رونمایی «قدیمی‎ترین نسخه‌های خطی مرتبط با عاشورا»

هم‌زمان با ایام محرم، تاسوعا و عاشورا حسینی، «قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی مرتبط با عاشورا، موجود در گنجینه رضوی» در شصت و دومین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی» به‌صورت غیرحضوری در فضای مجازی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از آستان نیوز، مهدی قیصری نیک دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درباره آثار رونمایی شده در این دوره از برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی گفت: در گنجینه رضوی تعداد 123 نسخه خطی با موضوع کربلا و عاشورا، با عناوین زیارت، وقایع، مجالس عاشورا و نیز مرثیه و سوگنامه کربلا وجود دارد که برخی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین آن‌ها برای استفاده محققان و دانش‌پژوهان معرفی می‌شود.
وی «المزار» شیخ مفید را که یکی از نسخه‌های بسیار ارزشمند و قدیمی و ازنظر قدمت و تاریخ کتابت، قدیمی‌ترین نسخه خطی ایران است، یکی از آثاری عنوان کرد که در این برنامه به پژوهشگران معرفی‌شده است.
قیصری گفت: این اثر به خط نسخ 15 سطرى در آخر محرم 957 هجری قمری و در 77 برگ کتابت شده است.
«روضه الشهداء» ملاحسین کاشفی، دیگر اثر رونمایی شده در این برنامه بود که وی بدان اشاره داشت و گفت: این اثر به خط نستعلیق خوش 18 سطری توسط گلشنی کاشانی در ربیع‌الاول 967 هجری قمری در 236 برگ کتابت شده است.
قیصری نیک همچنین «اللُّهوف علی قتلی الطُّفوف» تألیف رضی‌الدین ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفر بن طاووس حلّی را یکی دیگر از نسخه‌های خطی بسیار نفیس موجود در گنجینه رضوی عنوان کرد که به خط نسخ 21 سطری در قرن 11 قمری در 38 برگ کتابت شده است.
گفتنی است، رونمایی از آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی، در روز سه‌شنبه مورخ 4 شهریورماه 1399، به دلیل نبود امکان برگزاری مراسم سه‌شنبه‌های فرهنگی به‌صورت حضوری در موزه آستان قدس رضوی، در درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir و همچنین پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در فضای مجازی انجام شد.




نظرات کاربران