آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله سبحانی: 

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است
آیت‌الله سبحانی:

مقام امامت استمرار وظایف نبوت است

آیت‌الله العظمی سبحانی با صدور پیامی به ویژه برنامه عیدغدیر که از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ویژه زائران ایرانی به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه و ویژه برنامه عید غدیر که عصر روز جمعه 17 مرداد ماه به صورت مجازی برای زائران ایرانی برگزار شد، با صدور پیامی به این همایش اظهار کرد: مقام امامت استمرار وظایف نبوت است.


متن کامل پیام این مرجع تقلید بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن أبی طالب والأئمّة المعصومین(علیهم السلام)


ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، عید ولایت، عید حاکمیت همه ارزش‌هاى الهى و انسانى و عدالت همه جانبه، عید رهبرى امیرمؤمنان در متن شخصیت جهان اسلام، عرایضى را تقدیم مى دارم:


با درگذشت پیامبر خاتم(صلى الله علیه وآله وسلم)، نزول وحى الهى پایان پذیرفت و پس از وى به کسى وحى فرود نخواهد آمد و امیرمؤمنان(علیه السلام) به هنگام تجهیز پیکر پاک پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) به این حقیقت چنین تصریح مى‌کند و مى‌فرماید: «بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا رَسُولَ اللهِ! لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ یَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیْرِکَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ».()


«پدر و مادرم فداى تو اى پیامبر خدا! با مرگ تو پایان پذیرفت، چیزى که با مرگ دیگر پیامبران پایان نپذیرفت یعنى رشته نبوت و نزول وحى آسمانى».


با اعتراف به مقام عظیم رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) که خاتم پیامبران و کتاب او خاتم کتاب‌هاى آسمانى و شریعت وى آخرین شریعت آسمانى است، یادآور مى‌شویم که وظایفى که برعهده پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) از جانب خدا گذارده شده بود با رحلت او پایان نپذیرفت و لازم بود جانشین وى همه را به عهده بگیرد، و راه او را ادامه دهد و در غیر این صورت آیین اسلام که آیین خاتم است و تا روز رستاخیز هدایت جهان بشریت را برعهده دارد آیین کامل نخواهد بود.


نمونه‌اى از این وظایف


1. پاسخگویى به مسائل نوظهور که در عصر رسالت رخ نداده بود و بر اثر برخورد مسلمانان با ملت‌هاى مختلف جهان مطرح مى‌گردید ولازم است احکام واقعى این موضوعات از طریق جانشین او بیان گردد.


2. تفسیر قرآن مجید در قلمرو عقاید و احکام که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) آن را برعهده داشت، و آیات قرآن را ده تا ده تا تفسیر مى‌کرد ولى در عین حال قرآن دریاى بى پایان کرانه است که باید از طرف کسانى که وحى به خانه آنها فرود آمده است مورد تفسیر قرار گیرد. شافعى مى گوید: آیه (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا...) از جهاتى براى ما مجمل بود تنها فعل امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد «بغاة» مفهوم حدود این آیه را براى ما روشن کرد.


3. در عصر رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) گروه گرایى و نحله سازى رخ نداد زیرا وجود او محور حق وباطل و روشنگر هدایت و ضلالت بود، ومردم با مراجعه به وى حق را از باطل باز مى شناختند، پس از درگذشت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)  باید در میان امت اسلامى فرد والامقامى باشد که بسان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) محور حق و باطل و بیانگر ملاک هدایت و ضلالت باشد.


البته وظایفى که پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) برعهده داشت بیش از آن است که در اینجا بازگو شود، فقط از میان آنها، این سه وظیفه را برگزیدیم تا روشن شود آن کس مى تواند بر جایگاه پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) تکیه کند که بتواند این وظایف را بسان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)انجام دهد و این کار از عهده یک فرد عادى از امت ساخته نیست، جز آن کس که در مکتب خاصى زیر نظر عنایت الهى تربیت یابد و از علم ودانش بالاتر برخوردار باشد. و شناخت چنین فردى به جز از طریق وحى الهى و بیان پیامبر امکان پذیر نیست .


خوشبختانه این فرد در روز هیجدهم ذى الحجة الحرام سال دهم هجرت در سرزمین غدیر معرفى شد و از این جهت دین کمال خود را بازیافت و آیه (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا)()در چنین روزى فرود آمد. و مقصود از این تکمیل، تکمیل مدیریت کامل امت اسلامى است هم در جهات معنوى و هم در جهات سیاسى.


تنصیصى بودن مقام امامت در لسان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)


پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) از روز نخست مقام امامت را یک مقام تنصیصى آن هم از جانب خدا مى دانست که امت در گزینش آن سهمى ندارند.


ابن هشام در سیره خود مى نویسد که ماه هاى حرام که آزادى بیان براى پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) وجود داشت وى با سران بنى عامر در موسم حج تماس گرفت و آیین خود را بر آنها عرضه کرد، آنها گفتند: اگر ما با تو بیعت کنیم و خدا تو را بر مشرکان پیروز کرد«أیکون لنا الأمر من بعدک؟»، آیا رهبرى امت پس از تو با ما خواهد بود؟ پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در پاسخ فرمود: «الأمر إلى الله یضعه حیث یشاء». «این کار از آن خداست و هر فردى را خواست آن را به عهده او مى گذارد».


این سنت الهى در شرایع پیشین نیز حاکم بود، و اوصیاى پیامبران به وسیله خود آنان معرفى مى شد و مردم در گزینش آنان سهمى نداشتند.


اینجانب از این راه دور به کلیه برگزار کنندگان این برنامه را که مظهر ولاء خاص و ارادت به خاندان رسالت است تبریک گفته و توفیقات همگان را در پیشبرد مکتب اهل بیت(علیهم السلام) از خداوند متعال خواهانم.


قم ـ جعفر سبحانى  


مؤسسه امام صادق(علیه السلام)


| شناسه مطلب: 101890







نظرات کاربران