رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است

«عزاداری امسال ایرانیان در تاریخ ثبت خواهد شد، سوگواران اباعبدالله(ع) چنان مانوری از بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها به نمایش خواهند گذاشت که درسی برای ملل دیگر باشد. می‌توان روضه و مجالس محرم و صفر را در فضای باز و مختصر برگزار کرد و هرکس نذری دارد، مبالغی از آن را برای بهداشت و بسته بندی کاملا بهداشتی هزینه کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین روزبه برکت رضائی طلبه حوزه و استاد دانشگاه قم در یادداشتی در خصوص رعایت بهداشت فردی در اسلام و برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آورده است:


اسلام بر مبنای فطرت آدمی بنا شده است. آنچه از حلال و حرام و امر و نهی در فرامین دینی آمده است،  مصلحت «انسان» در آنها ملاحظه شده است. همانطور که امام باقر (علیه‌السّلام)  فرمود: «خداوندی که انسان را خلق کرده است، می‌داند که چه چیزی برای او مفید و چه چیزی مضر است، در نتیجه چیزی که مفید است را حلال و چیز مضر را حرام کرده است.» (الکافی، ج۶، ص۲۴۲)


در اسلام «حفظ جان» واجب است و اگر رعایت نکردن مسائل بهداشت فردی و اجتماعی سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها شود، گناه کبیره و شبهه قتل در پی خواهد داشت؛ زیرا مقدمه واجب نیز واجب است و احتمال دارد یکی از مصادیق آیه: «وَ لاَ تُلقُوا بِایدِیکُم الَی التَّهلُکَه.» (بقره/ آیه۱۹۵) باشد.


تحقیق و تفحص در آیات قرآن و احادیث و متون اسلامی توجه و دقت اسلام را نسبت به بهداشت و سلامتی فرد و جامعه روشن می‌سازد. هیچ دین و مکتبی مانند اسلام، نسبت به مسائل و اصول بهداشتی سفارش نکرده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: النظافة من الایمان ... از نشانه ‌های ایمان پاکیزگی است.  اسلام اکثر مسائل بهداشتی را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب یا مکروه بیان کرده است. مثلاً: خوردن خبائث و چیزهای پلید از قبیل، خون، چرک، ادرار، مدفوع، گوشت مردار، گوشت حیوانات حرام گوشت، خوردن خاک، شراب، آبجو و سایر مسکراتی که عقل را زایل و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، حرام است، از طرفی بسیاری از مسائل بهداشتی که نقش مهمی را در سلامتی انسان دارند، تحت عنوان واجب یا مستحب بیان کرده است.


مثلاً: از شرایط نماز،  طهارت بدن و لباس است و وضو و غسل از واجبات و مقدمات نماز شمرده شده و همگام وضو و غسل، استنشاق کردن و شستن داخل بینی و دهان و مسواک زدن مستحب است. هم اکنون یکی از راههای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ را شستشوی مرتب دستها و استنشاق و شستن کامل بینی و دهان به طور مرتب اعلام کرده اند و جالب است بدانیم این عمل در ۱۴۰۰ سال پیش دستور داده شده و مورد تاکید بزرگان دین بوده است.


در اسلام مصلحت مقدم بر منفعت است؛ چه بسا چیزی برای انسان نفعی داشته باشد ولی به مصلحت او یا جامعه نباشد. همچنین در اسلام با توجه به قاعده «لا ضرر و لاضرار فی الاسلام»، ضرر رساندن به خود و دیگران ممنوع است. به همین خاطر آلوده کردن محیط زندگی و یا حضور فرد بیمار مسری در اجتماع جایز نیست. به طور کلی رعایت اصول بهداشت از ضروریات سلامتی است و این خود یک «عبادت» است؛ زیرا در اسلام هر عملی که به نیت ادای وظایف الهی و خدمت به جامعه اسلامی صورت گیرد، عبادت است.


همچنین گام برداشتن در راه تامین بهداشت عمومی جامعه نیز از عبادات بزرگ به شمار می‌آید. در اینجاست که ارزش و عظمت کار «مدافعان سلامت» را هیچ کس نمی تواند برشمرد و آنان تجلی اسم «الشافی» پروردگار هستند.


پیامبراکرم(ص) فرمود: «خداوند هیچ دردی را خلق نکرده است مگر اینکه برای آن دوایی نیز خلق کرده است.» (طب النبی، ج۱، ص۲۱)


به طور قطع و یقین در آینده نه چندان دور داروی بیماری کرونا به دست توانای دانشمندان پزشکی کشف و به تولید انبوه خواهد رسید، همانگونه که داروی وبا و طاعون و آنفولانزای اسپانیایی در قرون گذشته همگی کشف شدند. بنابر دستورات دینی باید تا هنگام کشف و کنترل کامل این بیماری جانب احتیاط را رعایت کرد و از هر آنچه موجب شیوع کرونا می شود، جلوگیری نمود که پیشگیری بهتر از درمان است و «رعایت بهداشت عین دین و دیانت»   است.


جامعه موفق جامعه‌ای است که جسم و روان مردم آن توامان سالم باشد. سلامت جسم و روان مهمترین ابزار تکامل انسان است و هر دو را باید با همدیگر در نظر گرفت. روزهای آینده کشور شاهد جشن عید قربان و عیدغدیر است. همچنین ایرانیان ارادتمند به سید و سالار شهیدان(ع) خود را برای سوگواری محرم و صفر تاریخی آماده می کنند. متدینین به ویژه جوانان به نیکی می دانند همان اهل بیتی که برای گریه بر امام حسین(ع) ثواب بهشت و سعادت برشمرده‌اند، «حفظ جان» خود و دیگران را نیز «واجب عینی» دانسته‌اند.


عزاداری امسال ایرانیان در تاریخ ثبت خواهد شد، سوگواران اباعبدالله(ع) چنان مانوری از بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها به نمایش خواهند گذاشت که درسی برای ملل دیگر باشد.


می‌توان روضه و مجالس محرم و صفر را در فضای باز و مختصر برگزار کرد. می‌توان در هر کوی و برزن صدای نوحه و علم عزا برپا کرد. تجمع‌های کوچک ولی متکثر. هرکس نذری دارد، مبالغی از آن را برای بهداشت و بسته بندی کاملا بهداشتی هزینه کند. حتی می‌تواند با رعایت احکام شرعی از برخی پخت و پزهای نذری  صرف نظر کرد و مواد آن را به صورت خشک در اختیار عزاداران و خانواده‌های مستمند قرار داد.


برگزاری مراسم شب‌های قدر نمونه کاملا بهداشتی و مردمی و نشان افتخاری برای کشور بود و عزاداری محرم و صفر نیز برگ زرینی بر تاریخ کهن و پرافتخار عزاداری ایرانیان خواهد بود.




نظرات کاربران