته است. بدین گونه است که محرم برای مکتب و مذهب تشیع به منشوری تبدیل گردیده است که از هر زاویه به آن بنگرید، دارای پیام و رهیافتی است. عاشورا از منظر گرایش های علوم انسانی همانند سیاست، فرهنگ، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر، روان شناسی، ادبیات، تعلیم و تربیت و... دارای پیام های مهمی است. همین قابلیت تودرتویی و لایه های معنایی موجود در عاشوراست که همانند قرآن آن را دارای جاودانگی کرده و از منظری، عاشورا به نوعی ترجمان و تفسیر لایه های معنایی قرآن است. پویایی عاشورا در عین تکرار سالیانه آن با وجود گستره زمانی مراسم و آیین های آن از 10 روز تا 2 ماه (در کنار مناسبت های متفرقه دیگر در طول سال) در همین غنای علمی و فرهنگی و معنایی و معنوی عاشورا و محرم ریشه دارد. اینک که عاشورا دارای این قابلیت های معنایی و آن پویایی تاریخی است، می طلبد رسانه های مذهبی _ شیعی و عاشورایی، هر ساله، هماهنگ با فرهنگ اجتماعی سالیانه جامعه برنامه های پویا و روزآمد و غنی تهیه کنند.


انتشارات مرکز پژوهش‌های صدا و سیما کتاب آیین برنامه سازی درباره ایام محرم، نوشته محمد رضایی آدریانی را به چاپ رسانده است.


 


کتاب آیین برنامه سازی درباره ایام محرم، دارای سه بخش است:


بخش اول: ایده‌یابی بر اساس نگاهی به زندگانی امامان عاشورایی و بزرگان اهل‌بیت علیهم السلام، که در این بخش به مسائل پیش درآمد کتاب پرداخته شده است.


بخش دوم: ایده‌یابی‌های میان‌رشته‌ای عاشورایی، که در آن موضوعات ایده‌های میان‌رشته‌ای کلی و ایده‌های میان‌رشته ای تخصصی توضیح داده شده ات.


بخش سوم: پژوهش‌های برنامه‌ای عاشورایی (ضمایم پژوهشی) که در آن موضوعاتی مانند پژوهش برنامه‌ای برنامه مدیریت عاشورایی، پژوهش ایده‌یابی بر اساس شخصیت‌شناسی عاشورایی (انسان‌شناسی و روان‌شناسی) بررسی شده است.


مهمترین ویژگی های این اثر عبارتند از:


1. اهمیت دادن به برنامه های عاشورایی؛


2. تبیین فرهنگ برنامه ریزی برای برنامه های فرهنگی؛


3. معرفی ایده های نو برای برنامه های فرهنگی؛


4. استفاده از پیشینه های علمی برای برنامه های عاشورایی؛


5. کاربردی بودن روش های معرفی شده در کتاب.


 


این کتاب بر اساس نگاه میان رشته ای بین عاشورا و برخی از علوم انسانی کاربردی تر در تحلیل و بررسی و بازخوانی حادثه عاشورا سامان یافته است. این نگاه تطبیقی در برخی موارد، گسترده تر و در برخی موارد، خلاصه ­تر انجام شده؛ چون هدف، نهادینه سازی این روش برای پژوهشگران رسانه، نویسندگان رسانه و برنامه ­سازان بوده است.


 


در صفحات111 و 112  درباره جامعه ظهور چنین آمده است:


در تمام جوامع تقریباً موضوعات و مسائل اصلی یکی هستند و نقطه تفاوت اهداف پیش­رو، معیارها و ملاک ها و راه های رسیدن به هدف و نوع برنامه­ ریزی هاست. از این منظر می توان به تفاوت ماهوی جامعه نبوی با جامعه جاهلی یا جامعه علوی با جامعه اموی پی برد. با این نگاه می توان پی برد که سیر انحطاط جوامع اسلامی و جوامع بشری از روی گردانی از جامعه نبوی و علوی آغاز می­گردد که اگر قیام سیدالشهدا (علیه السلام) نبود، نابودی جوامع اسلامی حتمی بود. قیام حسینی ضمن بیمه کردن حیات جوامع اسلامی تلاش می کند به احیای دوباره جامعه نبوی و علوی بپردازد. همین هدف، کانون توجه فعالیت ها و برنامه­ ریزی های امامان بعد قرار می گیرد که با پشتوانه فرهنگ عاشورا جامعه اسلامی را دوباره احیا کنند. در این مسیر، تلاش تاریخی ابلیس برای امتداد گسترش جامعه باطل اموی تا جامعه آخرالزمانی استمرار دارد. در نهایت، جوامع اسلامی باید با پا گذاشتن در مسیر جامعه، انتظار طرحی ثابت و همیشگی برای اجرای جامعه نبوی و علوی در قالب دوران ظهور داشته باشند. با این نگاه، بررسی تطبیقی و مقایسه ای جامعه اسلامی دوران بیست سال حکومت معاویه با رویکرد نگاه تحلیلی به سه جامعه و کلان شهر مهم اسلامی آن روزیعنی کوفه، مکه و مدینه می تواند ما را در آسیب شناسی جامعه کنونی و دست یابی ره یافت خروج از این بحران ها بر اساس طرح قیام عاشورایی یاری برساند. خطبه ها و برنامه های گوناگون امام حسین (علیه السلام) در مراحل قیام خود، از این آسیب­ شناسی ها و راهکار یابی برای احیا و باز سازی جامعه اسلامی در تمام سطوح و لایه های اجتماعی خود آکنده است. از آنجا که عاشورا و انتظار، دو رکن تشیع است، با بازشناسی تحلیلی آینده های اجتماعی و سیره و روش مدیریت اجتماعی سیدالشهدا علیه السلام میتوان خود را از وضعیت جامعه آخرالزمانی نجات داد و با وارد کردن جامعه اسلامی به جامعه انتظار، به نزدیک شدن دسترسی به آرمان شهر ظهور امیدوار شد.


انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران «آیین برنامه سازی درباره ایام محرم» را در قطع وزیری و 314 صفحه به چاپ رسانده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس: قم، بلوار محمد امین، جنب صدا و سیمای مرکز قم، مرکز پژوهش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران