میراث ادبی ماندگار مصر از خاطرات سفر به سرزمین وحی

نویسندگان نامدار مصری کتب و مقالات متعددی را برای ثبت خاطرات خود از سفر روحانی به سرزمین وحی به رشته تحریر درآورده‌اند که در تاریخ ادبیات این کشور ماندگار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بسیاری از نویسندگان و روشنفکرانی که در طول تاریخ فریضه حج را به جای آوردند، خاطرات و احساسات خود را از  سفر به خانه خدا و مشاعر مقدسه نگاشتند تا  نقطه اوج در زندگی معنوی را برای خود و دیگران به ثبت رسانده باشند.


کتاب‌های نگاشته شده درباره سفرنامه حج بر دو محور استوار است؛ یکی حج و مراحل آن، احساسات و خاطراتشان از این سفر و دیگری درباره جلوه‌های حج، تاریخ اماکن مقدسه و حجاز، علما و مردم آنجا و رسم و رسوم اهالی این سرزمین. پایگاه خبری «الیوم سابع» به ذکر نام تعدادی از نویسندگان نامدار مصری و سفرنامه آنها پرداخته و می‌نویسد: در جهان عرب یکی از برجسته‌ترین ادبایی که از سفر حج خود نوشتند، «احمد حسن الزیات» است.


وی در مقاله‌ای با عنوان «فی أرض الحجاز»(در سرزمین حجاز) که در مجله الرساله مصر به چاپ رسیده است، حج را با رهایی از استعمار پیوند می‌دهد و می‌گوید: «در هر تکه‌ای از سرزمین حجاز اثری از فداکاری و نمادی از قهرمانی وجود دارد. زیارت آنجا نماد غرور و افتخار و دعوت به رهایی و آزادگی است».


«ابراهیم المازنی»، دیگر نویسنده برجسته مصری، در کتاب خود با نام «رحلة الحجاز» (سفر حجاز) از سفرش در سال ۱۹۳۰ به خانه خدا نوشت که خاطراتی ادبی از سفر عمره به سرزمین وحی است و با توجه به اینکه آن زمان هنوز ثروت نفت عربستان هم کشف نشده بوده، وقایع سفر گویی گنجنامه و عتیقه‌هایی است که به شکلی شیوا خواننده را به سمت خود جذب می‌کند.


«محمد حسین هیکل»، دیگر نویسنده مشهور مصری، در کتاب خود با نام «منزل الوحی» از سفر سال ۱۹۳۶ به حج نوشته و در این کتاب او در توصیف خود از لحظه‌ای که چشمش به کعبه افتاده است، می‌نویسد: «چشمان و قلبم به سمت کعبه این ایستاده در وسط مسجد گره خورد و از آن جدا نشد. از آن صحنه تکانی را احساس کردم که همه وجودم را پر کرد، در حالی که سر تا پا خشوع شده بودم قدم‌هایم را به سمتش بردم».


«عباس محمود العقاد»، نویسنده بزرگ عربی، هم در چندین مقاله از سفر خود به حج در سال ۱۹۴۶ نوشته که زیباترین آن تجربه صعود او به غار حراء است، جایی که قرآن کریم بر پیامبر اعظم(ص) نازل شد.


شاید یکی از برجسته‌ترین توصیفات زیبای او از جلوه‌های سفر به حج از کبوتر حرم باشد که می‌نویسد: «کبوتر پیوسته در اطراف کعبه طواف پرواز می‌کند اما بالاتر از کعبه نمی‌رود».


«انیس منصور» هم یکی دیگر از نویسندگان نامدار مصری است که در کتاب «أیام فی الأراضى المقدسة» حالت معنوی خود از حج را منعکس می‌کند و درباره سفرنامه خود به سرزمین حجاز در جایی از توصیف لحظات حج می‌نویسد: «من به دنبال دین جدید نیستم، اما خواهان احساسی جدید در دین هستم؛ گویی که من در پرتو سپیده دم از خواب بیدار شده‌ام».




مطالب مرتبط

نظرات کاربران