پرچم عاشورا در بیش از 100 نقطه جهان برافراشته شده است

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه پیام عاشورا و شعار و حماسه عاشورا در همه نقاط عالم رونق پیدا کرده است، اظهار کرد: امروز در بیش از 100 کشور جهان، پرچم عاشورا برافراشته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نخستین برنامه از ویژه برنامه‌ در مدرسه عاشورا که از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای زائران در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: همه در این سال سوگوار و عزادار سالار شهیدان هستیم و از اینکه نمی‌توانیم به دلیل شیوع کرونا، همچون گذشته تمام محبت خود را ابراز کنیم، غمگین هستیم.


وی با بیان اینکه عاشورا در میان سلسله حوادث و وقایع که در صدر اسلام و پس از آن رخ داده، اتفاقی بزرگ و کم‌نظیر است، افزود: عاشورا در تاریخ توحید و تاریخ انبیا و تاریخ بشری یک نگین درخشان است که مانند آن کمتر اتفاق افتاده است.


مدیر حوزه‌های علمیه به رازها و ویژگی‌ها ماندگاری حادثه تاریخی عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: ویژگی‌های زیادی در این حادثه تاریخی وجود دارد که این حرکت عظیم را ماندگار کرده تا در گذر زمان محو نشود. البته باوجود همه تلاش‌های که از سوی دشمنان انجام شد، خوشبختانه این چراغ و مشعل فروزان مانده و همچنان برافراشته است و هر روز بر عظمت آن افزوده خواهد شد.


وی با اشاره به تلاش یزبد برای کم‌رنگ کردن نهضت عاشورا تاکید کرد: یزید در آن مقطع کوشش کرد تا عاشورا در درون خودش محصور بماند و پیام آن به بیرون منعکس نشود، پس از آن نیز در طول تاریخ علیه خاندان اهل‌بیت دسیسه‌های زیاد به کار برد تا عاشورا محو شود، اما این اتفاق رخ نداد، تا جایی که مدت‌ها قبر امام حسین (علیه السلام) پنهان ماند و مدتی هم زیارت مرقد مطهر آن حضرت ممنوع اعلام شد، اما این چراغ همچنان پرفروغ باقی مانده است.


عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه پیام عاشورا و شعار و حماسه عاشورا در همه نقاط عالم رونق پیدا کرده است، ادامه داد: امروزعاشورا، برفراز اصل‌ها و نسل‌ها قرار گرفته و از عصرها و نسل‌ها عبور کرده و همواره بر عظمت و شکوه آن افزوده شده، به خصوص در دههای اخیر و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که برگرفته از پیام عاشورا است، در بیش از 100 کشور جهان، پرچم عاشورا برافراشته شده است.


وی به برخی از ویژگی‌ها و رازهای ماندگاری حادثه تاریخی عاشورا اشاره کرد و گفت: عاشورا اوج اخلاص است، زیرا یکی از مهم‌ترین مسائلی که اعمال بشر را عمق می‌بخشد و به آن خلوص می‌دهد و ماندگار می‌کند، اخلاص و انگیزه پاک و بی شائبه است، این اخلاص کار انسانی را در دنیا ابدی و موج آن را به سمت آخرت می‌برد به همین جهت در عاشور اوج اخلاص را شاهد هستیم.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عاشور به قدری شرایط سخت بود که تنها انسان‌های مخلص می توانستند درکنار سیدالشهدا قرار بگیرند، در این واقعه هر چه ناخالصی وجود داشت، بیرون ریخته شد و این سپاه کوچک به عظمت تاریخ پیوست و هیچ ناخالصی در آن وجود نداشت. زیرا دل‌کندن از هوای نفس، کارها را جذاب و زیبا می‌کند و اخلاص در کار باعث معجزه می‌شود.


وی یادآور شد: عاشورا منظومه و مجموعه‌ای است که همه اسلام در آن تجلی کرده، زیرا جنگ بدر، احد و نهضت‌های مختلفی در تاریخ وجود داشتند و فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای را در تاریخ شاهد بودیم؛ اما کمتر سراغ داریم که در یک داستانی که به یک معنا یک روزه اتفاق افتاد، همه اسلام در آن تجلی پیدا کند.


عضو خبرگان رهبری گفت: عاشورا یک تابلوی هنری انسانی و جذاب است که همه قرآن، دین و ارزش‌های انسانی، دینی، فکری و اخلاقی در آن تجلی پیدا کرده و حاوی همه ارزش‌های الهی است. حداقل 100 پیام دین در عاشورا تجلی یافته است.




نظرات کاربران