چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟ چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟

چرا علی(ع) جداکننده‌ حق و باطل است؟

چرا و به چه استنادی علی(ع) را فاروق و جدا کننده حق و باطل می‌خوانید؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، علامه امینی در پاسخ به این سوال که چرا و به چه استنادی علی(ع) را فاروق و جدا کننده حق و باطل می‌خوانند؟ می نویسد: دلیل این ادعای شیعیان، فرمایشات پیغمبر(ص) است که با استناد به منابع اهل سنت درباره آن بحث می شود.


بسیاری از علمای اهل سنت، چون شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب ۱۶ ینابیع الموده، ابو جعفر احمد بن عبدالله شافعی، میر سید علی همدانی شافعی در مودة القربی و همچنین محمود بن یوسف گنجی شافعی در کفایة الطالب، حدیثی را به نقل از ابوذر غفاری از رسول گرامی اسلام(ص) نقل می کنند که آن حضرت چنین فرمود: «به زودی بعد از من فتنه ای برپا می شود، پس اگر چنین شد شما ملزم هستید که با علی بن ابی طالب باشید چون او اولین کسی است که مرا می بیند و روز قیامت با من مصافحه می کند. او با من در مرتبه ای بلند و عالی است. او جدا کننده بین حق و باطل است.»(۱)


محمد بن طلحه شافعی در «مطالب السئول»، بیهقی در «سنن» و نورالدین مالکی در «فصول المهمه» از ابن عباس و سلمان فارسی نقل می کنند که پیامبر خدا(ص) با دست مبارک خود به سوی علی ابن ابی طالب(ع) اشاره کرده و فرمود:


«به درستی که علی اول کسی است که به من ایمان آورده و اول کسی است که روز قیامت با من مصافحه می کند. و این علی، صدیق و راستگوی بزرگ است و او فاروق این امت است که حق و باطل را جدا می کند.»(۲)


امام احمد حنبل در مسند و امام فخر رازی در تفسیر کبیر خود از پیامبر خدا(ص)چنین نقل می کنند:


«علی همراه حق و حق همراه علی است هر جا حرکت کند»(۳)


و یا فرمایش دیگری مبنی بر: «علی با حق و حق با علی(ع) است. علی(ع) به طرف حق می رود، هر گونه که حق حرکت کند.»(۴) از این دو حدیث می توان استنباط نمود: کسی که همواره با حق باشد و یا حق همراه او باشد، ملاک تشخیص حق نیز می باشد.


در پایان به ذکر یک واقعه تاریخی بسنده می کنیم:


وقتی به ابو ایوب اعتراض کردند و از او پرسیدند که چرا به طرف علی بن ابی طالب(ع) رفتی و با ابوبکر بیعت نکردی؟ ابوایوب در پاسخ گفت: روزی خدمت پیغمبر رسیدم پس از مدتی عمار یاسر هم وارد شد و از آن حضرت سؤالی پرسید. حضرت رسول(ص) ضمن صحبت هایش فرمود: «ای عمار! اگر تمامی مردم به راهی بروند و علی به تنهایی راه دیگری را در پیش گیرد، پس به راهی که علی ابن ابی طالب(ع)می رود برو. ای عمار از همه مردم بی نیاز شو; زیرا علی(ع) تو را از راه هدایت باز نگرداند و تو را به راه هلاکت و گمراهی راهنمایی نکند. ای عمار! اطاعت علی اطاعت من و اطاعت من اطاعت خدا است.»(۵)


 


پیوست ها:


۱  . ینابیع المودة لذوی القربی، ج ۱، ص۳۸۷ ; تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص۴۵۰ ; مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص۲۸۷ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۷ «ستکون من بعدی فتنة فإذا کان ذلک فالزموا علی بن أبی طالب فإنّه أول من یرانی و أول من یصافحنی یوم القیامة و هو الصدیق الأکبر و هو فاروق هذه الأمة یفرق بین الحق و الباطل».
۲  . المعجم الکبیر، ج ۶ ، ص۲۶۹ ; مناقب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، ج ۱، ص۲۶۷ ; مجمع الزواید، ج ۸ ، ص۱۰۲ ; تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص۴۱ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۸ «هذا أوّل من آمن بی و أوّل من یصافحنی یوم القیامة و هذا الصدیق الاکبر و هذا فاروق هذه الأمّة یفرق بین الحق و الباطل».
۳  . مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص۲۶۰ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۹ «علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ حیث دار».
۴  . بحار الانوار، ج ۲۸ ص۱۹۰ ; مجمع النورین، ص۷۳ ; شبهای پیشاور، ص۴۹۹ «علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ یمیل مع الحق کیف مال».
۵  . السقیفة، ص۶۷ ; شبهای پیشاور، ص۵۰۶
«یا عمار إن سلک الناس کلّهم وادیاً و علیّ وادیاً فاسلک وادی علیّ و خل عن الناس، یا عمّار علی لا یردک عن هدی ولا یدلّک علی ردی، یا عمّار طاعة علی طاعتی و طاعتی طاعة الله» ; حلیه الاولیاء، حافظ ابو نعیم ; مطالب السئول، محمد بن طلحه شافعی ; ینابیع المؤده، باب ۴۳، سلیمان بلخی حنفی، ج ۲، ص۲۸۷ ; مودة القربی، مودت پنجم، میر سید علی همدانی شافعی ; بلاذری ـ تاریخ و...


| شناسه مطلب: 101832




امام علی غدیرخم



مطالب مرتبط

نظرات کاربران