آب زمزم بهترین نوشیدنی جهان +فیلم

چاه زمزم یکی از آثار مسجد الحرام است که نزدیک مقام ابراهیم و در هجده متری کعبه، در زیرزمین واقع است. پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیا است و آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، چاه زمزم یکی از آثار مسجد الحرام است که با نام‌های چاه اسماعیل،حفیرة عبدالمطلب، شفاء سُقم، عافیه، مَیمونه، طُعم، بَرکة، بَرّة، شناخته می‌شود. 


نام مکان چاه زمزم در «کتاب مقدس» «بِئِر شَبَع» است. این چاه نزدیک مقام ابراهیم و در هجده متری کعبه، در زیرزمین واقع است و آب آن به وسیله پمپ از طریق لوله کشی به آبخوری های مسجدالحرام منتقل می شود. این چاه در قسمت شرقی مسجدالحرام قراردارد و همانند دیگر مشاهد حج، از آثار ابراهیم، اسماعیل و هاجر است. 


پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیا است و بهترین خوراک و مایه سلامت از هر دردی است و داروی هر درد به شمار می‌رود و لذا فرمودند ماء زمزم لما شرب ‌له، یعنی آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود. یعنی اگر کسی مریض باشد شفا می‌یابد و اگر برای خوراک نوشیده شود حاجت او برآورده می‌شود. حضرت علی(ع) نیز فرمود زمزم خیرماء علی وجه الارض بهترین آب روی زمین زمزم است.
همچنین امام صادق(ع) فرمود ماء زمزم دواء لما شرب له، آب زمزم دوای هر دردی است. 
 


تاریخچه آب زمزم


حضرت ابراهیم به امر الهی همسر خود هاجر و فرزند خردسالش اسماعیل را از شامات یا فلسطین کنونی به کنار بیت‌الله‌الحرام که در آن زمان وادی لم‌یزرع و بدون سکنه بود آورد. حضرت ابراهیم فرزند و مادر را در آن وادی با یک مشک آب و مقداری غذا و با توکل به خدا آنها را رها کرد و هنگام خروج از وادی رو به فرزند و مادر دست‌ها را به دعا برداشت «ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم» یعنی پروردگار من فرزند و همسرم را در وادی لم‌یزرع کنار خانه محرم تو قرار می‌دهم. بعد از دو، سه روز آب و غذا تمام شد فرزند خردسال تشنه شد، ازطرفی چون غذایی نبود شیر در سینه مادرخشکید و هاجر برای اینکه فریادرسی پیدا کند، خود را بر فراز کوه صفا رساند سرابی در روبرو در کوه مروه دید، گمان کرد آب است، دوان دوان به سوی آن رفت، باز دوباره احساس کرد در کوه صفا آبی وجود دارد و دوان دوان به سمت صفا سرازیر شد و این کار ۷ مرتبه بین دو کوه صفا و مروه تکرار شد و درحال حاضر نیز حاجیان خانه خدا بین صفا و مروه را ۷ مرتبه سعی می‌کنند و درقسمتی از این مسیر که با چراغ سبز مشخص شده، هروله می‌کنند، یعنی مقداری تندتر راه می‌روند چون هاجر برای اینکه شاهد مرگ کودک خود نباشد بسیار تلاش می‌کرد و فریادرس می‌طلبید. ناگهان نگاهش به کودک افتاد که زیر پایش آب جاری شده لذا مقداری خاک و شن ریخت که آب را مهار کند و مشک را پر از آب و کودک را سیراب کرد. 
بعد از پیدایش آب پرندگان در آنجا پرواز کردند و طایفه جرهم که در نزدیکی مکه زندگی می‌کردند متوجه آن نقطه شدند و در آنجا سکنی گزیدند. کم‌کم مکه تبدیل به شهری شد، اما بعدا جرهمیان حرمت کعبه را شکستند و به فسق و فجور روی آوردند، لذا خداوند چاه زمزم را از جوشش انداخت، تا اینکه جد پیامبر اکرم عبدالمطلب چند شب پیاپی خواب دید که شخصی او را به نقطه معینی هدایت می‌کند و فرمان می‌دهد این نقطه را حفر کند. 
بعد از اینکه از خواب اطمینان پیدا کرد دریافت همان نقطه آب زمزم است، لذا عبدالمطلب با تنها پسرش حارث شروع به حفر چاه کرد، اما مردم او را سرزنش می‌کردند و هیچ کس او را کمک نکرد. عبدالمطلب نذر کرد خداوند 10 پسر دیگر به او اعطا کند و او یکی را در راه خدا به قید قرعه قربانی کند. سپس خداوند 10 پسر به عبدالمطلب عطا کرد و قرعه به نام عبدالله که آن زمان 24 ساله بود و بسیار زیبا و به یوسف بنی‌هاشم معروف بود افتاد.


در همان حال که به حفر چاه مشغول بود شمشیرهای دفن شده در زمان جرهمیان را یافت. قریش پیش آمده، سهم خود را مطالبه کردند و عبدالمطّلب گفت: اینها متعلّق به خانه خدا است و به حفر ادامه داد تا آب زمزم جوشیدن گرفت آنگاه در کنار آن، حوضی آماده ساخت و آن را از آب پر می کرد تا حاجیان بنوشند.


در ادامه کلیپی زیبا را که توسط پایگاه اطلاع رسانی حج از تصاویر آرشیوی سال های قبل تهیه شده است، می بینید:


 



 


| شناسه مطلب: 101846




کلیپ آب زمزم



مطالب مرتبط

نظرات کاربران