پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358 پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت فرارسیدن ایام حج 1358

امام خمینی (ره) در پیامی به مناسبت فرارسیدن ایام حج اظهار کردند: حضرات آقایان علما و روحانیون محترم کاروانها تذکر دهید که قبل از حرکت مجالسی تشکیل دهند و حجاج محترم را با مسائل شرعی و وظایف انسانی آشنا کنند.

وظایف سرپرستان کاروان‌ها و زائران بیت‌اللّه‌الحرام


عنوان:وظایف سرپرستان کاروان‌ها و زائران بیت‌اللّه‌الحرام


تاریخ:۱۳۵۸/۰۶/۲۹


محل:قم


موضوع:وظایف سرپرستان کاروان‌ها و زائران بیت‌اللّه‌الحرام


مناسبت: 


انواری، محی‌الدین ـ محلاتی، فضل‌اللّه‌


 


بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم


جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محی‌الدین انواری و جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ فضل‌اللّه‌ محلاتی ـ دامت افاضاتهما


چون ایام برگزاری یکی از فرایض بزرگ اسلامی با محتوای عظیم انسانی، روحانی، سیاسی و اجتماعی یعنی فریضۀ حج بیت‌اللّه‌ الحرام نزدیک است و لازم است در آستانۀ برقراری جمهوری اسلامی با انقلاب شکوهمند ملت شریف ایران این فریضۀ مقدسه از آثار طاغوت پاکسازی و به اسلام راستین برگردد، به این جهت، شما را به عنوان سرپرست حجاج بیت‌اللّه‌ الحرام تعیین نموده که با مشورت با مقامات صالحه هیأتی از افراد صالح و متعهد و با ایمان، انتخاب و با همکاری آنان کلیۀ امور مربوط به حج را تحت نظارت قرار دهید که ان‌شاءاللّه‌ تعالی در حکومت جمهوری اسلامی این فریضۀ مقدسه با محتوای معنوی خود تحقق یابد. و لازم است در این موضوع تذکراتی داده شود:


۱ـ لازم است به حضرات آقایان علما و روحانیون محترم کاروانها تذکر دهید که قبل از حرکت مجالسی تشکیل دهند و حجاج محترم را با مسائل شرعی و وظایف انسانی آشنا کنند.


۲ـ عموم برادران و خواهران اسلامی باید توجه داشته باشند که یکی از مهمات فلسفۀ حج، ایجاد تفاهم و تحکیم برادری بین مسلمین است و بر دانشمندان و معممین لازم است مسائل اساسی سیاسی و اجتماعی خود را با دیگر برادران در میان گذارند و در رفع آن طرح‌هایی تهیه کنند تا آنان در برگشت به کشورهای خود آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند.


۳ـ در این سال که ایران در آستانۀ جمهوری اسلامی است و به واسطۀ تبلیغات ناروای اجانب ممکن است مسلمین بلاد از عمق نهضت اسلامی ایران مطلع نباشند، لازم است آقایان علما و خطبا و دانشمندان محترم با وسایل ممکن این نهضت مقدس را معرفی نمایند و مقصد مسلمانان ایران را که همان برقراری حکومت اسلامی تحت پرچم اسلام و هدایت قرآن کریم و پیغمبر مکّرم اسلام است، گوشزد نمایند که برادران اسلامی ما بدانند ما بجز اسلام و برقراری حکومت عدل اسلامی فکر نمی‌کنیم.


۴ـ لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر کشورها از اعمال جاهلانه، که موجب تفرق صفوف مسلمین است احتراز کنند و لازم است در جماعات اهل سنت حاضر شوند و از انعقاد و تشکیل نماز جماعات در منازل و گذاشتن بلندگوهای مخالف رویّه اجتناب نمایند و از افتادن روی قبور مطهره و کارهایی که گاهی مخالف شرع است جداً اجتناب کنند.


۵ـ نیابت از حیّ برای نماز طواف صحیح نیست، باید هرکس خودش به هر نحو می‌تواند نماز بخواند و مجزی است. از گرفتن نایب و مزاحمت[برای]نمازگزاران اجتناب نمایند.


۶ـ طواف را به نحو متعارف که همۀ حجاج به‌جا می‌آورند، به‌جا آورند و از کارهایی که اشخاص جاهل می‌کنند احتراز شود و مطلقاً از کارهایی که موجب وَهْن[۱]مذهب است باید احتراز شود.


۷ـ در وقوفیْن، متابعت از حکم قضات برادران اهل سنت لازم و مجزی است اگر چه قطع به خلاف داشته باشید.


۸ـ در این سال که به واسطۀ انقلاب اسلامی به برادران و خواهران ما صدمات و ضررهای بسیار از حکومت طاغوتی رسیده است و بسیاری از معلولین از حوادث انقلاب احتیاج مبرم به کمک دارند، مقتضی است کسانی که می‌خواهند حج استحبابی به جا آورند، هزینۀ آن را صرف در احتیاج برادران و خواهران خود کنند، که ثواب آن نزد خداوند تعالی بسیار برحج استحبابی ترجیح دارد. و نیز کسانی که به عنوان سوغات مصارف ناروا می‌نمایند یا تشریفات و مهمانی‌های خارج از رویه در وقت برگشت از حج می‌نمایند، مقتضی است این نحو هزینه‌ها را صرف احتیاج برادران و خواهران علیل و مستمند خود نمایند که خداوند تعالی به آنان اجر و برکت عنایت فرماید. از خداوند تعالی عظمت اسلام و سعادت ملت مسلمان را خواستار، و موفقیت همگان را در کوشش برای به ثمر رسیدن نهضت مقدس امید دارم. والسلام علیکم و علی جمیع المؤمنین و رحمة‌اللّه‌ وبرکاته.


۲۸ شوال المکرم ۹۹


روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی


 


۱ـ سست شدن.




نظرات کاربران