وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد

وبینار بین المللی درباره حج در شرایط شیوع کرونا برگزار شد

از سوی خانه فرهنگ ایران در بمبئی، وبینار بین‌المللی «حج در زمان انتشار و گسترش ویروس کرونا» با شرکت ۲۸ تن از مسئولان فرهنگی، اساتید و کارشناسان نقاط مختلف هند برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همزمان با عید سعید قربان و با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان و برگزاری مناسک حج ابراهیمی، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی وبینار بین‌المللی با عنوان «حج در زمان انتشار و گسترش کووید ۱۹» برگزار کرد.
این وبینار با حضور محسن آشوری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی، مقصود احمد خان، رییس بخش اجرایی کمیته حج هند، عبدالصمد شیخ، مشاور آموزش و حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی، مدیر مؤسسه توحید نیوکاسل انگلستان و اساتید دانشگاه، دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار شد.
آشوری در سخنرا خود با بین اینکه مناسک حج امسال که در حال انجام است، بسیار ویژه است، گفت: عده کثیری از مسلمانان جهان خواستار شرکت در این مناسک بودند، اما به خاطر شیوع و گسترش ویروس کووید ۱۹ و رعایت مسائل بهداشتی مسئولان برگزار کننده تصمیم گرفتند که مناسک حج با تعداد اندکی از حجاج برگزار شود.
وی ادامه داد: ما نیز اعتقاد داریم که رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی برای همه مسلمانان گیتی در درجه اول قرار دارد و هدف این سمینار بحث و تبادل نظر درباره حج و بهداشت و جلوگیری از شیوع ویروس مرموز کرونا است و ما از خداوند سبحان و بزرگ مرتبه خواستار سلامتی برای همه مسلمانان و بهبود بیماران مبتلا به این ویروس هستیم.
مقصود احمد خان اظهار کرد: امسال، کمیته حج بسیار مشتاق اعزام حجاج هندی به مناسک بود، اما متأسفانه به خاطر مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا این اقدام میسر نشد. کمیته حج هند از اواخر ماه فوریه امسال با مقامات و مسئولان حج عربستان برای اعزام حجاج در ارتباط بود و حتی خواستار اعزام علاقمندان به سفر سرزمین وحی برای مناسک عمره نیز بود، اما مسئولین و کارگزاران حج عربستان از پذیرفتن حجاج عمره نیز امتناع کردند.
عبدالصمد شیخ از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به قابلیت‌های تکنولوژی‌های جدید افزود: تکنولوژی‌های جدید که به راحتی قابل استفاده نیز است هیچ مرزی مشخصی ندارد و همین افراد در نقاط مختلف جهان می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و مسائل و مشکلات را رد و بدل و برای حل و فصل مشکلات با تبادل نظر چاره اندیشی کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین میثم قاسمی، رییس مؤسسه توحید از نیوکسل انگستان مطرح کرد: دین مبین اسلام تنها به روزه و نماز منحصر نمی‌شود، بلکه در این دین صلح نگر بسیاری از امور دیگر که برای زندگی انسان بنحو احسن و ایده ال طراحی شده است و بایستی هر فرد مسلمان در زندگی خود بکار گیرد. یکی از آن وظایف برگزاری شرکت افراد در مناسک حج است.
وی همچنین، با اشاره به فلسفه حج گفت: مسلمانانی که استطاعت مالی دارند از کشورهای مختلف جهان همگی در کنگره بزرگ حج گردهم می‌آیند تا نشان دهند که برابر و برادر هستند و در برابر خداوند سبحان با هر رنگ و پوست، ملیت، نژاد و ...، یکی هستند. 
این وبینار تخصصی با شرکت ۲۸ نفر از نقاط مختلف هند به صورت آنلاین در صفحه فیسبوک خانه فرهنگ ایران در بمبئی پخش شد و مشروح آن نیز در کانال یوتیوب این نمایندگی به آدرس https://www.youtube.com/watch?v=۰ELJW۷۳۸n-A برای علاقه‌مندان بارگزاری شده است.




نظرات کاربران