سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند
سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند

سیدالشهداء با منتقدان هوشمندانه و کریمانه برخورد می‌کردند

سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در سومین برنامه از سلسله برنامه های در مدرسه عاشورا به شیوه های رفتار حضرت امام حسین (ع) پرداختند و برخورد هوشمندانه و کریمانه آن حضرت با منتقدان را بهترین شیوه رفتاری امروز ما عنوان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون حوزه‌های علمیه در سومین برنامه از سلسله برنامه های در مدرسه عاشورا به شیوه‌های رفتاری امام حسین (ع) در مواجه با ناصحان اشاره کرد و گفت: حضرت سیدالشهداء (ع) در مواجه با هر گروه و افرد متناسب با شخصیت آن برخوردهای متفاوتی داشت که از جمله این گروه و افراد کسانی بود که به عنوان نصیحت کننده، خدمت آن حضرت می رسیدند.


وی افزود: زمانی که امام حسین (ع) از مدینه منوره به مکه مکرمه و از آنجا به کربلای معلا سفر کردند، در این میان افراد زیادی با ایشان ملاقات و به ایشان پیشنهادهای مختلفی درباره عزیمت و سفرشان ارائه ‌کردند، اما آن حضرت به جای اینکه بگوید به شما ربطی ندارد و حق ندارید به من پیشنهاد یا نصیحتی ارائه کنید، بسیار حکیمانه و هوشمندانه برخورد ‌کردند.


معاون آموزش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شیوه رفتاری حضرت سیدالشهداء (ع) به ما می‌آموزد، در اموری که در حوزه و حیطه کاری ما نیست نباید ورود پیدا کنیم و عقل حکم می‌کند که در حوزه تخصصی به بزرگان خود توصیه کنیم نه اینکه در همه امور خودمان را متخصص بدانیم و حاکمان خود را نصیحت کنیم.


وی تاکید کرد: البته شخصیتی همچون اباعبدالله الحسین (ع) به جای اینکه با ناصحان برخورد تند داشته باشد، سخن آن‌ها را گوش می‌داد؛ اما آنچه را که درست بود، عمل می‌کرد. این درس بزرگی برای ما انسان‌ها است که می‌توانیم از مکتب سیدالشهداء (ع) بیاموزیم.


استاد تفسیر حوزه علمیه قم یادآور شد: نباید برای هر کاری هزینه اضافی کرد، می‌توان با هوشمندی و کریمانه با بسیاری از مشکلات برخورد کرد تا دچار گرفتاری  بیشتر نشویم.


وی ادامه داد: اصل دیگر در رفتار و شیوه رفتاری سیدالشهداء (ع)، نرمش قهرمانانه آن حضرت است که با حفظ  اقتدار و عزت این نرمش قهرمانانه را از خود نشان دادند، این برخورد نشانه هوشمندی آن حضرت بود، برای اینکه نمی‌خواست در هر موقعیت هزینه اضافی بپردازد؛ از ‌این‌رو با هرکس متناسب با ظرفیت خودش برخورد می کرد.


چرا سیدالشهداء (ع) کشتی نجات بشریت است


در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین نجف نجفی روحانی مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق گفت: عاشورا مدرسه یا به عبارت دیگر دانشگاهی است که برای کل بشریت برنامه دارد، عاشور معلم عبودیت و عبرت‌ها است.


وی با بیان اینکه فرهنگ و راه امام حسین (ع) کشتی نجات بشریت است و هر کس در آن وارد شود، نجات می یابد، تصریح کرد: همان گونه که حضرت نوح کشتی ساخت که مردم را از هلاکت نجات دهد، امام حسین (ع) هم براساس روایت موثق کشتی نجات است، اما این کشتی نجات با کشتی نجات حضرت نوح تفاوت‌های زیادی دارد و هر کس در آن وارد شود نجات پیدا می‌کند.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق تصریح کرد: تفاوت کشتی نجات سیدالشهداء به این است که این کشتی زمان و محدود به موقعیت خاصی نیست، همیشگی است، این کشتی از نظر ظرفیت هم محدودیت در آن راه ندارد، بلکه کل بشریت می‌تواند در آن جای بگیرد زیرا کشتی سیدالشهداء به این معنا است که هرکس  از مکتب حسینی پیروی کند در درون کشتی قرار گرفته است، یعنی هرکس در این مکتب قرار بگیرد، نجات پیدا می کند. چون حسین (ع) چراغ هدایت و سفینه النجاه است.


چرا می‌گویند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا


همچنین در این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی از سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری به تحلیل «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» پرداخت و گفت:  هر روز و هر زمین، روز و زمین کربلا است، یعنی اینکه پیام‌های عاشورا در آن واقع می‌شود و به این طریق پیام ها قابل تکرار است و هرکس آن را نگاه کند به راحتی می بیند.


وی به پیام‌های عاشورا اشاره و تصریح کرد: از جمله پیام های مهم عاشورا، استقامت و بردباری در برابر سختی ها و ایمان به خداوند است و ما در این آزمون بزرگ قرار داریم، چه بسیار در طول تاریخ و حتی در زمان سیدالشهداء افراد زیادی در این آزمون قرار گرفتند و با موفقیت سربلند بیرون آمدند و چه افراد زیادی که در طول سفر و تا روز عاشورا با آن حضرت همراه بودند و اما لحظه آخر از آن حضرت جدا شدند و با شکست مواجهه شدند.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری، افراد در زمان سیدالشهداء را به چند دسته تقسیم کرد و یادآور شد: افراد که از مدینه همراه آن حضرت بودند، افراد که در مکه به آن حضرت پیوستند و برخی افراد در وسط راه مکه و مدینه و برخی هم در کربلا به عنوان یاران آن حضرت ملحق شدند و در طول همین سفر برخی هم در مدینه از حضرت جدا شده و برخی در طول سفر برخی در مکه و برخی هم در کربلا از آن حضرت جدا شدند.


وی تصریح کرد: پیام عاشورا این است که وقتی ندای ولی خدا را شنیدید در هر حال باید به آن ندا لبیک گفت، بنابراین با این معیار می توانیم خودمان را بسنجیم که به ندای ولی خدا لبیک می گوئیم یا خیر، از این رو است که می گویند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا، یعنی همیشه در معرض امتحان و آزمایش الهی قرار داریم که با این نگاه می توانیم به ارزیابی عملکرد خودمان بپردازیم و خود را درصف یاران و یا مخالفان آن حضرت ببینیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران