عبرت‌های عاشورا در ویژه برنامه بعثه رهبری بررسی شد

در دومین برنامه مدرسه عاشورا موضوع عبرت‌های عاشورا به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم الحرام از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مورد بحث و بررسی سخنرانان قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، دومین ویژه برنامه «در مدرسه عاشورا» عصر پنجشنبه 6 شهریور ماه از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در بستر فضای مجازی و سامانه آموزش ویژه زائران ایرانی  برگزار شد.


حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی به بیان فضیلت زیارت عاشورا پرداخت و گفت:  یکی از دعاهایی که امامان معصوم (ع) و بزرگان دین بر مداومت خواندن آن تاکید کرده‌اند و بیان شده که تأثیرات سازنده و بی‌نظیری بر افراد دارد. زیارت عاشورا است، از این‌رو توصیه می‌شود در محرم الحرام بیشتر به این زیارت نامه توجه شود.


وی براساس آیات و روایات تصریح کرد: طبق مستنداتی که وجود دارد، در روز عاشورا زمین و آسمان ،فرشتگان، دریاها و عالم همه بر سیدالشهدا گریه می‌کردند، بنابراین عزاداری و سوگواری در این ایام بسیار مهم و ارزشمند است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری به پیام های عاشورا اشاره کرد و  از مهم ترین پیام‌های به موضوع حمد و شکر گذاری و صبر  برداری در برابر مصیبت ها پرداخت و گفت: تکرار محرم،  برای یادآوری این پیام ها است تا در برابر بلاها صبر کنیم و پروردگار پاداش صبرکنندگان را به صورت کامل به ما عطا کند.


در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه به  شیوه های رفتاری امام حسین علیه السلام پرداخت و یادآور شد: خود حضرت درباره الگو بودنش فرمودند، لکم فیه اسوه، من برای شما اسوه هستم، بنابراین امام حسین علیه السلام اسوه است و باید از ایشان تبعیت کرد.


وی تصریح کرد: در قرآن راجعه به شخصیت جهان بشریت و عالم بشریت، رسول اکرم (ص) می فرماید، لکم اسوه حسنه، یعنی پیامبر عظیم الشان برای شما الگوی حسنه است، البته همه اهل بیت اسوه هستند و معنای الگو این است که می توانیم و بلکه باید از آن ها برای زندگی خودمان سرمشق بگیریم.


معاون آموزش حوزه‌های علمیه به شیوه های رفتاری امام حسین علیه السلام در مواجه با اطرافیان اشاره کرد و گفت: وقتی در عرصه های مختلف زندگی امام حسین علیه السلام را مرور می کنیم، همه زندگی ایشان الگو و سرمش است، برای ما همیشه این سئوال وجود دارد که ایشان با فرزندان و خانواده خود چه برخوردی دارد و از چه اصولی برخوردار می‌کردند، همه این رفتارها سرمشق است.


وی تصریح کرد: رفتار سیدالشهدا علیه السلام نه تنها در میان خانواده، بلکه در میان مخالفان و معاندانش برای ما سرمشق است و می‌تواند در زندگی ما پیاده شود.


حجت الاسلام رستم نژاد با بیان اینکه باید بدانیم که رفتار انسان تابعی از اندیشه انسان و تفسیر انسان از جهان و تابعی از خصال نفسانی است، تاکید کرد: تبلورهای انسانی که به عنوان یک رفتار از انسان صادر می شود، منشا درونی دارد، اندیشه های که در فکر و نگاه مان نسبت به جهان بیرون وجود دارد، البته همه این نگاه که بیان می کنیم نگاه قرآنی و روایی دارد.


وی خاطرنشان کرد: اگر کسی تن به غیبت می دهد، به منشا درونی او بر می گردد. شخصیت اباعبدالله رفتاری که در برخورد با بستگان، یاران و دیگران و دشمنان دارد، در هر مقطع  و عرصه ای که رصد می کنید، برخوردها از اصولی تبعیت می کند که می تواند برای ما الگو باشد.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: الگوهای رفتاری امام در مواجه با فرزندانش بسیار مهم است، زیرا اولین اصل و شیوه رفتاری امام مودت آمیز بودن است، رفتار ایشان نسبت به اهل عیال و فامیل نزدیک بسیار مهربانانه است، زیرا امام کانون مهر و عاطفه است.


وی با بیان اینکه خانواده قرآنی بین زن و مرد مودت و رحمت قرار داده است و  عشق لبریز و مهر عاطفه لبریز شده را مطرح می کند، ادامه داد: این بیانگر عظمت این مسئله است که باید در خانواده مودت و عاطفه حکومت داشته باشد و امام چنین است.


معاون آموزش حوزه های علمیه، عادلانه برخورد کردن را از دیگر رفتارهای سیدالشهدا دانست و تاکید کرد: هرگز در وجودش نسبت به اطرافیانش تبعیض وجود نداشت و به صورت عادلانه برخورد می کرد.


در ادامه این برنامه حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد به عبرت های قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: قرآن کریم کتاب هدایت است، کتابی که انسان را از ظلمت به نور دعوت می کند و صراط مستقیم را به انسان نشان می دهد، قرآن در عین اینکه کتاب هدایت است برای انسان برخی داستان های از یک امت، گاهی قصه یک گروه خاص و جریانات مختلف را بیان کرده است که هدف از این داستان ها، عبرت گرفتن است.


وی تصریح کرد: این داستان ها، برای کسانی که اهل خرد و اندیشه هستند، عبرت است. حادثه کربلا نیز رویدادی است که در سال 60 در کربلا در عراق اتفاق افتاده است، این حادثه به اعتراف بسیاری از افراد و غیرمسلمانان، حادثه بی نظیر در تاریخ است. و از این داستان به عنوان عبرت گرفتن توصیه کرده اند.


استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: حادثه کربلا مملو از عبرت ها است، عبرت ها را می توان دو بخش مثبت و منفی تقسیم کرد، هر دو رویداد است، عبرت یعنی انسان به آن رخداد نگاه کند و پیام آن را بگیرد، اگر لازم است، در خود اجرا و اگر نیاز به ترک است آن را ترک کند، البته در نهضت امام حسین علیه السلام هر دو جهت وجود دارد.


وی یادآور شد: یکی از مسائلی که در این ماجرا موجب عبرت است، داستان زُهَیر بن قَین بَجَلی از شهدای کربلا و از بزرگان قبیله بجیله است؛ او عثمانی مذهب بود ولی پس از ملاقات با امام حسین(ع) چند روز قبل از واقعه کربلا، به او پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. وی از مردان شریف و شجاع شهر کوفه و قوم خود شمرده می‌شد و به واسطه حضور در جنگ‌ها و فتوحات بسیار، جایگاه رفیعی به دست آورده بود.


زهیر از هواداران عثمان به شمار می‌رفت. در سال ۶۰ قمری، او و همسرش به همراه برخی از خویشاوندان و اهل قبیله‌اش هنگام بازگشت از حج به کوفه، در یکی از منازل بین راه، با امام حسین(ع) و همراهانش که به سوی کوفه در حرکت بودند _هم منزل_ روبرو شدند. امام حسین(ع) شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر در ابتدا تمایلی به این دیدار نشان نداد؛ اما به توصیه همسرش به محضر امام حسین(ع) حاضر شد. این دیدار مسیر زندگانی زهیر را تغییر داد. او پس از این ملاقات، شادمان نزد خانواده و دوستانش بازگشت و فرمان داد تا خیمه و بار و بُنه او را به کنار خیمه امام حسین(ع) منتقل کنند. این داستان نشان می دهد انسان اگر در مسیر غیر حق است، باید مسیرش را تغییر دهد و در راه حق قرار گیرد.


گفتنی است، در ادامه این برنامه حاج مرتضی طاهری برای زائران ایرانی به صورت مجازی به مداحی و مرثیه سرایی پرداخت.


 


| شناسه مطلب: 102289







نظرات کاربران