بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی» بهترین دعا در روز «عید اضحی»

بهترین دعا در روز «عید اضحی»

قرائت دعاهای بسیاری از جمله ندبه در روز عید قربان سفارش شده، اما بهترین دعا در روز «عید اضحی» خواندن دعاى چهل‌وهشتم از صحیفه سجادیه است که با «اَللّهُمَّ هذا یوْمٌ مُبارَک» آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در مفاتیح‌الجنان در باب فضیلت شب دهم از ماه ذی‌الحجه آمده است که شب دهم از لیالى متبرکه و از آن چهار شبى است که احیای آنها مَندُوب است و درهاى آسمان در این شب باز و در آن زیارت امام حسین(ع) و دعاء «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلىَ الْبَرِیةِ» در شب جمعه سنت است.


روز دهم روز عید قربان و بسیار روز شریفى است و چند اعمال را شامل می‌شود: نخست: غسل است که در این روز سنت مؤ کد است و بعضى از علماء واجب دانسته‌اند. دوم: نماز عید است به همان نحو که در عید فطر ذکر شد، لکن در این روز مستحب است که افطار بعد از نماز از گوشت قربانى شود.


سومین عمل در این روز شریف خواندن دعاهائى که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهاى این روز دعاى چهل‌وهشتم صحیفه کامله باشد که اول آن «اَللّهُمَّ هذا یوْمٌ مُبارَک» است پس آن را بخواند و دعاى چهل‌وششم «یا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لا یرْحَمُهُ الْعِبادُ» را نیز بخواند، همچنین خواندن دعاى ندبه از دیگر اعمال سفارش شده در این روز است.


یکی از مهمترین اعمال در این روز سنت مؤکد قربانی است. خواندن تکبیرات براى کسى که در منى باشد عقیب پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم و کسانى که در سایر شهرها هستند بخوانند عقیب ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم و تکبیرات موافق روایت صحیح در کافى این است: «اللّهُ اَکبَرُ اللّهُ اَکبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکبَرُاللّهُ اَکبَرُاللّهُ اَکبَرُ ولِلّهِ الْحَمْدُ اللّهُ، خدا بزرگتر از توصیف است معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و ستایش خاص خدا است». «اَکبَرُ عَلى ما هَدانا اَللّهُ اَکبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ، خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائى کرد خدا بزرگتر است، بر آنچه روزى ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند)» وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلى ما اَبْلانا، و ستایش خاص خدا است براى آنکه آزمود ما را» و تکرار این تکبیرات عقب نمازها به قدر امکان و خواندن بعد از نوافل مستحب است.




نظرات کاربران