قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد

قدیمی‌ترین نسخ خطی منسوب به امام علی(ع) و غدیر در موزه حرم رضوی رونمایی شد

به مناسبت دهه امامت و ولایت از «قدیمی ‎ترین و نفیس ترین نسخه های خطی، اسناد و آثار موزه ای موجود در گنجینه رضوی» رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهدی قیصری نیک دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر در گنجینه رضوی حدود ۵۸۷ نسخه خطی از آثار منسوب به حضرت علی(ع) به زبان‎ های عربی و فارسی وجود دارد که مشتمل بر احادیث و روایات وارد شده از حضرت است.
وی نسخه خطی «غرر الحکم و دررالکلم» را که دربردارنده کلمات قصار، احادیث، حکم و مواعظ حضرت علی(ع) است، یکی از نفیس‌ ترین و قدیمی‌ ترین آثار موجود در کتابخانه‌ های ایران عنوان کرد که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود.
قیصری عبدالواحد بن محمد آمِدی تمیمی(- ۵۱۰ ق) را مولف این اثر عنوان کرد و گفت: نسخه مذکور که به خط نسخ عربی ۱۵ سطری در قرن هفتم هجری قمری در ۲۶۹ برگ کتابت شده به ترتیب حروف معجم و رعایت سجع تدوین شده است.


«کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)»
وی نسخه خطی «کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع)» را اثر دیگری معرفی کرد که در این برنامه از سه شنبه های فرهنگی از آن رونمایی شده است.
قیصری گفت: از ویژگی های این تألیف حسن بن سدیدالدین یوسف بن مطهر؛ معروف به علامه حلّی (- ۷۲۶ق)، مشتمل بودن بر احادیث و روایات، فضایل، مناقب، امامت و صفات حضرت علی بن ابی طالب(ع) و کتابت شده توسط محمدباقر بن محمدشریف در محرم سال ۷۱۰ هجری قمری به خط نستعلیق ۱۹ سطری است که وی بدان اشاره کرد.


نسخه خطی «الزام النواصب بامامه علی بن ابی طالب(ع)»
دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، همچنین به نسخه خطی «الزام النواصب بامامه علی بن ابی طالب (ع)» به عنوان اثر دیگری که در این برنامه از سه شنبه های فرهنگی رونمایی شده است اشاره داشت و گفت: این نسخه نیز مشتمل بر مقدمه و چند باب و فصل درباره دلایل و نصوص وارده بر اثبات امامت حضرت علی(ع) و رد مخالفان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‎ السلام است.
قیصری ادامه داد: در خصوص مؤلف این کتاب، نظرات مختلف است. برخی آن را از تألیفات سید بن طاووس و بعضی از شیخ مفلح بن حسن صیمری و یا فرزندش نصیرالدین حسین دانسته اند.
گفتنی است این نسخه به خط نسخ شکسته مختلف السطر توسط سیف بن احمد لیثی حلی در ۱۶ جمادی الاول ۹۷۷ در قزوین کتابت شده است.


قدیمی ‎ترین اسناد
وی به اسناد به جا مانده از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی به عنوان بخش دیگری از رونمایی این برنامه اشاره داشت و گفت: اسناد از دوره صفویه به بعد نشان می ‎دهد که در روز دهم و ۱۸ ذی الحجه مجالس ویژه‎ ای برای بزرگداشت این اعیاد در حرم رضوی برگزار می ‎شده است.
قیصری افزود: مطابق این اسناد در دوره صفویه و افشاریه و قاجاریه در این روز مجلس جشنی برپا شده و در آن غذا، شربت و شیرینی به حاضران داده می ‎شده است. مطابق اسناد موجود، نماز عید قربان در حرم رضوی از دوره صفویه اقامه و خلعت به خطیب آستانه و پیش نماز در روز عید غدیر و قربان داده می شده است.
وی قدیمی ‎ترین سند موجود در برپایی جشن عید قربان(عید اضحی) در حرم رضوی، را مربوط به سال ۱۰۱۶ق عنوان کرد که به خطیب و حافظ قرآن حرم مطهر، خلعت داده شده و قدیمی ‎ترین سند مربوط به عید غدیر را نیز مربوط به سال ۱۰۱۹ق دانست.
قیصری با اشاره به محتوای اسناد به جا مانده در خصوص برگزاری جشن های غدیر در حرم مطهر رضوی گفت: در دوره قاجاریه نیز جشن‎ های مربوط به عید قربان و غدیر بسیار مفصل بوده و مجالس به طور رسمی در ایوان طلای صحن عتیق و یا گنبد الله وردی خان و با حضور متولی باشی، والی خراسان و سایر صاحب منصبان آستانه برگزار می‎ شده است.


نفیس‎ ترین آثار موزه ‎ای
تابلوی گل و مرغ و مینیاتور خوشنویسی شده «غدیر؛ ولایت حضرت امام علی‌ علیه ‌السلام»، با تکنیک اکریلیک و گواش که توسط رضا بدرالسماء(نقاش)، سید مسعود آقامیری(مذهب) و سید رسول آقامیری(خوشنویس) خلق شده و همچنین تابلوی «ولایت حضرت علی علیه‎ السلام» که توسط حسین رزاقی به سبک مینیاتور و تکنیک اکریلیک، در سال ۱۳۷۵ شمسی در مشهد تهیه شده است از جمله آثار غدیریه موزه حرم مطهر رضوی بود که وی به آن اشاره داشت و در سه شنبه های فرهنگی این هفته معرفی شده است.
همچنین تابلوی خوشنویسی «آیه اطاعت» که توسط استاد علی‎ طه؛ خوشنویس سوری به خط نسخ عربی در سال ۱۴۱۸ق کتابت شده و تابلوی «واقعه غدیرخم» که توسط سید فضل‎ الله هاشمی، با تکنیک رنگ و روغن روی چوب در سال ۱۳۸۶ شمسی ساخته شده است نیز از دیگر آثار مورد رونمایی بود که وی بدان اشاره کرد.
گفتنی است آثار شصتمین برنامه «سه‎ شنبه ‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» در روز سه شنبه مورخ ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹، به دلیل عدم امکان برگزاری این مراسم به صورت حضوری، در درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir  و همچنین پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در فضای مجازی رونمایی و منتشر شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران