آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا

آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا

زائران بیت‌الله الحرام مراسم رمی جمرات سه‌گانه در سرزمین منا را پس از اقامه نماز صبح امروز که مصادف با عید سعید قربان درعربستان است، در میان تدابیر بهداشتی مقابله با ویروس کرونا آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه خبری اسکای نیوز؛ صدها زائر بیت‌الله الحرام پس از بیتوته در مزدلفه(مشعر الحرام) در شب عید قربان، صبح امروز (۱۰ مرداد ماه) وارد سرزمین منا شده و پس از اقامه نماز صبح رمی جمرات نمادهای سه‌گانه شیطان را آغاز کردند.


این در حالی است که حجاج دیروز پس از وقوف در سرزمین عرفات، بزرگترین رکن حج را ادا کردند.


حجاج امروز پس از رمی جمره عقبه که با لباس احرام آن را به جا می‌آورند، قربانی خود را ذبح می‌کنند و پس از آن حاجیان مرد که نخستین سفر آنان است بنا براحتیاط واجب موی سر می‌تراشند و حاجیان دیگرهم بین تراشیدن سر و تقصیر کردن(کوتاه کردن موی سر یا ناخن) مخیرند و زن‌ها فقط تقصیر می‌کنند.


مراسم رمی جمره عقبه از طلوع خورشید روز عید سعید قربان(دهم ذی الحجه) آغاز می‌شود و تا ساعت زوال خورشید(وقت وارد شدن نماز ظهر) ادامه دارد.



آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا


حجاج سه روز (۱۱، ۱۲ ،۱۳ ذی‌الحجه) را که به «ایام تشریق» معروف است برای رمی جمرات در منا می‌مانند و پس از آن برای انجام طواف و سعی و طواف نساء وارد مکه می‌شوند.


از سوی دیگر، نماز عید سعید قربان صبح امروز با اتخاذ تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مسجدالحرام برگزار شد و «شیخ عبدالله بن عواد الجهنی»، خطیب مسجدالحرام در خطبه نماز عید گفت که مراسم امسال با هدف حفظ سلامت و امنیت حجاج بیت‌الله الحرام با شمار محدودی برگزار شد.


عربستان سعودی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا مراسم حج امسال را با حضور تعداد محدودی از شهروندان عربستانی و اتباع خارجی مقیم این کشور برگزار می‌کند، اگرچه  مشورت نکردن عربستان با کشورهای اسلامی برای اتخاذ این تصمیم نارضایتی‌هایی را در پی داشته است.


آغاز مراسم رمی جمرات در میان تدابیر بهداشتی مقابله با کرونا


رَمْیِ جَمَرات (پرتاب سنگ‌ریزه‌ها)، از اعمال واجب در مناسک حج به معنی پرتاب کردن ۷ سنگ‌ریزه به سوی نمادهای شیطان است. این عمل در سرزمین مِنا و در روزعید قربان و دو روزِ بعد از آن نیز انجام می‌شود. این عمل به نوعی پیروی نمادین از رفتار ابراهیم پیامبر شمرده می‌شود.


جَمْرَه (جمع آن جَمَرات و جِمار) واژه‌ای عربی است که به معنای قطعه سوزان آتش‌ و سنگ‌ریزه به کار رفته است‌. در اصطلاح دینی‌، جمرات یا جمرات ثلاث‌، نام سه محل مخصوص در سرزمین مِنا است که با ستون‌های سنگی مشخص شده‌اند و از آن رو به آنها جَمْره گفته می‌شود، «رَمْی» نیز به معنای افکندن و انداختن است.




نظرات کاربران