تعطیلی حج؛ محرومیت از تأثیرگذارترین فعالیت فرهنگی

رئیس سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان، حج و زیارت را تأثیرگذارترین فعالیت فرهنگی دانست که امسال از آن محروم هستیم و تصریح کرد: اکنون که زیارت‌ها محدود شده است باید تلاش کنیم خود را در حضور ائمه(ع) ببینیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا فقیهی، ۱۳ سال رئیس سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور و پنج سال معاون ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بوده و این یعنی تجربه ۱۸ سال حضور در کنار زائران خانه خدا و عتبات عالیات را دارد.


از وی در خصوص تأثیر تعطیلی حج تمتع و زیارت اماکن متبرکه سؤال کردیم. وی با اشاره به اینکه قبل از مسئولیت در ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در سایر بخش‌های فرهنگی کشور فعال بوده است، تصریح کرد: هیچ کدام از فعالیت‌های فرهنگی به اندازه عمره و عتبات بر دانشجویان و اساتید اثرگذار نبود. این زیارت‌ها اثرات ماندگار بر زائران خود داشت.


حجت‌الاسلام فقیهی با تأکید بر اینکه جهان اسلام به راستی به دلیل برگزار نشدن حج متضرر شده است، گفت: هر سال در ایام حج، برگزاری مراسم بدرقه و استقبال زائران حج تمتع و گرفتن حلالیت و ... موجب می‌شد که فضای جامعه پر از عطر حج و تذکری برای مردم شود، اما امسال از این تأثیرات عمیق حج بی‌بهره هستیم. در روایات داریم که اگر مردم گناه کنند خداوند برخی نعمت‌ها را از آنها می‌گیرد. اکنون نمی‌توانیم به حج و اماکن زیارتی مشرف شویم و این توفیق عظیم از ما سلب شده است. در مراسم حج همیشه شاهد بودم که بسیاری از مردم در صحرای عرفات با حالتی پر از معنویت و عرفان به دنبال امام زمان(عج) بودند و در کربلای معلی زیارت باشکوه عرفه برگزار می‌شد.


رئیس سابق ستاد عمره و عتبات کشورمان افزود: باید برای دوری از خانه خدا توبه و تضرع کنیم و دعا کنیم این ابتلای بزرگ از بین برود. وقتی در صحرای عرفات هستی همانند این است که به راستی در آسمان‌ها سیر می‌کنی و حجاج زیادی را می‌دیدم که تا صبح در حال تجربه عمیق‌ترین اتصالات به درگاه الهی هستند. این توفیقات اکنون از ما سلب شده و این خسران بزرگی است.


وی که خود جزء حاضران در حج خونین سال ۶۶ و از مجروحان این رخداد است، به خاطره‌ای از عمق تأثیرگذاری حج اشاره کرد و ادامه داد: نزد یکی از مسئولان بانک‌های کشور برای ارائه وام به دانشجویان برای سفر عمره و عتبات رفته بودم. وی استاد دانشگاه نیز بود. وقتی موضوع درخواست را مطرح کردم بلافاصله قبول کرد و گفت: هر وقت در کلاس‌هایم متوجه می‌شوم دانشجویی پس از دو هفته غیبت تغییر نگاه و جهت فکری داده و از او می‌پرسم چه شده؟ می‌گوید عمره یا عتبات رفته، یعنی از تغییر رفتار افراد به خوبی متوجه می‌شویم که سفر زیارتی را تجربه کرده است.


مسئول سابق ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به تعطیلی، حج، عمره و عتبات، گفت: اکنون که زیارت‌ها محدود شده است باید تلاش کنیم خود را در حضور ائمه(ع) ببینیم. زیارت به معنای حضور، یعنی حاضر بودن نزد ائمه(ع) است. به یاد ائمه(ع) بودن به حفظ معنویتی که در زیارت‌های گذشته کسب کرده‌ایم کمک می‌کند. خدمت آیت‌الله ناصری، از علمای اخلاق اصفهان رسیدم و مطرح کردم؛ دانشجویان و اساتید وقتی به عمره و عتبات مشرف می‌شوند دوست دارند حالات معنوی خود را حفظ کنند، برای این منظور چه باید کنند؟ وی پاسخ داد: نماز اول وقت بخوانند؛ نماز اول وقت انسان را از انحراف صیانت می‌کند، زیارت عاشورا بخوانید؛ این زیارت اثر ماندگار دارد. حداقل روزی ۵۰ آیه قرآن را بخوانید. لذا اکنون که حج و سایر زیارات تعطیل شده است، می‌توانیم از این توصیه استفاده کنیم.




نظرات کاربران