ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی» ثبت ملی «زیارت رضوی»

ثبت ملی «زیارت رضوی»

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: پس از به خاک سپردن امام رضا(ع) در مشهد و در طول این چند قرن، اعتقادات، آیین‌ها و مراسمی شکل گرفته است که هر کدام از نظر معنوی لذت‌بخش بوده و در مجموع «زیارت رضوی» را شکل داده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: مطالعاتی در خصوص ثبت ملی زیارت رضوی انجام و منجر به ثبت این اثر ناملموس در فهرست ملی ایران شده‌ و به تمام استانداران کشور ابلاغ شده ‌است. پس از به خاک سپردن امام رضا(ع) در مشهد و در طول این چند قرن، اعتقادات، آیین‌ها و مراسمی شکل گرفته است که هر کدام از نظر معنوی لذت‌بخش بوده و در مجموع، زیارت رضوی را شکل داده ‌است.


وی افزود: این آیین‌ها، قابل بازگویی و ارائه به علاقه‌مندان به امام رضا(ع) و زیارت هستند. در خصوص پرونده زیارت رضوی، آستان قدس رضوی و معاونت زیارت استانداری همکاری بسیار شایسته‌ای با میراث فرهنگی داشته‌اند. به طوری که آستان قدس رضوی تمام اسناد و مستنداتی را که در این حوزه وجود داشت در اختیار ما قرار داد و معاونت زیارت نیز پشتیبانی لازم را در این خصوص داشته است. امیدواریم این موضوع بسط و گسترش پیدا کند و توجه مخاطبان در مورد بازخوانی مراسم و آیین‌های مربوط به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را در پی داشته ‌باشد.


مکرمی‌فر درباره طرح جامع گردشگری خراسان رضوی که با مشارکت جهاد دانشگاهی، شهرداری و میراث فرهنگی تهیه شده است، گفت: طرح موجود، با شرح خدماتی افزون‌تر از سند توسعه راهبردی گردشگری کشور از سوی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تهیه شده و در حال آماده‌سازی است.


وی در خصوص تهیه طرح جامع گردشگری در کشور و خراسان رضوی، اظهار کرد: سند توسعه راهبردی گردشگری ابلاغ شده و در واقع این سند در سطح کشوری است. از طرفی دیگر جهاد دانشگاهی، طرح جامع گردشگری را با شرح خدماتی افزون‌تر تهیه کرده‌ و در این راستا دو جلسه نیز برگزار شده و با مشارکت میراث فرهنگی در حال انجام است. این قرارداد در سطح استان بوده و با توجه به نشستی که داشته‌ایم، قرار بر این شد طرح موجود تفاهمی بین میراث، جهاد دانشگاهی و شهرداری باشد تا موازی‌کاری صورت نگیرد.


کتاب نفیس خراسان رضوی منتشر می‌شود


وی در خصوص چاپ کتاب نفیس خراسان بیان کرد: قراداد برای کتاب نفیس خراسان رضوی    بسته شده و امسال به چاپ خواهد رسید. ضمن این‌که کتاب‌ها و کلیپ‌هایی که تهیه می‌شوند دوزبانه (انگلیسی و فارسی) هستند و اگر اعتبار ما کفایت کند، زبان‌های دیگری را مانند عربی، چینی و روسی به آن‌ها اضافه خواهیم کرد.


مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی در مورد وضعیت واحدهای اقامتی تشریح کرد: ۲۴۰ هتل داریم که از این تعداد، ۵۶ هتل فعال هستند. درصد اشغال تخت این ۵۶ هتل، ۸/۶ است که اگر  همه ۲۴۰ هتل را در نظر بگیریم، این رقم به سه درصد کاهش می‌یابد. این درصد در مهرماه که ایام غیر پیک است کمتر خواهد شد. البته طی بخشنامه‌ای که از وزارت دریافت شده، سخت‌گیری برای تعطیلی موقت تأسیسات وجود ندارد؛ بنابراین درک متقابلی بین وزارت، اداره‌کل و بخش خصوص استان ایجاد شده ‌است. یعنی ما مشکلات آن‌ها را درک می‌کنیم و آن‌ها نیز محدودیت‌های ما با توجه به ویروس کرونا، تحریم و ... را درک می‌کنند. ضمن این‌که هتل‌ها بسیار تلاش کردند که تعدیل نیرو نداشته باشند اما آنچه مشخص است، این تعدیل بیش از ۵۰ درصد بوده است.


وی همچنین در خصوص تمهیدات استانی برای دهه آخر صفر و زائران پیاده اظهار کرد: این موضوع در حیطه تصمیمات ستاد کرونای استان است و هنوز در این‌باره ابلاغیه یا موردی مطرح نشده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران