خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال خبرهای کوتاه از حج امسال

خبرهای کوتاه از حج امسال

مسئولان برگزاری حج در عربستان اعلام کردند که امسال تمام حجاج در میقات "قرن المنازل" (در نزدیکی طائف) مُحرِم و سپس برای انجام مناسک حج، رهسپار سرزمین وحی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رسانه‌های عربستان سعودی اعلام کردند: این برای اولین بار در تاریخ است که همه حجاج فقط در یک مکان مُحرِم و به مناسک حج وارد می‌شوند، زیرا امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط استثنایی بوجود آمده، تعداد حجاج نسبت به سال‌های گذشته بسیار اندک است.  
بر این اساس، مسجد "سیل الکبیر" واقع در "قرن المنازل" که یکی از بزرگترین مساجد عربستان سعودی می‌باشد (این میقات نزدیک طائف و در ۹۴ کیلومتری جنوب مکه واقع شده است) برای مُحرِم شدن حجاج، به امکانات لازم تجهیز شده است.  

حجاج از پنج شهر عربستان وارد جده شدند 

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) بدون ذکر آمار گزارش داد که اولین گروه از زائران سرزمین وحی روز گذشته از پنج شهر این کشور به منظور برگزاری فریضه حج در میان تدابیر اندیشیده شده برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا وارد فرودگاه بین‌المللی ملک عبدلعزیز جده شدند.  
این افراد از شهرهای "مدینه منوره"، "ریاض"، "ابها"، "تبوک " و "جازان" به جده آمده‌اند و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی شهر جده مورد آزمایش پزشکی قرار گرفتند و به هتل‌های محل اقامت خود به مکه مکرمه رفتند.  
بر اساس این گزارش، هر روز از این افراد تا هشتم ذی الحجه زمان رفتن به مشعر منی آزمایش‌های مربوطه به عمل می‌آید.  
حسین شریف نماینده وزارت حج عربستان سعودی با اشاره به اینکه به محض ورود، مراحل پذیرش حجاج به طور روان و سریع انجام می شود، گفت: آن‌ها پس از انجام آزمایش‌ها و توجیهات لازم به سمت اتوبوس‌های تعیین شده هدایت می‌شوند و باید پروتکل‌های بهداشتی را در عملیات "حمل و نقل" رعایت کنند.  
وی افزود: هماهنگی کامل بین وزارت حج و عمره، بهداشت، تبلیغات، سازمان هواپیمایی، حمل و نقل جاده‌ای و اداره کل ترافیک عربستان برای انجام عملیات استقبال از حجاج وجود دارد.  
نماینده وزارت حج عربستان خاطرنشان کرد: مرحله پذیرش دیگری نیز وجود دارد که در هفتم ذی الحجه است و به زائرانی از بخش‌های بهداشتی و امنیتی اختصاص دارد که از ویروس کرونا بهبود یافته‌اند.  

اختصاص کلینیک پزشکی در محل اقامت حجاج 

وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد که این وزارت خانه در هر یک از محل‌های اقامت حجاج یک کلینیک پزشکی برخوردار از پزشکان متخصص دائر کرده است و بصورت شبانه روز به زائران خانه خدا خدمات درمانی ارائه می‌کند.  
همراه با حجاج بیت الله الحرام، کادرهای پزشکی و اورژانس با تمام تجهیزات و وسایل لازم آماده خدمت رسانی به حجاج هستند.   
این وزارتخانه افزود: برای ارائه خدمات درمانی تخصصی به حجاج، این وزارتخانه امکانات تخصصی را در بیمارستان منی توسعه داده است و ۲۹ مرکز بهداشتی در عرفات، یک بیمارستان میدانی و کلینیک سیار دارای بخش مرقبت‌های ویژه و ۶ دستگاه آمبولانس بسیار مجهز را در اماکن مقدس آماده کرده است.  
در همین حال "عمرو مداح" رئیس ستاد برنامه ریزی و راهبردی وزارت حج و عمره عربستان سعودی گفت: این وزارتخانه قصد دارد حج را امسال بدون ثبت هیچ گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا برگزار کند.  
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خلیج الجدید، مداح با ابراز تاسف از شرایط بوجود آمده و شیوع کرونا و اینکه عربستان به همین دلیل نتوانسته است امسال به تعداد بیشتری اجازه شرکت در مناسک حج را بدهد، افزود: با اینحال باتوجه به محدودیت‌ها و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، توجه و کوشش ما کمتر از سال‌های گذشته نیست.  
در همین حال، "زاید بن عبد الرحمن الطویان" فرمانده نیروهای امنیتی حج با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ امنیت حجاج از جمله محدود کردن حرکات آن‌ها از در نظر گرفتن جریمه ۱۰ هزار ریالی سعودی برای متخلفان خبر داد.  
وی افزود: حج امسال تنها به ۱۰ هزار نفر که در سنین ۲۰ تا ۵۰ سال قرار دارند و از سلامتی خوبی برخوردار هستند، محدود خواهد شد و بیشتر آن‌ها ساکن عربستان سعودی هستند و کسانی که حج را انجام نداده‌اند در اولویت قرار دارند ضمن اینکه بقیه، کارگران بهداشت و نیروهای امنیتی عربستان هستند که از کرونا بهبود یافته‌اند.  

دستگیری ۱۶ متخلف 

بر اساس رسانه های عربستان، دست اندرکاران مراسم حج امسال اعلام کرده‌اند، کسانی که بدون مجوز وارد منی، مزدلفه و عرفات شوند، جریمه ای معادل ۱۰ هزار ریال در انتظار آنها است و در صورت تکرار خلاف، مجازات شان افزایش می یابد.
بر این اساس تاکنون ۱۶ متخلف توسط نیروهای امنیتی عربستان شناسایی و دستگیر شده اند.   
اعمال این گونه مجازات های مالی، در چارچوب تدابیر پیشگیرانه ای است که طرف های ذیربط برای مقابله با ویروس کرونا و تضمین سلامت حجاج اتخاذ کرده اند.  
رسانه های عربی، محدودیت‌های اعمال شده برای حج را ضربه دیگری به اقتصاد عربستان سعودی که تحت تاثیر افت قیمت نفت و تعطیل شدن کارها در پی شیوع کرونا قرار گرفته است، می‌دانند.    
صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد عربستان سعودی امسال 8.6 درصد کاهش یابد به ویژه اینکه این کشور بیش از ۲۶۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و فوت ۲ هزار و ۶۷۲ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس را ثبت کرده است.  




مطالب مرتبط

نظرات کاربران