دعای عرفه منظومه ای غنی از عبودیت و عرفان است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ویژه برنامه سلسله همایش های میعاد با عرفه به اهمیت و جایگاه دعای عرفه پرداخت و این دعا را منظومه ای غنی از عبودیت و عرفان برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی عصر امروز در ادامه سلسه برنامه های میعاد با عرفه که در فضای مجازی برگزار شد در جمع زائران ایرانی سخنرانی کرد و گفت: یکی از مباحثی که در رابطه با مناسک حج وجود دارد، روز عرفه و صحرای عرفات است، عرفه یکی از ویژگی ها مهم حج است و تنها عمل از مناسک حج است که درخارج حرم انجام می شود ولی بقیه اعمال در خود حرم انجام می گیرد.


وی افزود: در رابطه با مسئله عرفه قبل از اسلام و پس از دوران قصی بن کلاب برنامه خدمت به حجاج و پرده داری در اختیار قریش قرار گرفته بود، قریشی ها خودشان را اهل حرم می دانستند و برای خودشان جایگاه و اعتبار خاص قائل بودند، همین موضوع زمینه ای شد که آرام آرام به خود برتربینی روی بیاورند، حتی به گونه ای در روز عرفه در عرفات وقوف نمی کردند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله  زمانی که مبعوث شدند فرمودند همه باید در عرفه وقوف کنند و این توفیق برای همه باید وجود داشته باشد و هیچ کس نباید خودش را از این توفیق محروم کند و فرمودند الحج عرفه یعنی عرفات با تمام مناسک برابری می کند. یکی از کارهای خوب در عرفه قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام است، زیرا برای روز عرفه چند دعا بیان شده که معروف ترین آن دعای عرفه امام حسین علیه السلام به شمار می آید و قرائت این دعا است.


وی با  نگاه اجمالی به دعای عرفه گفت: این دعا دارای شانزده فراز است که در هر فراز آن مباحث مختلفی بیان می شود، در ابتدای این دعا امام حسین علیه السلام به حمد و ستایش الهی می پردازند و در بخش دوم دعا جایگاه خویش را در دنیای هستی بیان می کنند و در بخش سوم به نعمت های الهی اعتراف می کنند و در بخش چهارم درباره اهمیت شکر نعمت های الهی سخنانی را بیان می کنند و می فرمایند چه کسی می تواند شکر این نعمت ها را به جا آورد.  یکی از بخش های این دعا این است که همه از سپاسگزاری ناتوان هستند، زیرا اگر همه انسان ها و موجودات جمع شوند نمی توانند تعداد نعمت های الهی را بشمارند. در بخش ششم این دعا امام حسین علیه السلام اعتقادات خودشان را بیان می کنند. در بخش هفتم حامدین در درگاه عبودی را بیان می کنند. در این دعا رنگین کمان عبودیت و عرفان را شاهد هستیم.


سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه یکی از بهترین اماکن مقدس برای قرائت دعا سرزمین عرفات است، یادآور شد: متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا حج لغو شد و توفیق حضور پیدا نکردیم، اما همه باید از این فرصت استفاده کنیم و به قرائت این دعای پرفیض و با معنا بپردازیم و از فیوضات آن بهره لازم را ببریم. زیرا وقتی فردی از سرزمین عرفه کوچ می کند، می گویند گناهانت بخشیده شده است، از این رو صحرا و روز عرفه، روز خاطره انگیز است. به همین منظور این دعا را رنگین کمان عبودیت و عرفان می خوانند.


وی با بیان اینکه اوج دلدادگی و ارتباط سیدالشهدا علیه السلام با خدا در باب هشتم بیان شده است، ادامه داد: بخش نهم حضرت سیدالشهدا ، عرض حال و درخواست خود را بیان می کنند و در فراز دهم خداوند را با عنایت الهی می خواند. فراز یازدهم خداوند را تعریف می کند، در فراز دوازدهم در مقابل خدا خلق خدا را بیان می کند و در فراز سیزدهم به تنزیه الهی و اقرار به خطاکاری می پردازند و در فراز چهاردهم درباره دعا در سرزمین عرفات و یاد کردن از این سرزمین می پردازد. دعا در عصرعرفه در فراز پانزدهم بیان شده و در آخرین فراز به عشق بازی با خدا می پردازند


در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم گفت: روز عرفه بسیار مهم است، قطع نظر از اینکه در مکه یا کربلا باشیم، حضور در عرفات و کربلا خودش موضوعیت دارد، روز عرفه، روز عید است و از اعیاد بزرگ به شمار می آید و از نظر بخشش گناهان معادل ماه رمضان نامیده شده است.


وی با بیان اینکه روز عرفه، اعمال خاصی دارد، انفاق  و ترحم به دیگران را از جمله مباحث مهم در این روز برشمرد و ادامه داد: در این شرایط کرونایی افراد زیادی به خصوص مستاجران لطمه دیده اند و چه بسا کاسبی هایی که تعطیل شده است، چقدر خوب است که در این روزعرفه به دیگران و به خصوص بستگان رحم کنیم و به کمک و یاری آن ها برویم.


استاد حوزه علمیه قم به اهمیت دعا در روز عرفه پرداخت و آن را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: دعا همیشه خوب است، اگر دعا در زندگی شما نباشد خدا به شما اعتنا نمی کند، دعا مغزعبادت است، روزعرفه، ویژگی خاصی دارد و دعای عرفه غوغایی از مکارم اخلاق و توحید است، روز انفاق، بخشش، ترحم و توبه است. در برخی گناهان داریم ظرف توبه آن عرفه و عرفات است به همین جهت در روایت داریم کسی که از عرفه بر می گردد گمان نکند بخشیده نشده است.


وی تصریح کرد: امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا توفیق حضور زائران در عرفات گرفته شد اما خوب است که با رعایت پروتکل های بهداشتی این دعا خوانده شود، در عرفه توصیه شده است در حق دیگران دعا کنید. اگر کسی در حق دیگران دعا کند چندین برابر آن برای خودش دعا برآورده می شود.


حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: زیارت اباعبدالله در این روز بسیار توصیه شده است. روز عرفه آغازین روزی است که امام حسین علیه السلام به سمت عراق حرکت می کنند و یکی از اموری که در این روز تاکید فراوان شده زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. اگر امسال شرایط مرزها و کربلا مهیا نیست، افراد می توانند در پارک ها و فضای باز زیارت اباعبدالله را بخوانند.


وی به اهمیت دعای عرفه اشاره کرد و گفت: اگر کسی خدا را در زندگی احساس کند، گناه و معصیت نمی کند به همین خاطر در دعای عرفه به ما شیوه دعا کردن را یاد می دهند و باید از این روز بهترین استفاده را ببریم.




نظرات کاربران