مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم

مدینه شهر تاریخ اسلام است+فیلم

هر سال، پس از پایان اعمال حج تمتع، گروهی از حجاج رهسپار مدینه منوره می شدند و حضور پرتعداد زائران حرم نبوی در این شهر جلوه گر بود اما امسال، به علت شیوع ویروس کرونا مسجدالحرام و مسجدالنبی را غربت و غم عظیمی در برگرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مدینه حرم پیامبر گرامى اسلام(ص) است و در باب ارزش و اهمیت شهر مدینه از دیدگاه اسلام و مسلمانان و نقش آن به عنوان تجلی‌گاه مودت و ولایت به عترت پیامبر(ص) و در تمامیت و قبولى اعمال حج سخن بسیار به میان آمده است.


به حکم قرآن، مودت و دوستى خاندان پیامبر(ص)، به عنوان اجر رسالت آن حضرت، وظیفه واجب امت اسلامى است به نحوی که در آیه ۲۳ سوره شوری آمده است؛ «بگو! من در ازاى تبلیغ دین خدا و دعوت به سوى حق، اجرى جز مودت خویشاوندانم از شما نمى‌خواهم.»


غرض از ایجاب مودت امت نسبت به عترت طاهره و اهل بیت پیامبر(ص)، جز «اهتدا» به نور هدایت آنها و قبول رهبرى امامان معصوم(ع)، از دودمان پیامبر(ص) که در حقیقت تداوم خط رهبرى پیامبر و ادامه مسأله ولایت الهیه است، چیز دیگرى نیست. این امر موجب سعادت امت و نفعش صد در صد عاید خود امت مى‏‌شود؛ زیرا محبت اهل‏‌بیت مقدمه پذیرش امامت و رهبرى ائمه معصومین(ع) و پذیرش معارف و احکام آسمانى قرآن است. از این جهت در آیه دیگر مى‏‌فرماید: «بگو پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شماست، اجر و پاداش من فقط بر خداست.


محبت و مودت اهل بیت(ع)، پذیرش مرجعیت دینى و دنیوى و همچنین قبول امامت و رهبرى آنها، قرار گرفتن در صراط مستقیم دین است. زیرا پیامبر(ص) آنها را به عنوان راه مستقیم و منزه از انحراف و کجى معرفى کرده است. «حاکم حسکانى» در «شواهد التّنزیل» در ذیل آیه شریفه (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ) ده‌ها روایت نقل مى‏‌کند که مقصود، صراط محمد و آل‏ محمد است، و پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین على(ع) را به عنوان «الصراط المستقیم» نامیده است.


شیخ صدوق در «معانى الاخبار» از امام صادق(ع) نقل مى‏‌کند: از امام صادق(ع) راجع به صراط سوأل شد، فرمود: آن راه به سوى معرفت خداست و آن دو صراط است؛ یکى در دنیا و یکى در آخرت. اما صراطى که در دنیاست پس آن امام واجب الاطاعه است که هر کس در دنیا او را بشناسد و از هدایت او پیروى کند از صراطى که در آخرت روى جهنم است بگذرد، اما کسى که در دنیا او را نشناسد پاى او در صراط آخرت مى‏‌لغزد (و در جهنم سقوط مى‏‌کند).


در ادامه کلیپی زیبا از مدینه منوره را که توسط پایگاه اطلاع رسانی حج از تصاویر آرشیوی سال های قبل تهیه شده است، می بینید:


 



 


| شناسه مطلب: 101950




کلیپ مدینه منوره



نظرات کاربران