اعمال عید قربان / همنوا با حجاج تکبیر بگوییم

از توصیه شده‌ترین اعمال برای عید قربان در کنار غسل، نماز عید قربان و قربانی کردن، گفتن تکبیرهای مشهور حجاج پس از نمازهای یومیه است و توصیه شده این عمل تا روز ۱۲ ذی‌الحجه ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، امروز عید قربان است؛ روزی برای یادآوری اینکه می‌توان نفس را به قربانگاه برد، ذبح کرد و رضای الهی را که بزرگ‌ترین دارایی هستی است، کسب کرد و با خوشنودی ابراهیم‌وار بازگشت.


برای این عید بزرگ اعمال مختلفی با ثواب‌هایی عظیم توصیه شده است. از جمله قربانی کردن و اقامه نماز عید قربان که امسال به دلیل شیوع کرونا در انجام این اعمال باید توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.


از دیگر اعمال توصیه شده روز عید قربان می‌توان به این موارد اشاره کرد:


۱ ـ غسل کردن که به گفته مرحوم علامه مجلسى، غسل در آن روز سنت مؤکّد است تا آنجا که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند.


۲ ـ نماز عید قربان که البته می‌توان آن را به صورت فرادا نیز اقامه کرد.


۳ ـ در این روز مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخوانیم. به فرموده مرحوم علامه مجلسى، بهترین دعاها، دعاى چهل و هشتم صحیفه کامله سجادیه است که با «أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک» آغاز می‌شود و اگر دعاى چهل و ششم را نیز بخوانیم بهتر است.


۴ ـ خواندن دعاى ندبه.


۵ ـ قربانى کردن در این روز براى همه مستحب مؤکد است و بسیار سفارش شده است، تا آنجا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخوریم.


۶ ـ گفتن تکبیرات مشهور؛ کسانى که در سرزمین منا نیستند از نماز ظهر روز عید قربان می‌توانند گفتن این تکبیرات را آغاز کرده و تا نماز صبح روز دوازدهم این کار را ادامه دهند. تکبیرها مطابق روایت کتاب شریف کافى چنین است:


 


«اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا؛ خدا بزرگتر از توصیف است، معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و ستایش خاص خداست، خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمایى کرد، خدا بزرگتر است بر آنچه روزیمان کرد از چهار پایان انعام (شتر و گاو و گوسفند) و ستایش خاص خداست براى آن که آزمود ما را».


توصیه شده است که حداقل این تکبیرها را بعد از نماز در این ایام، یک بار بگوییم ولى اگر تکرار کنیم بهتر است و حتى اگر بعد از نوافل نیز بگوییم خوب است.




نظرات کاربران