مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر
مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر

مراقد اهل بیت ؛ قبله آرامش و معنویت در مصر

اهل بیت (علیهم السلام)، بزرگوارانی که عشق شدید به آنها دهه های متمادی است با میراث معنوی مردم مصر گره خورده است و مراقد این بزرگواران مایه آرامش اهل مصر است.

مصری بودن به معنای آن است که بالفطره دلت شیفته اهل بیت (علیهم السلام) باشد؛ بزرگوارانی که عشق شدید به آنها دهه های متمادی است با میراث معنوی مردم مصر گره خورده است و مراقد ایشان در مصر زیارتگاههایی هستند که مردم مصر از طریق آنها به معنویاتی می رسند که آنها را در سختی های زندگی و کسب معاش یاری می رساند و به آنها آرامش می بخشد.


پس از آمدن حضرت زینب (س) به مصر، مصری ها پذیرای شجره اهل بیت (علیهم السلام) شدند، روحشان با آنها پیوند خورد و شیفته آنها شدند در حالی که در قید حیات بودند و حفظ سیره آنها را گردن گرفتند و پس از رحلت ایشان، نماینده نور روشنایی بخش آنها و برکاتشان هستند. علاوه بر این بسیاری مردم مصر را می بینی که فرزندان و نوادگان خود را با نام های زینب، علی، حسن، حسین، رقیه، نفیسه و سکینه نام گذاری می کنند.


اگر در محله های قاهره گشتی بزنید، لاجرم  یک گنبد، یک مناره و یا آیات قرآنی را که روی دیوار مساجد و تابلوهای خیابان ها نقشه بسته، خواهید دید. پایتخت مصر مملو از زیارتگاههای اهل بیت است که مصری ها به زیارتشان می روند و آن را ملجأ و مقصد خود می دانند.


در ایام سال بویژه در ماه مبارک رمضان، رفت و آمد به مراقد اهل بیت و مقامات آنها جهت کسب معنویت دوچندان می شود؛ به عنوان مثال می توان به مسجد حضرت زینب (س) اشاره کرد که در محله «السیده زینب» در قاهره قرار دارد. این محله نامش را از صاحب مقبره موجود در مسجد این محله گرفته است و از مشهورترین محله های محبوب و شلوغ قاهره به شمار می رود و معروف است که این مسجد بر فراز مقام حضرت زینب (س) دخت علی بن ابی طالب (ع) و خواهر حسن و حسین (علیهم السلام) بنا شده است.


اما مروارید این مقبره ها و زیارتگاهها نزد مصری ها، مقام سرورمان حسین بن علی بن ابی طالب (ع) واقع در مسجدی به همین نام در محله الحسین در بخش قدیمی قاهره است. این مسجد سال ۵۴۹ هجری در دوران فاطمیون و زیر نظر صالح وزیر معروف فاطمی ساخته شد. این مسجد دارای ۳ درب است که با مرمر سفید ساخته شده و بر «خان الخلیلی» مشرف است و درب دیگری در جوار گنبد مسجد قرار دارد که تحت عنوان «باب الاخضر» شناخته می شود.


مسجد سیده نفیسه که در منطقه ای به همین نام در قاهره و در ابتدای جاده موسوم به «اهل البیت» واقع شده، پس از مشهد امام علی زین العابدین مقام راس زید بن علی دومین ایستگاه در این جاده محسوب می شود؛ این مسجد در محله ای واقع شده که در قدیم «درب السباع» نام داشت و اکنون نام «المشهد النفیسی» را به خود گرفته است.


جاده آل البیت جاده ای طولانی است که حرم زین العابدین در ابتدای آن و مقام السیده زینب بنت علی در انتهای آن قرار دارد و در امتداد این جاده مقام سیده نفیسه، سیده سکینه بنت الحسین، سیده رقیه بنت علی بن ابی طالب، محمد بن جعفر الصادق و سیده عاتکه عمه حضرت رسول (ص) قرار گرفته است. مشهد نفیسی در عصر عثمانی و امیر عبدالرحمن کدخدا بازسازی شد.


مصری ها مراسمات و جشن های متنوعی را در مناطقی که مراقد اهل بیت قرار دارد، برگزار می کنند که رنگ و بوی اصیل مصری دارد و بسیاری از ساکنان مناطق مختلف مصر و همچنین گردشگران خارجی و عرب را جذب خود می کند.


زائران و بازدیدکنندگان می گویند که مراقد اهل بیت دارای معنویت هایی است که هیچ زائری نمی تواند آن را حس کند مگر کسانی که خداوند متعال آن معنویات را به ایشان اختصاص داده است. آنها تاکید می کنند که اهل بیت رسول الله(ص) دارای جایگاه والایی نزد آن حضرت هستند بنابراین حضرت زینب، سیده نفیسه، امام حسین و علی زین العابدین از جایگاه ارزنده ای در دلهای مصریان برخوردارند.


هرچه افراط گرایان تلاش می کنند که حضور برخی اهل بیت پیامبر را  در مصر انکار و در آن تردید ایجاد کنند و یا به سیره معطر ایشان اهانت کنند، مردم مصر را چون سپر و شمشیری در برابر خود می بینند که با تمام توان خود از جایگاه والای اهل بیت دفاع می کنند؛ اهل بیتی که به بخشی تفکیک ناپذیر از عقیده مردم سرزمین کنانه تبدیل شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران