کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه

کتابهای پژوهشکده حج و زیارت در موضوع «غدیر و ولایت» در یک نگاه

با توجه به حادثه بزرگ و مهم غدیر، بخشی از پژوهشهای پژوهشکده حج و زیارت در طی سالیان گذشته به این موضوع اختصاص یافته است. در این گزارش، اطلاعات کتابهایی که به صورت مستقل درباره رویداد «غدیر خم» و یا «ولایت» منتشر شده‌اند، آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پژوهشکده حج و زیارت در طول فعالیت خود قریب به ۱۳۰۰ عنوان کتاب و حدود ۲۰۰ جلد مجله در حوزه‌های مرتبط با حج، زیارت، وهابیت‌شناسی و پاسخ به شبهات و نیر تبیین و ترویج فرهنگ و اعتقادات تشیع منتشر کرده است. با توجه به حادثه بزرگ و مهم غدیر، بخسی از پژوهشهای این مرکز در حوزه دفاع از اعتقادات شیعه به این موضوع اختصاص یافته است. فهرست زیر، اطلاعات کتابهایی هستند که به صورت مستقل درباره رویداد «غدیر خم» و یا «ولایت» منتشر شده‌اند. افزون بر موارد زیر آثاری نیز به صورت مستقل درباره امامت و جایگاه اهل بیت (ع) در قرآن و سنت منتشر شده است.


 


شخصیت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اشعار اهل سنت قرن اول هجری


حافظ زنجانی، ۱۳۹۵، ۴۴۸صفحه، وزیری.


در این تحقیق دیدگاه شعرا و ادبای اهل‌سنت قرن اول هجری درباره شخصیت حضرت علی (ع) بررسی و تحلیل شده است. محقق علت انتخاب اشعار شعرای قرن اول در عنوان تحقیق را این دانسته است که بسیاری از آنها علی (ع) را از نزدیک دیده ‏اند یا اوصاف و ویژگی‏های شخصیتی آن حضرت را با یک واسطه از افراد مطمئن شنیده ‏اند. ازاین‌رو سخنان و سروده‌هایشان از اِتقان و استحکام بیشتری در معرفی چهره تابناک حضرت علی (ع) برخوردار است. مطالب این کتاب در چهار بخش سامان یافته است.


 


ولایت در کتاب و سنت


غلامرضا مغیثه، ۲۱۶صفحه، ۱۳۹۳، وزیری.


بررسی مسئله ولایت حضرت علی (ع) از منظر کتاب و سنت، موضوع این کتاب است. این مجموعه در دو بخش تنظیم شده که هر بخش دارای چند فصل است: بخش نخست درباره نقد و بررسی ادله خلافت ابوبکر از منظر اجماع، کتاب و سنت است. در فصل اول بخش دوم، آیات قرآنی درباره امامت حضرت علی (ع) بررسی شده و در فصل دوم، با استناد به چهار حدیث، ولایت آن حضرت اثبات شده است. همچنین در هر بخش به مهم‌ترین شبهات درباره‌‌ همان بحث، پاسخ داده شده است.


 


الغدیر فی رحاب الکتاب والسنه


مجید معارف، تعریب: اسعد الکعبی، تهران، نشر مشعر، ۱۳۹۲، ۱۰۴ صفحه، جیبی.


کتاب حاضر بر آن است تا با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی، به بررسی واقعه غدیر بپردازد و امامتِ حضرت علی (ع) را از این منظر، بر همگان آشکار سازد. این کتاب در سال ۱۳۸۷ با عنوان غدیر در پرتو کتاب و سنت در پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.


 


حقیقت کجاست؟: نقد کتاب راهی دیگر برای کشف حقیقت


سیدمحمدحسن علوی، ۱۳۹۱، ۱۳۱ ص، پالتویی.


نقد نوشته‌ای با عنوان «راهی دیگر برای کشف حقیقت: ماجرای غدیر خم و فاطمه» نوشته محمدباقر سجودی، از مدعیان سلفی‌گری، است. نویسنده در این اثر در قالب داستان، شبهات آن کتاب را درباره واقعه غدیرخم پاسخ می‌گوید و حقیقت را در این زمینه بازگو می‌کند.


 


عقیق ولایت


اسماعیل منصوری لاریجانی، ۱۳۹۰ش، ۱۴۸ص، رقعی.


به بررسی و تحقیق در حقیقت و حقانیت ولایت امیرمؤمنان امام علی (ع) و دیدگاه علمای شیعه و سنی درباره امامت می‌پردازد. نویسنده در سه فصل، از ولایت و انواع آن، سیر ولایت در منابع اسلامی و ولایت و شفاعت با نگاهی عرفانی سخن می‌گوید و به تبیین موضوع ولایت حضرت امام علی (ع) و رابطه آن با موضوع شفاعت از دیدگاه متفکران شیعه و سنی می‌پردازد.


 


غدیر در پرتو کتاب و سنت


مجید معارف، ۱۳۸۷ش، ۸۴ص، پالتویی.


با تکیه بر شواهد قرآنی و روایی، به بررسی واقعه غدیر پرداخته و امامتِ حضرت علی (ع) را از این منظر آشکار کرده است.


 


حدیث غدیر منشور جاودان ولایت


محمدتقی رهبر، ۱۳۸۷ش، ۴۷ص، پالتویی.


این اثر در پاسخ به نوشته‏ای با عنوان «ماجرای غدیرخم و رابطه آن با ولایت» نوشته شده که آن را مؤسسه‌ای انتشاراتی در عربستان، به فارسی میان زائران ایرانی منتشر کرده است. مؤلف این نوشتار با انکار وقایع مسلم تاریخی می‌کوشد ماجرای غدیر خم و حدیث ولایت را از مسیر اصلی‏اش (ولایت امیر مؤمنان) منحرف و به حادثه‌ای کوچک محدود کند و در عقاید ساده‏دلان شبهه افکند.


 


حدیث الغدیر و شبهه شکوی جیش الیمن: دراسة علمیة تحلیلیة


سیدمحمد حسینی قزوینی، تهران، نشر مشعر، ۱۴۲۹ق، ۱۴۷ص.


به بررسی شبهه «شکوی جیش الیمَن» درباره رویداد بزرگ غدیر خم می‌پردازد که برخی از مخالفان شیعه آن را مطرح کرده‌اند. نویسنده اثبات کرده است که مسئله شکایت لشکر یمن از حضرت علی۷ و دفاع پیامبر (ص) از علی (ع)، از مسئله حادثه غدیر خم جُداست. البته در آن موضوع نیز پیامبر (ص) درباره حضرت علی (ع) تعابیری همچون تعابیر روز غدیر به کار برد.


 


دراسة واعیة لقضیة الغدیر (فی ضوء المنهج الاجتماعی التاریخی)


محمدمهدی شمس الدین، ۱۳۸۶ش، ۳۲ص، جیبی.


این نوشتار تحلیلی از دید اجتماعی ـ تاریخی حادثه غدیر خم را بررسی می‌کند. نویسنده معتقد ا ست تحلیل تاریخی تن‌ها، به بحث و جدل می‌انجامد. بنابراین، از این روش دوری کرده و به تحلیل تاریخی ـ اجتماعی روی آورده است.


 


عید الغدیر فی الإسلام والتتویج والقُرُبات یوم الغدیر


عبدالحسین الأمینی، به کوشش فارس تبریزیان، بی‌تا، ۱۲۸ص، جیبی.


پنجمین جلد از مجموعه من فیض الغدیر است که در آن برخی از اطلاعات تاریخی درباره این روز بزرگ همچون تاج‌گذاری (عمامه‌گذاری) حضرت علی (ع) به واسطه پیامبر (ص)، اعمال مستحبی مسلمانان و پاسخ به برخی از شبهات مخالفان و معاندان آمده است.


 


للحقیقة اقول


محمد عیدالله الناصر، ۱۴۲۹ق، ۷۲ص، جیبی.


پاسخی به مقاله‌ای از سلمان بن‌فهد العودة درباره برگزاری آیین بزرگ‌داشت عید غدیر است.


 


غدیریات


عبدالحسین امینی، بی‌تا، ۱۵۷ص، جیبی.


این کتاب اولین شماره از مجموعه من فیض الغدیر است که در آن اشعار شاعران قرن اول تا هشتم درباره واقعه غدیر نیز آمده است.


 


مفاد حدیث الغدیر


عبدالحسین امینی، تحقیق نعمان النصری، بی‌تا، ۱۷۴ص، جیبی.


دومین کتاب از مجموعه من فیض الغدیر است که برخی از مباحث درباره حدیث غدیر همچون متن حدیث، راویان، برخی از اشکالات و پاسخ به آن‌ها، دیدگاه علما درباره این حدیث را در بردارد.


 


موسوعه رد شبهات (۴)؛ امام علی‌(ع) (۱)


به کوشش رحمت الله ضیائی، ۱۳۹۵، ۱۹۲ص، رقعی.


جلد چهارم از موسوعه رد شبهات است که به موضوع «امام علی (ع)» اختصاص یافته است و شامل مقالاتی با این عناوین است: علی (ع) محور حق؛ امام علی (ع) و تأیید خلافت ابی بکر؛ آیه ولایت؛ حدیث رد الشمس؛ حدیث طیر مشوی.


 


موسوعه رد شبهات (۱۱)؛ امام علی‌(ع) (۳)


به کوشش رحمت الله ضیائی، ۱۳۹۷، ۱۶۷ص، رقعی.


جلد یازدهم موسوعه رد شبهات اختصاص به پاسخ به شبهات درباره فضایل و مناقب امام علی (ع) دارد. در این جلد که در ادامه دو جلد قبلی درباره امیرالمومنین (ع) است، این مقالات آمده است: - فضایل امام علی (ع)؛ حدیث سَلونی؛ آیه اکمال؛ - آیه تبلیغ؛ حدیث کاسر الاصنام.


 


حج و ولایت؛ حج و وحدت: مجموعه مقالات فصلنامه میقات حج


گروه نویسندگان، چاپ اول، ۱۳۹۶، ۱۳۶ص، وزیری.


فصلنامه میقات حج، از جمله نشریات متعلق به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است که از سال ۱۳۷۱ منتشر می شود. در این نشریه مقالاتی در موضوعات مرتبط با حج و زیارت منتشر می شود.


از جمله موضوعاتی که در این نشریه مورد توجه بوده و تاکنون مقالاتی در ارتباط با آنها نیز منتشر شده، ارتباط حج و ولایت و نیز ارتباط حج و وحدت است. در این کتاب هفت مقاله از مجموعه مقالاتی که طی ۲۵ سال انتشار این نشریه در این فصلنامه منتشر شده انتخاب و در این مجموعه در کنار هم قرار گرفته اند.


عناوین مقالات عبارتند از: - حج و ولایت/ نوشته محمدتقی رهبر ؛ پیوند حج با امامت و ولایت/ سیدجواد ورعی، ولایت راز بزرگ حج/ آیت الله جوادی آملی؛ حج ابراهیمی و تقریب مذاهب اسلامی/ محمد محمدی ری شهری؛ - فلسفه برائت از مشرکین/ محمد محمدی ری شهری؛ - مبانی دینی «برائت از مشرکان»/ سیدجواد ورعی.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران