روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد

روایتی از حسن خلق امام کاظم(ع)/ هدایایی که موجب رفع فقر می‌شد

کارشناس مسائل دینی گفت: بعضی از نویسندگان مثل خطیب بغدادی که قرن پنجم از دنیا رفته، در کتاب تاریخ بغداد نوشته: موسی بن جعفر(ع) دشمنان خود را با اخلاق زیبای خود شرمنده می‌کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم در بیانی با اشاره به روایتی از حسن خلق حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام گفت: فردی از نوادگان خلیفۀ دوم در زمان امام کاظم علیه‌السلام ایشان را بسیار اذیت می‌کرد، خیلی توهین می‌کرد و چندین بار اصحاب امام کاظم علیه‌السلام تصمیم گرفتند با او برخورد کنند اما حضرت فرمود هیچ کسی حق ندارد به او حرفی بزند.


وی افزود: محمد بن تلحه شافعی از علمای اهل‌سنّت نوشته است که امام کاظم علیه‌السلام پاسخ مخالفانش را با حسن خلق می‌داد. بعضی از نویسندگان مثل خطیب بغدادی که قرن پنجم از دنیا رفته، در کتاب تاریخ بغداد نوشته است: موسی بن جعفر علیه‌السلام دشمنان خود را با اخلاق زیبای خود شرمنده می‌کرد.


این کارشناس مسائل دینی گفت: روزی امام کاظم علیه‌السلام سوار بر مرکب شد، آن فردی که امام را اذیت می‌کرد مزرعه‌ای داشت و در زمین خود مشغول کشاورزی بود، آن سال به مزرعه او آفت زده و ضرر زیادی کرده بود، در همان هنگام امام کاظم با مرکب وارد مزرعه او شد، او از همان ابتدا شروع به توهین به امام کاظم کرد. حضرت جلو آمد، پیاده شد، احوال او را پرسید و فرمود: چقدر برای این مزرعه هزینه کردی؟ گفت 100 دینار، فرمود: چقدر توقع داشتی به تو محصول بدهد؟ گفت 200 دینار. فرمود: مجموعۀ سود و سرمایه‌ای که هزینه می‌کردی چقدر می‌شد؟ گفت 300 دینار، حضرت دست کرد در جیب مبارکش و کیسه‌ای 300 دیناری به او داد.


وی یادآور شد: آن زمان می‌گفتند هر کسی این هدایای موسی به جعفر علیه‌السلام به او برسد دیگر نباید از فقر بنالد. او خیلی شرمنده شد و وقتی حضرت رفت پول‌ها را شمرد و دید دقیقاً 300 دینار است. فردا شب به مسجد پیغمبر آمد و به امام کاظم سلام کرد و این آیه را خواند: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ» خدا می‌داند رسالتش را به چه کسی بدهد، شما خاندان بی‌دلیل این‌قدر بزرگ و مطرح نشدید، از آن پس به بعد او یکی از مریدان آن حضرت شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران