لزوم احیای کارکرد اجتماعی روحانیون در جامعه

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به اهمیت حضور روحانیون در کنار مردم و همدلی و مشارکت در فعالیت های جهادی، بر ضرورت احیای کارکرد اجتماعی روحانیون در جامعه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده روز شنبه (یکم شهریور ماه)، در همایش استقبال از ماه محرم در تالار اندیشه مشگین شهر ، در سخنانی تاثیر معرفت و بصیرت دینی در خلق واقعه عاشورا را مهم عنوان کرد و افزود: در واقعه تاریخی عاشورا عوامل معرفتی و فکری حاکم بر جامعه، تاثیر بسیاری در ایجاد این قیام عظیم تاریخ اسلام داشت آنگونه که در بین مردم، بصیرت باعث همراهی با امام حسین (ع) و نفاق و جهالت باعث دشمنی با آل علی (ع) شد که این خود درس بزرگی برای بشریت است تا همواره با بصیرت و معرفت پیرو حق و حقیقت باشند.


مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، به شرایط موجود از موضوع انتشار ویروس کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: در ماه محرم امسال بلحاظ اهمیت حفظ عافیت و سلامتی مردم، برنامه های عزاداری طبق مصوبات ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا و با در نظر گرفتن اهمیت اقامه عزای حسینی، در استان اردبیل اجرا می‌شود.  در این میان، برخی فرصت طلبان و حامیان نقشه های شوم دشمنان، در صدد ایجاد شبهه و جریان سازی تقابل علم و دین همواره در تلاشند تا با برخی تفسیرات به رای خود، در مقابل فعالیت های دینی و مذهبی ایستاده و مردم را دچار شبهه و انحراف کنند و لذا نقش و رسالت روحانیون در آگاه سازی و بصیرت افزایی مردم بیش از پیش مهم و تاثیرگذار است.


وی به رویکرد اخیر سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص محور های تبلیغی اشاره و تبلیغ اجتماعی و دینی روحانیون را از مهم ترین این محورها عنوان کرد و اظهار داشت: محور تبلیغ اجتماعی روحانیون اساس و سرآمد همه فعالیت های روحانیون است. واقعیت اینست که از دهه دوم انقلاب به بعد، جامعه روحانیون به آرامی کارکردهای خود را به سمت منبر و تبلیغ سوق داده و کارکرد اجتماعی خود را از دست دادند که خوشبختانه در عصر کنونی تا حدودی این کارکرد احیا شده و جامعه روحانیون در کنار مردم به رفع مشکلات موجود در جامعه می پردازند که نمونه عینی این امر فعالیت جهادی روحانیون در بحث کرونا و طرح کمک های مومنانه است.


وی گسترش کارکرد اجتماعی دینی با موضوع روحانیون و فرماندهی ائمه جماعات را عامل موثر در رفع بسیاری از معضلات در جامعه دانست و گفت: ترویج فرهنگ نمازخوانی، حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر و ترویج مفاهیم و ارزش های دینی در جامعه بایستی به دست روحانیون انجام شود تا بازدهی مطلوب حاصل شود.


حجت‌الاسلام جعفرزاده، تبلیغ سنتی، رسانه ای، مجازی و هنری را از دیگر محورهای تبلیغ دینی در رویکرد جدید سازمان عنوان و بر ضرورت توجه به این موارد در فعالیت های فرهنگی و دینی تاکید کرد.


مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه افزود: روحانیون در هر شرایطی از جامعه، باید از فرصت تبلیغی استفاده کنند و در ماه محرم امسال نیز با عمل به فرامین مقام معظم رهبری و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا، منبر ها را در فضای باز برگزار کرده و به روشنگری و تبلیغ و تبیین اهداف قیام عاشورا بپزدازند چون تا زمانی که روحانیون به معنای واقعی در صحنه تبلیغی حاضر نشود موفقیت حاصل نمی شود.


در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا باوقار امام جمعه مشگین شهر در سخنانی، با تاکید بر عمل به مصوبات ستاد ملی کرونا در عزاداری ماه محرم، احیای عزای حسینی را عامل سعادت انسان عنوان کرد و افزود: در محرم امسال، بایستی شعور و معرفت حسینی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا مبادا بهانه به دست معاندان و دشمنان نظام و جمهوری اسلامی داده شود بلکه با رعایت تمام جوانب بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، به اقامه عزای اباعبدالله الحسین (ع) بپردازیم.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران