حجت الاسلام شهریاری: حج مراسمی جامعه ساز و سمبل یکتا پرستی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در وبینار بین المللی «ابعاد اجتماعی حج» مراسم حج را مراسمی جامعه ساز و سمبل یکتاپرستی خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شامگاه یکشنبه 12 مردادماه، با شرکت در وبیناری درباره ابعاد اجتماعی حج که با شرکت اندیشمندانی از آفریقای جنوبی برگزار شد، به ابراز دیدگاه های خود درباره ابعاد اجتماعی حج پرداخت و آن را مراسمی جامعه ساز و سمبل یکتاپرستی توصیف کرد.
وی با اشاره به گردهمایی حجاج در یک زمان و یک مکان گفت: این اتحاد در نوع رفتار حجاجی که با زبان و رنگ پوست مختلف و از کشورهای گوناگون در یک محل جمع می شوند و مراسم حج را به یک شکل بجا می آورند، به نوعی انسجام معنوی در بین آنها می انجامد.
 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مهربانی و شفقت در میان حجاج کشورهای مختلف، این مهربانی را به عنوان یک شاخص اخلاقی - اسلامی خواند.
 حجت الاسلام شهریاری گفت: تسلیم شدن در برابر قدرت های مستکبر دوران کنونی، همچون رفتار بت پرستانی است که در صدر اسلام بت ها را می پرستیدند و زمانی که شخصی تصمیم بگیرد در مقابل قدرت های مستکبر تسلیم شود مانند بت پرستان رفتار کرده است.
دبیرکل مجمع تقریب در ادامه بخشی از پیام حج مقام معظم رهبری برای حج امسال را قرائت کرد. مقام معظم رهبری در این پیام فرمودند: «امروز مانند همیشه ـ و بیش از همیشه ـ مصلحتِ الزامی امت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آورد و بر سر شیطان مجسّم، امریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوئی ها شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..
قرآن حکیم، امت اسلامی را در چهارچوب أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ معرفی می کند، و از او وظیفه‌ی: وَلَا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا، وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا، فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ و لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ را می‌طلبد، و برای اینکه دشمن را مشخص کند، حکم: لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ.. صادر می فرماید.
این فرمان های مهم و سرنوشت‌ساز هرگز نباید از منظومه فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و به‌دست فراموشی سپرده شود.» 
در وبینار بین المللی «ابعاد اجتماعی حج» که یکشنبه شب به صورت زنده از شبکه اجتماعی فیسبوک برگزار شد، اندیشمندانی از کشورهای مختلف حضور داشتند. حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمد رفیق؛ عضو سابق پارلمان آفریقای جنوبی و مرتضی آقامحمدی، رئیس جامعه المصطفی شعبه آفریقای جنوبی از جمله شرکت کنندگان در این وبینار بودند.




نظرات کاربران