بازخوانی کارکردهای «روضه‌های خانگی» در تحقق سبک زندگی دینی

پویش «روضه‌های خانگی» تلاش دارد به گفت‌وگوی بین نسلی درباره امام حسین(ع) در خانه‌‌ها منجر شود؛ احیای این سنت حسنه که در روزگار ما کمرنگ شده است و بازخوانی کارکرد‌های آن می‌تواند در مسیر تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی یاری‌رسان باشد.

نگاهی به تاریخ هزاران ساله عشق ایرانیان به امام حسین(ع) نشان می‌دهد که ابراز این وفاداری و ارادت هرگز متوقف نشده، اما در طول تاریخ براساس شرایط زمان و مکان تغییر یافته است؛ در این میان برخی از سبک‌ها و مراسم‌ عزاداری در دوره‌ای پررونق‌تر بوده اما در دوره‌ای دیگر جای خود را به سبک‌ها و مراسم‌ دیگر داده است.


این تحولات در طول تاریخ بر اثر تغییر سبک زندگی‌ مردم بود و موجب شد طی دهه‌های اخیر میزان برپایی مراسم‌ کوچک که در قالب روضه‌‌های خانگی رواج بسیار زیادی در بین مردم داشت، کاهش یافته و اقبال مردم به مراسم‌ بسیار بزرگ در حسینیه‌ها، مهدیه‌ها، زینبیه‌ها، مصلی‌ها و مساجد بیشتر شود.


از سوی دیگر پخش برنامه‌‌های مختلف مداحی و عزاداری از شبکه‌‌های مختلف صدا و سیما این تصور را ایجاد کرد که مردم به راحتی می‌توانند بهترین مداحی‌ها و سخنرانی‌ها را در خانه‌‌های خود بشنوند و ببینند و شاید همین مسئله نیز اقبال به روضه‌های خانگی را کمتر کرد، ولی با گذشت زمان، عدم برگزاری روضه‌های خانگی تبعات منفی تربیتی به همراه داشت.


از فواید روضه‌های خانگی محروم شدیم


نیت و قصد برگزاری مراسم برای امام حسین(ع) و برکات این نیت، برقراری ارتباط مستقیم و چهره به چهره بین خطیب و مردم که موجب تأثیرگذاری بیشتر کلام و سخن می‌شود، امکان مطرح کردن سؤال‌های شرعی و شبهات و دریافت پاسخ‌های مناسب، برکتی که برگزاری روضه امام حسین(ع) به خانه‌ها می‌دهد به خصوص با تکیه بر این حدیث که اولین میهمان حاضر در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حضرت فاطمه(س) است و این یعنی با برگزاری مراسم عزاداری در خانه میزبان حضرت فاطمه(س) می‌شویم، تأثیر عمیق برگزاری روضه‌های خانگی بر تربیت فرزندان به خصوص وقتی فرزندان در برگزاری این مراسم مشارکت می‌کنند، ایجاد فضای حسینی در خانه با نصب پرچم و ... بخشی از نعمت‌‌هایی است که با کم‌رنگ شدن روضه‌‌های خانگی خود را از آن بی‌نصیب کرده‌ایم.


همه این مباحث موجب شد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همراهی خبرگزاری ایکنا درصدد راه‌اندازی پویش روضه‌‌های خانگی برآید. گام نخست برای تحقق این پویش، مشورت با اصحاب فن و دانش بود. بدین جهت نشست‌هایی برای بررسی این موضوع برگزار شد.


حجت‌‌اسلام والمسلمین ادیب‌یزدی و محسن تاج از خطبای حسینی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمد آقاسی، معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرتضی طاهری، اکبر و محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی اهل‌بیت(ع)؛ مصطفی خورسندی، مدیر کانون و خانه مداحان؛ سیدعلی سادات‌رضوی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، امیر اسکندری و احمد نیکبختیان از ذاکران اهل‌بیت(ع) و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، ولی‌الله کلامی زنجانی، محسن طاهری، غلامرضا سازگار و ... فقط تعداد معدودی از افرادی هستند که دست همراهی به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در ترویج روضه‌های خانگی دادند و مراسم رونمایی از پوستر پویش روضه‌‌های خانگی و آغاز آن روز ۲۲ مردادماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.


خبرگزاری ایکنا، معاونت امور زنان و خانواده، مرکز رسانه‌های دیجیتال، فرهنگسرای رسانه، برخی رسانه‌‌ها از جمله آپارات، نماشا و ... نیز پای کار دستگاه امام حسین(ع) آمدند. صاحب‌نظران، اندیشمندان دینی، هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و ... به محض اطلاع از چنین قصد و هدفی و تأیید اینکه عدم برگزاری روضه‌‌های خانگی در حال آسیب ‌رساندن به فرهنگ دینی مردم است، نه تنها بر لزوم ترویج روضه‌های خانگی تأکید کردند، بلکه اعلام کردند که حاضرند هرگونه همکاری را برای احیای این سنت حسنه انجام دهند.


شیوع کرونا هیچ مانعی برای ترویج روضه‌های خانگی نیست


در این میان مسئله مهم شیوع کرونا مطرح بود که البته نه تنها مانعی در ترویج این روضه‌‌ها نبود بلکه حتی فرصتی برای توجه بیشتر به روضه‌‌های خانگی نیز ایجاد کرد، به ویژه اینکه روضه خانگی با حضور اعضای خانواده و یک روضه‌خوان می‌تواند به راحتی برگزار شود اما دست‌اندرکاران این پویش به این مسئله فکر کردند که شاید امکان دعوت از روضه‌خوان و مداح برای عده‌ای فراهم نباشد بر همین اساس تولید محتوای فاخر و برتر در خصوص محرم را آغاز کردند.


براین اساس بسته‌های ۳۰ دقیقه‌ای روضه‌های خانگی با محتوای تلاوت و تدبر در قرآن کریم، سخنرانی‌، مداحی‌، بیان نکات تربیتی و پاسخ به شبهات، معرفی کتاب، شعرخوانی، بیان رخدادهای تاریخی، مقتل‌خوانی ... آماده شده که به صورت روزانه در سایت ایسکا و ایکنا منتشر می‌شود.


به راحتی روضه خانگی برگزار کنید


علاوه بر آن علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی‌های iqnanews@ و isqa.ir@ در شبکه اینستاگرام نیز بسته‌ها را دریافت کنند. پس از دانلود این محتوا و نصب یک پرچم «یا حسین(ع)» (پرچمی که ساخت آن می‌تواند نتیجه همکاری مشترک والدین و فرزندان باشد) همه مردم می‌توانند در خانه خود روضه‌ای خانگی و خانوادگی برپا کنند و البته که حضور و نفس یک مداح و سخنران تأثیری به مراتب بیشتر دارد، اما همین که کاری دسته‌جمعی با حضور همه اعضای خانواده برای امام حسین(ع) انجام شود، بهترین و بیشترین تأثیر را در تربیت حسینی فرزندان خواهد داشت.


علاقه‌مندان با ارسال پیامک «لبیک یا حسین» به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ می‌توانند مشارکت خود را در این پویش اعلام کنند و علاوه بر دریافت بسته فرهنگی از تولیدات صوتی و تصویری فاخر عاشورایی نیز بهره‌مند شوند.


مسابقه پویش روضه‌های خانگی


علاوه بر تولید محتوا، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به برگزاری مسابقه‌ای در همین خصوص نیز اقدام و از مردم خواست تا ۲۶ مهر سال جاری، آثار خود را در دو بخش هنری و چندرسانه‌ای با محورهای بخش هنری شامل؛ پادکست، خوشنویسی، عکاسی، ویدئو، نقاشی، نقاشیخط و تایپوگرافی و محورهای بخش چندرسانه‌ای سخنرانی، معرفی کتاب و نشست تهیه و به نشانی www.isqa.ir ارسال کنند.


با شروع این پویش نه تنها شاهد استقبال مردم، صاحب‌نظران، ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) از این پویش بودیم، بلکه ایده‌‌ها و پیشنهادهای خوبی نیز در این خصوص مطرح شد. برای مثال سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان پیشنهاد وارد کردن قرائت قرآن از سوی قاریان به روضه‌های خانگی را مطرح کرد. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز پیشنهاد کرد مراسم روضه‌‌های خانگی با طرح این معاونت برای گفت‌وگوی بین نسلی ترکیب و روضه‌‌ها محلی برای گفت‌وگو و تبادل فرهنگ حسینی(ع) بین والدین و فرزندان شود.


بسته خبری ویژه پویش روضه‌‌های خانگی


همچنین سایت پویش روضه‌‌های خانگی در قالب پرونده ویژه خبری خبرگزاری ایکنا نیز راه‌اندازی شده که با ورود به لینک این پرونده ویژه به نشانی http://rozeh.isqa.ir  می‌توانید تمام مطالب مربوط به این پویش را مطالعه و محتواهای بسیار خوب برای روضه‌‌های خانگی خود تهیه کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران