محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی

محرم در عراق؛ از شور تا شعور حسینی

در آستانه عزاداری‌های حسینی در محرم و صفر و همزمان با آمار بالای مبتلایان به «کرونا»، عراقی ها برای آیین‌های حزن و اندوه، امسال به‌گونه متفاوت خود را آماده کرده اند تا شعور حسینی را به نمایش گذارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، پرچم‌های عزاداری بر بام خانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی در عراق بر افراشته شده و به تدریج چهره شهرها در آستانه شهادت «اباعبدالله الحسین» (ع) و یاران با وفایش، با پوشیدن لباس سیاه، رنگ ماتم به خود گرفته است.


رسانه‌های مختلف عراقی نیز امسال بر خلاف هر سال به تکاپوی بیشتری افتاده‌اند و همزمان در حال انتشار گزارش‌هایی از مجموعه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها با شخصیت‌های مختلف دینی، علمی، فرهنگی و اجتماعی هستند که قرار است در ماه محرم و صفر مشروح آنها پخش شود.


تلویزیون دولتی «العراقیه» دو روز پیش، پایان گفت وگوی تلویزیونی را با «شیخ مهدی الصمیدعی» رییس «دار الافتای» اهل سنت عراق درباره حماسه حسینی اعلام کرد و گفت که مشروح آن را در ایام عزاداری حسینی پخش می‌کند.


مراجع عظام تقلید در نجف اشرف بیانیه و فتاوای مختلفی صادر و بر جایگزین شدن شعور حسینی به جای شور و هیجانات عزاداری‌های حسینی در محرم و صفر امسال با توجه به همه‌گیری کرونا تاکید کرده‌اند.


آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان در عراق در این راستا بر ضرورت فعال شدن رسانه‌های دیداری و شنیداری در این ماه با توجه به تاکیدهای مراجع بهداشتی به خودداری از تجمع‌ها، توصیه کرده است.


این مرجع دینی همچنین بر انتقال فضای حزن و اندوه عزاداری‌ها به فضای مجازی تاکید و توصیه کرده است که به جای تجمع‌های گسترده به بهانه عزاداری‌های حسینی، سوگواری‌ها به صورت خانگی و خانوادگی برگزار شود.


ایشان از خطیبان منابر خواسته‌اند که از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، خطبه‌های آگهی بخش به سمع و نظر عزاداران برسانند.


آیت الله «محمد تقی مدرسی» یکی دیگر از مراجع عظام عراق که در کربلا مستقر است، با توجه به همه‌گیری کرونا و توصیه‌های مراجع بهداشتی به عدم تجمع، توصیه کرده و خواستار اجرای مراسم مذهبی وعزاداری در فضای مجازی شده است.


ایشان همچنین بر تمرکز بر رسانه‌ها و انتقال خطبه‌ها از طریق آنها تاکید و به عزاداران توصیه کرده که از تجمع گسترده در این ماه خودداری کنند.


آیت الله «اسحاق فیاض» نیز با اشاره به ضرورت احیای عزاداری‌های حسینی در عین حال گفته است که باید توصیه‌های مراجع بهداشتی عراق در برگزاری این آیین‌ها مراعات شود.


بر همین اساس «مقتدا صدر» رهبر «جریان صدر» به هواداران خود توصیه کرده است که از حضور گسترده در کربلا برای مشارکت در مراسم عزاداری و زیارت بارگاه مطهر اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) خودداری کنند.


وی همچنین بر خودداری از تجمع گسترده برای احیای عزاداری‌ها هشدار داده و توصیه کرده است که مراسم سوگواری به صورت خانگی برگزار و بیشتر از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی آیین عزاداری امسال احیا شود.


صدر بر ضرورت نشر مفاهیم بلند عاشورایی از جمله کمک به فقرا و تنگدستان و مبارزه با فساد اداری و مالی در این ماه تاکید کرده است.


برخی از هیات‌های بزرگ عزاداری در کربلا در این راستا با انتشار بیانیه‌هایی گفته‌اند که مراسم حسینی را برگزار نمی‌کنند و هزینه‌های مراسم را به کمک به نیازمندان اختصاص داده‌اند.


همزمان در شبکه‌های اجتماعی پاره‌ای منشورها با عنوان «روح عزاداری حسینی در ماه محرم و صفر احیا شود»، انتشار یافته که در آنها بر ضرورت افزایش کمک به نیازمندان و خودداری از تجمع به دلیل همه‌گیری کرونا تاکید شده است.


مقام‌های محلی شهرهای مقدس کربلا و نجف نیز طی بیانیه‌هایی از پذیرش زائران در این دو ماه با توجه به همه‌گیری کرونا عذرخواهی کرده‌اند.


دولت عراق نیز بر بستن مرزهای کشور برای جلوگیری از ورود زائران خارجی در این دو ماه تاکید کرده است.


تولیت مقدس حرم حسینی نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که مراسم سالانه تغییر پرچم را که هر ساله با حضور گسترده مردمی و علما در شب اول محرم برگزار می‌شود، امسال اجرا نخواهد کرد.


این مراسم بدون حضور مردمی و علمایی، فقط از طریق شبکه‌های تلویزیونی فیلمبرداری می‌شود و برای عزاداران پخش خواهد شد.


هر سال طی آیین با شکوهی،  پرچم سرخ خونخواهی حسینی برای دو ماه محرم و صفر به پرچم مشکی به نشانه حزن و اندوه با حضور گسترده مردم و علما در کربلا تغییر می‌کرد.


این آیین همزمان در دیگر حرم‌های مطهر در نجف اشرف، کاظمین و سامرا نیز بدون مشارکت گسترده مردمی و علما خواهد بود.


برهمین اساس، امسال دیگر از هیات‌های عزاداری که شبانه در خیابان ها و کوچه‌های شهرهای مختلف به حرکت در می‌آمدند ، اثری نخواهد بود.


امسال گرچه آیین‌های محرم و صفر همانند هرسال نخواهد بود، اما با موج عمومی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده، انتظار می‌رود آیین‌های امسال از حیث معنایی، شور و شعور حسینی را به نمایش گذارد.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران