کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم

کتابی قابل استفاده برای مبلغان و مداحان در محرم

انتشارات دارالحدیث کتاب شهادت نامه امام حسین(ع) بر پایه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسین(ع) نوشته آیت الله محمدی ری شهری را در دو جلد چاپ کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به مناسبت آغاز ماه محرم ماه عزای اهل بیت(ع) کتابی برای استفاده مبلغان و مداحان اهل بیت(ع) معرفی می شود.


تاریخ عاشورا، درس های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی ارزنده و متنوّعی را به امّت اسلامی، بلکه به همۀ آزادی خواهان راستین، ارائه می کند. اما بزرگ ترین درس آن، هشدار نسبت به استحالۀ فرهنگی و سیاسی یک جامعۀ ارزش مدار است. این درس، خصوصاً برای ملّت ایران  که با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبری یکی از فرزندان راستین ابی عبد اللّه الحسین (ع)، امام خمینی رحمه الله، انقلابی را بر پایۀ ارزش های اسلامی پدید آوردند، فوق العاده مهم، بیدار کننده و عبرت آموز است.


واقعیت، این است که تاریخ عاشورا، از ظرفیت بی بدیلی در هدایت انسان ها و ساختن جامعۀ آرمانی و مبتنی بر ارزش های اسلامی، برخوردار است و بهره گیری صحیح از این ظرفیت می تواند نه تنها ملّت های مسلمان، بلکه جهان را از بن بست اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ای که امروز گرفتار آن است، نجات دهد. این است راز آن همه تأکید اهل بیت (ع) بر زنده نگه داشتن عاشورا، رفتن به کربلا و زیارت سیّد الشهدا.


با کمال تأسّف، در بسیاری از مجالس عزاداری امام حسین (ع)، تحریک عواطف مردم، جایگزین تبیین اهداف بلند نهضت حسینی شده و بدین ترتیب، نه تنها بازار گزارش های ضعیف و بی ریشه ای که جنبۀ عاطفی آنها قوی است رونق یافته، بلکه به تعبیر شهید مطهّری، با این استدلال ماکیاولی که «هدف، وسیله را توجیه می کند»، راه برای جعل و دروغ در مرثیه سرایی، هموار شود.


انتشارات دارالحدیث کتاب شهادت نامه امام حسین (ع) بر پایه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسین(ع) نوشته آیت الله محمد محمدی ری شهری را در دو جلد چاپ کرده است.


ساختار کتاب


کتاب شهادت نامه امام حسین (ع) بر پایه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسین(ع) در دو جلد و هشت بخش تدوین شده است.


جلد اول این کتاب از پنج بخش تشکیل شده است:


بخش یکم: از مهم ترین مباحث مربوط به حماسۀ عاشورا


بخش دوم: زندگی خانوادگی امام حسین (ع)


بخش سوم: پیشگویی در بارۀ شهادت امام حسین (ع)


بخش چهارم: از خروج امام حسین (ع) از مدینه تا ورود ایشان به کربلا


بخش پنجم: از رسیدن امام حسین (ع) به کربلا، تا شهادت ایشان


در جلد دوم نیز ادامه بخش پنجم و سه بخش دیگر نگارش یافته است:


ادامه بخش پنجم: از رسیدن امام حسین (ع) به کربلا، تا شهادت ایشان


بخش ششم: پس از شهادت


بخش هفتم: بازتاب شهادت امام حسین (ع) و فرجام کسانی که در کشتن امام (ع) و یارانش نقش داشتند.


بخش هشتم: عزاداری و گریه برای امام حسین (ع)


ویژگی های اثر


شهادت نامۀ امام حسین (ع) بر پایۀ منابع معتبر، بوده و در واقع، کتاب حاضر، در بر دارندۀ تمامی بخش های مرتبط با حماسۀ کربلا از دانش نامۀ اصلی بوده است. این کتاب کتاب مفیدی جهت آگاهی عموم علاقه مندان و اهل مطالعه و تحقیق، بویژه خُطَبا و حماسه سرایان کربلاست.


انتخاب واژۀ «معتبر» در عنوان این کتاب، بدلیل آن است که در تدوین دانش نامۀ امام حسین (ع)، از منابع حدیثی و تاریخی معتبر و قابل استناد، استفاده شده است.


از موارد مهم این کتاب، این است که مقتل نگاری های قرن دهم هجری به بعد، در این کتاب استفاده نشده، مگر با هدف نقد (یا اهدافی مانند آن).


برشی از کتاب


در صفحه 709 و 710 این کتاب درمورد ورود حضرت به کربلا و روز عاشورا این مطالب نگاشته شده است:  


بر پایۀ گزارش های قطعی منابع تاریخی و حدیثی وتقویم های تطبیقی، حادثۀ عاشورا، در دهم محرّم سال 61 هجری قمری واقع شده است، و بر اساس بیشتر تقویم های تطبیقی، این حادثه، در بیستم مهرماه سال 59 شمسی و دوازدهم اکتبر سال 680 میلادی، روی داده است. اندکْ اختلافِ موجود در میان تقویم های تطبیقی، بر سرِ روز وقوع حادثه (بیستم مهر و دوازدهم اکتبر) است و نه ماه و سال وقوع آن (مهرماه 59 و اکتبر 680).


در این که روز ورود امام حسین (ع) به کربلا و همچنین روز عاشورا، مصادف با کدام یک از روزهای هفته بوده، گزارش ها مختلف است. بیشتر منابع، ورود امام حسین (ع) و یارانش به کربلا را روز پنج شنبه دوم محرّم سال 61 هجری گزارش کرده اند، بر اساس این گزارش ها و نیز گزارش هایی که روز ورود امام (ع) به کربلا را چهارشنبه اوّل محرّم گزارش کرده اند و همچنین گزارش هایی که تصریح کرده اند روز عاشورا، جمعه بوده، باید گفت که حادثۀ عاشورا در روز جمعه دهم محرّم سال 61 هجری اتفاق افتاده است.


گزارش شماری دیگر از منابع، حاکی از آن است که حادثۀ عاشورا، در روز دوشنبه اتّفاق افتاده است. همچنین در برخی از منابع، روز شنبه یا چهارشنبه گزارش شده است.


بنابراین، بر اساس یافته های تاریخی، قوی ترین گزارش، حاکی از آن است که روز عاشورا، روز جمعه بوده و پس از آن، روز دوشنبه از شهرت بیشتری برخوردار است؛ امّا نکتۀ قابل توجّه، این است که محاسبات مبتنی بر تقویم های تطبیقی، وقوع حادثه عاشورا را در هیچ یک از این دو روز، تأیید نمی کنند؛ بلکه بر اساس این محاسبات، روز عاشورا، چهارشنبه یا سه شنبه روی داده است. گفتنی است که برخی از پژوهشگران، در جمع بندی میان گزارش های تاریخی و محاسبات نجومی، با توجّه به این که گاه محاسبات نجومی، با تقویم هِلالی محلّی (که تابع رؤیت است) یک روز اختلاف دارند، گزارش هایی را که روز عاشورا را دوشنبه ذکر کرده اند، ترجیح داده اند.


انتشارات دارالحدیث کتاب «شهادت نامه امام حسین (ع) بر پایه منابع معتبر برگرفته از دانشنامه امام حسین(ع)»، نوشته آیت الله محمدی ری‌شهری را در قطع وزیری و 1829 صفحه به چاپ رسانده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات دار الحدیث به آدرس: قم، خیابان معلم، روبروی اداره برق، تلفن: 37740545-025 مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران