سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق سایه سنگین کرونا بر سر عراق

سایه سنگین کرونا بر سر عراق

برخلاف انتظار، گرمای معروف عراق هم که «سعدی شیرازی» در سده هفتم از آن به «آفتاب تموز» تعبیر کرده بود، نتوانست کرونا را از پای درآورد و حالا با آمدن تدریجی فصل پاییز و خنکای هوا، نگرانی ها از شبح کرونا در این کشور رو به افزایش نهاده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نگرانی ها از آنجا ناشی می شود که ستاد مبارزه با کرونا در عراق از بیم اعتراض مردم ناچار شده است اخیرا از شدت تدابیر پیشگیرانه از این ویروس بکاهد و در عین حال مدارس در شرف بازگشایی است و همزمان حرکت میلیونی زائران بومی اربعین در استان های مختلف عراق نیز آغاز شده است.
هشدار جدید مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا مبنی بر اینکه دو ماه آینده «اکتبر» و «نوامبر» سخت ترین ماه ها در مقابله با ویروس کرونا است و انتظار افزایش مرگ و میرها در این مدت می رود، نیز به این نگرانی در عراق با توجه به آغاز فصل شیوع آنفولانزا و حرکت میلیونی زائران بومی اربعین حسینی از استان های عراق، دامن زده است.
مدیرکل بهداشت عمومی در وزارت بهداشت عراق روز دوشنبه (24 شهریور ماه) در نشستی مطبوعاتی گفت که تنها ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا که به مراحل حاد رسیده اند، به مراکز درمانی در عراق مراجعه می کنند.
«ریاض الحلفی» ادامه داد که بیشتر این بیماران، ابتلا به کرونا را سرماخوردگی فصلی تلقی کرده و پس از حاد شدن وضعیت بیماری به بیمارستان مراجعه و بعد از مدت کوتاهی فوت می کنند.
وی بر همین اساس از شهروندان عراقی خواست که هر گونه سرماخوردگی هرچند جزئی را جدی بگیرند و به مراکز درمانی مراجعه کنند.
مجموعه این عوامل در کنار آمارهای بالای روزانه چهار هزار مبتلا به ویروس و مرگ و میر ۷۰ تا ۹۰ نفر در روز، این کشور را در برابر نگرانی جدی از موج دوم شیوع کرونا قرار داده است.
بغداد که نهادهای مهم دولتی به علاوه بیشترین تراکم جمعیتی عراق در آن واقع شده و همچنین زیارتگاه های مهمی مانند کاظمین را که روزانه پذیرای هزاران زائر است در بردارد، همچنان با بالاترین آمارها در راس فهرست شهرهای مبتلا به کرونا در عراق قرار دارد.
طبق تازه ترین گزارش وزارت بهداشت عراق که دیروز منتشر شد از مجموع چهار هزار و ۱۶۹ مورد ابتلا و ۷۲ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا، سهم بغداد به تنهایی یک هزار و ۱۶۸ ابتلا و ۹ مورد مرگ و میر بوده است.
تمام استان های جنوب و مرکز عراق که این روزها محور اصلی حرکت میلیونی پیاده روی داخلی اربعین هستند، نیز بالاترین آمارها را در طول ماه های گذشته در این کشور ثبت کرده اند که بخشی از آن به اعتراضات اجتماعی که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در ماه های گذشته جریان داشته، بر می گردد.
«ذی قار» به عنوان یکی از استان های مرکزی واقع در مسیر حرکت زائران اربعین از بصره به سمت کربلا که در طول یکسال گذشته شاهد اعتراضات گسترده اجتماعی نیز بوده، طبق گزارش جدید وزارت بهداشت عراق، یکی از بیشترین آمار مبتلایان و مرگ و میرها را ثبت کرده است.
بر اساس این گزارش، ۳۰۰ مورد ابتلای جدید به کرونا در این استان شناسایی شده و ۸ نفر نیز در طول ۲۴ ساعت گذشته به علت عوارض ناشی از ابتلا به این ویروس فوت کرده اند.
بصره با ۳۰۲ مورد ابتلا و چهار مورد فوتی، واسط با ۲۹۱ مورد ابتلا و پنج مورد فوتی، دیوانیه با ۲۰۲ مورد ابتلا و پنج مورد فوتی، نجف با ۲۵۴ مورد ابتلا و سه فوتی، میسان با ۱۵۷ مورد ابتلا و ۲ فوتی، کربلا با ۱۶۹ مورد ابتلا و یک مورد فوتی و بابل با ۱۱۶ مورد ابتلا و یک مورد فوتی همچنان جزو استان هایی هستند که در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا در مرکز و جنوب عراق قرار دارند. 
البته با توجه به امکانات محدود بهداشتی، کمبود مراکز غربالگری و آزمایش های پزشکی و مهمتر درصد بالای خطا در نمونه گیری ها بسیاری بر این باورند که آمار واقعی کرونا در عراق بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. 
یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که در مراجعه افراد مشکوک برای تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز درمانی و پزشکی استان کربلا از ۱۰۰ مراجعه کننده حدود ۸۰ نفر به این ویروس مبتلا هستند. 
وی گفت: آمارهایی که ارائه می شود با واقعیت منطبق نیست و شمار واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. 
سه استان کردنشین شمال عراق (اربیل، سلیمانیه و دهوک) که شاهد بیشترین فعالیت بازرگانی و اقتصادی در کشور است نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
کردستان عراق در آخرین گزارش که روز دوشنبه منتشر شد از جهش آماری در شمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در این منطقه خبر داده است.
بر پایه گزارش وزارت بهداشت دولت اقلیم کردستان عراق، ۷۵۷ مورد ابتلای جدید به علاوه ۲۴ مورد مرگ و میر در طول شبانه روز گذشته در شمال عراق ثبت شده است.
جدا از همه اینها، گزارش های غیررسمی پزشکان درگیر در آزمایش های کرونایی در عراق حاکی است که به دلیل خطای بالای مراکز نمونه گیری و آزمایش کرونا در این کشور، بسیاری از مبتلایان هنگام مراجعه به مراکز درمانی شناسایی نمی شوند و تنها پس از حاد شدن وضعیت جسمی بیمار، مراجع بهداشتی مثبت بودن ابتلا به کرونا را تایید می کنند.
گزارش های روزانه وزارت بهداشت عراق نیز گویای آن است که همچنان آمار مبتلایان به کرونا بالا است و با توجه به چالش های پیشرو از جمله در پیش بودن فصل سرما، حرکت جمعیت میلیونی و بین استانی زائران بومی اربعین در کنار بازگشایی مدارس، کارشناسان بهداشتی پیش بینی می کنند که عراق در هفته ها و ماه های آینده با بحران فراگیر کرونا مواجه خواهد بود.
در آخرین آمار رسمی شمار مبتلایان به کرونا در عراق، ۲۹۴ هزار و ۴۷۸ مورد، مرگ و میرها هشت هزار و ۸۶ نفر و درمان شده ها ۲۲۹ هزار ۱۳۲ مورد اعلام شده است.


| شناسه مطلب: 102529




اربعین عراق کرونا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران