تبیین «گفتمان حج از منظر امام خامنه‌ای» در غنا

نشست تبیین «گفتمان حج از منظر امام خامنه‌ای(مد ظله العالی)» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در غنا در شبکه تلویزیونی پان افریکن این کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست تلویزیونی که به همت شبکه پان افریکن در محل رایزنی فرهنگی ایران در غنا تهیه و ضبط شد محمدامین قاسم و مصطفی کوایاته، دو محقق مسلمان و از مدرسان ارشد دانشگاه اسلامی غنا، شرکت داشتند.


محمدامین قاسم در بخشی از این نشست به صورت مستدل به تجزیه و تحلیل ماهیت حج ابراهیمی پرداخت و اظهار کرد: حج ابراهیمی یکی از اعتقادات بنیادین دین مبین اسلام است که ابعاد مختلف دینی و اجتماعی دارد و می‌تواند ابزاری برای انعکاس و حل مشکلات جهان اسلام باشد.


وی ادامه داد: حج علاوه بر آئین‌های مذهبی، جنبه‌های سیاسی و اجتماعی دارد و مظهر آمیختگی امور معنوی و مادی و نماد تداخل دیانت و سیاست توأمان است. در حج بیش از ۲ میلیون مسلمان از همه نژادها و ملیت‌های مختلف جهان گردهم می‌آیند تا یک اصل اسلامی را به نمایش بگذارند لذا نمی‌توان قدرت اجتماعی حج را دست‌کم و نادیده گرفت.


محمدامین قاسم افزود: کسانی که امور دینی را از امور سیاسی جدا و بر جدایی دین از سیاست تأکید می‌کنند، نه درک درستی از اسلام دارند و نه فهم دقیقی از ظرفیت نهفته در مراسم باشکوه حج؛ و لذا نمی‌توانند از این واقعه بزرگ در راستای حل مشکلات جهان اسلام استفاده کنند.


مصطفی کوایاته، یکی دیگر از مهمانان شرکت‌کننده در این برنامه تلویزیونی خواستار نظارت و دخالت بین‌المللی در مدیریت امور حج شد و گفت: فریضه حج مانند همه امور اسلامی بسیار مهم است و هیچ کسی حق ندارد در برابر این اصل اسلامی بایستد.


ویگفت: ورود همه مسلمانان به عنوان ذی‌نفعان در حج و تامین ایمنی و آسایش آنان ضروری است و پادشاه سعودی باید به گفت‌وگو درباره حج اهتمام جدی ورزد.


در پایان این برنامه، محمدامین قاسم و مصطفی کوایاته از عربستان خواستار مسئولیت‌پذیری و شفافیت در همه جوانب حج از جمله مدیریت همگانی آن شدند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران