کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟ کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟

کدام اعمال ثواب حج مقبول را دارد؟

روحانی باسابقه کاروان‌های حج با تأکید بر اینکه فردی که حج بر او واجب شده باید به حج مشرف شود و هیچ عملی جایگزین حج نمی‌شود، گفت: خداوند ثواب‌هایی تفضلی برای برخی اعمال از جمله نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر قرار داده که برابر با ثواب حج مقبول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام امرالله گیوی‌نهاوندی، روحانی باسابقه حج تمتع و رئیس اسبق دانشکده‌های علوم قرآنی کشور، که تجربه بیش از ۳۰ بار همراهی کاروان‌های حج تمتع را دارد به بیان اعمالی پرداخت که در احادیث ثواب انجام آنها با حج مقبول برابر است و گفت: حج معیاری برای نشان دادن بزرگی و عظمت برخی اعمال است.


وی با تأکید بر اینکه یکی از ارکان مهم اسلام حج خانه خداست و بر هر مسلمانی که استطاعت مالی و جانی دارد واجب است که یک بار به حج تمتع مشرف شود، ادامه داد: خداوند خواسته است که خانه‌‌اش پررونق و پر از زائر باشد و در فقه اسلامی آمده که اگر به هر دلیلی زائر خانه خدا کم شد یا کسی به حج نرفت، بر حاکم اسلامی واجب است که عده‌ای را با هزینه بیت‌المال به حج بفرستد.


حجت‌الاسلام گیوی با اشاره به تعطیلی حج امسال و ناراحتی زائرانی که در حال بستن چمدان‌‌های خود برای رفتن به حج بودند، گفت: وقتی حج بر کسی واجب می‌شود فرد باید حتماً به این واجب دینی عمل کند و هیچ عملی نمی‌تواند جایگزین حج شود و کسی که حج واجب خود را انجام ندهد از دایره اسلام خارج شده است. حج به حدی مهم است که وقتی خداوند می‌خواهد کارهای خیر انسان‌ها را در ترازوی سنجش بگذارد و برای آنها وزن و اهمیت قائل شود، با معیار حج آن اعمال را ارزشگذاری می‌کند و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت حج است.


نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر ثواب حج مقبول را دارد


این روحانی کاروان‌های حج تمتع افزود: براساس همین ارزش‌گذاری، خداوند برای نشان دادن اهمیت برخی اعمال گفته است که انجام آن عمل گاهی معادل حج و گاهی برابر با ۱۰، ۱۰۰ و ... حج مقبول است. از جمله این اعمال نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر است. یعنی همین که با محبت به پدر و مادر نگاه کنیم ثواب حج را می‌بریم. حضرت محمد(ص) فرمود که هر کس با محبت به پدر و مادرش نگاه کند با هر نگاهی خداوند ثواب یک حج مقبول به او می‌دهد. اصحاب وقتی این سخن پیامبر(ص) را شنیدند، تعجب کردند. یکی از اصحاب پرسید یا رسول‌الله(ص) اگر کسی در روز ۱۰۰ بار با محبت به پدر و مادر خود نگاه کند آیا باز هم این ثواب نصیب او می‌شود. پیامبر(ص) فرمود که آن فرد ثواب ۱۰۰ حج مقبول را کسب می‌کند.


وی با ابراز تأسف از اینکه نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادرها در جامعه کم شده و حتی گاهی شاهد نگاه‌های غضب‌آلود فرزندان به والدین هستیم، گفت: دستگیری و خدمت‌رسانی به مردم از دیگر اعمالی است که ثواب چندین حج مقبول را دارد. پیامبر(ص) فرمودند که اگر فردی نیازی از نیازهای مردم را برآورده کند، ثوابی بیش از ۱۰۰ هزار حج می‌برد.


حجت‌الاسلام گیوی تصریح کرد: البته خدمت‌رسانی صرفاً کمک مالی نیست. قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ؛ همانان که نماز را به پا مى‌دارند و از آنچه به ایشان روزى داده‌ایم انفاق مى‌کنند»(آیه ۳ سوره مبارکه انفال). از ویژگی‌های مؤمنان این است که خدا از هر آنچه به آنها داده انفاق می‌کنند. ممکن است کسی ثروت و مال نداشته باشد اما آبرو داشته باشد و از آبرویش برای کمک به فرد دیگری انفاق کند. یا حتی به مؤمنی مشورت دهد و با این کار مشکل آن فرد را رفع کند.


ثواب هیچ کاری به اندازه دستگیری از خلق خدا نیست


این روحانی کاروان‌های حج اضافه کرد: با بررسی روایات درمی‌یابیم که ثواب هیچ کاری به اندازه خدمت‌رسانی و دستگیری از خلق خدا نیست، چراکه خداوند بندگانش را دوست دارد و وقتی یکی از بندگانش نیازی پیدا می‌کند و بنده دیگری نیازش را برطرف می‌کند، این خدمت‌رسانی به نیازمندان نزد خداوند عظمت دارد.


وی ادامه داد: همچنین، خواندن نماز مغرب به جماعت ثواب حج و عمره را دارد. پیامبر(ص) فرمودند که هر کس نماز مغرب را به جماعت بخواند، خداوند ثواب حج و عمره مقبول به او عطا می‌کند و نیز فرمودند که اگر فردی پس از نماز مغرب و انجام تعقیبات نماز بدون صحبت با کسی دو نماز دو رکعتی نافله مغرب را بخواند، ثواب حج مقبول در نامه عمل وی نوشته می‌شود.


این پژوهشگر دینی کشورمان اظهار کرد: این ثواب‌ها استحقاقی نیست، به این معنی که عملمان مستحق این ثواب‌ها باشد، بلکه این ثواب‌ها تفضلی هستند. یعنی خداوند تفضل می‌کند و این ثواب‌ها را به ما جایزه می‌دهد. مرحوم آخوند خراسانی، یکی از بزرگ‌ترین علمای اسلام است که دو کتاب به نام کفایه نوشته است؛ هر مرجع تقلیدی حتماً باید این دو کتاب را خوانده و تدریس کرده باشد. چنین فردی با چنین جایگاه علمی و فقهی شبی با فانوس در کوچه‌‌های نجف راه می‌رفت. از وی سؤال شد که در این وقت شب چرا بیرون از منزل است؟ ایشان پاسخ دادند که همسایه‌ای دارم که تازه به نجف آمده و غریب است. همسر این خانم نیاز به ماما دارد. دیدم که شوهر این خانم نجف را نمی‌شناسد و ممکن است این امر آمدن ماما به بالین این همسایه را به تأخیر بیندازد. پس بر خود واجب دانستم که به سراغ ماما بروم. وقتی که ماما مرا ببیند حتماً به سرعت برای کمک به خانم همسایه ما می‌آید.


| شناسه مطلب: 101794




ثواب حج



نظرات کاربران