آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا

آغاز طرح های ویژه اربعین در استان های عراق با وجود همه گیری کرونا

با وجود همه گیری کرونا، آیین پیاده روی بزرگ اربعین حسینی بدون حضور زائران خارجی از جمله زائران جمهوری اسلامی ایران، چند روزی است که از جنوب عراق آغاز شده و همزمان استان های واقع در مسیر حرکت زائران طرح های امنیتی و خدماتی ویژه اربعین را به اجرا گذاشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، استان های بصره، ذیقار، واسط، سماوه، دیوانیه و بابل به عنوان حلقه پیوند مناطق جنوب به عتبات مقدسه در نجف اشرف و کربلای معلا، برای تامین امنیت و آسان سازی حرکت زائران عراقی، طرح های ویژه اربعین را آغاز کرده اند.


تبیین مسیرهای حرکت زائران پیاده، ایجاد چتر امنیتی در طول مسیر حرکت زائران، دست زدن به عملیات پیشگیرانه امنیتی به علاوه تشدید مراقبت های اطلاعاتی در طول استان های مرزی با دو کشور عربستان سعودی و کویت از بیم حملات احتمالی تروریست ها به زائران عراقی، از جمله تدابیر اتخاذ شده است.


همزمان طرح های خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی سالم برای موکب ها و نظافت معابر و جاده ها از زباله و سهولت حرکت خودروهای مواکب و دسته های عزادار بخش دیگری از اقدام دولتی در این استان ها است.


امسال با توجه به همه گیری ویروس کرونا، ادارات بهداشتی استان های جنوب و  مرکز افزون بر گروه های ثابت و سیار درمانی که در مسیرهای حرکت زائران دایر کرده اند، طرح ویژه ضدعفونی مسیرها و مواکب و آزمایش کرونا از زائران را نیز به اجرا گذاشته اند.


برخی از دستگاه های مختلف اجرایی مانند هلال احمر، تشکیلات الحشد الشعبی و نهادهای داوطلب مردمی نیز در این طرح با ادارات بهداشت این استان ها همکاری دارند.


همزمان در کربلا که میعادگاه میلیون ها زائر در ایام اربعین حسینی است، دستگاه های امنیتی تدابیر ویژه ای را در این راستا زودتر از سال های گذشته آغاز کرده اند.


عملیات پیش دستانه امنیتی در بیابان های جنوبی الانبار که متصل به استان کربلا است و پیگرد افراد تحت تعقیب و تصمیم گیری درباره تقسیم شهر کربلا به حلقه های امنیتی مختلف طبق روال سال های گذشته بخشی از این اقدام ها به شمار می رود.


نیروهای الحشد الشعبی نیز همانند سال های گذشته در کنار دیگر نیروهای نظامی و امنیتی عراق در طرح ویژه امنیتی اربعین شرکت کرده اند.


در این راستا، نیروی رزمی «ابوالفضل عباس (ع)» (وابسته به عتبه عباسی) که در تشکیلات الحشد الشعبی به نام تیپ 26 شناخته می شود، پنج هزار نیروی خود را برای شرکت در طرح امنیتی ویژه کربلا فراخوانده است.


فرماندهی این تشکیلات اعلام کرد که این تیپ الحشد الشعبی امسال از هواپیماهای بدون سرنشین برای ضدعفونی در برابر همه گیری کرونا در طول مراسم اربعین حسینی در کربلا بهره می برد.


فرماندهی عملیات امنیت کربلا نیز اعلام کرده است که در طول زیارت اربعین حسینی، این استان پذیرای همه زائران عراقی خواهد بود و در این راستا طرح های ویژه برای امنیت مراسم و شتاب در حرکت زائران تدارک دیده است.


از سوی دیگر، موسسه «دار الوارث» وابسته به تولیت مقدس آستان حسینی از ساخت روزانه 10 هزار ماسک خبر داده و اعلام کرده است که از آغاز محرم تاکنون 500 هزار ماسک میان مراکز درمانی کربلا توزیع کرده است.


مسوول این موسسه گفت که این روند در طول زیارت اربعین حسینی با هدف پیشگیری از انتشار کرونا در بین زائرانی که به کربلای معلا مشرف می شوند، ادامه می یابد.


سپهبد ستاد «عبدالامیر یارالله» فرمانده ستاد ارتش عراق نیز به منظور نظارت از نزدیک بر روند طرح امنیتی ویژه اربعین حسینی، امروز وارد کربلا شد و با فرماندهان ارشد و مقامات این استان نشست برگزار کرد.


وی در اظهاراتی به خبرنگاران در کربلا تاکید کرد که طرح ویژه امسال بسیار دقیق و محکم طراحی شده است و هماهنگی خوبی میان همه نیروهای شرکت کننده وجود دارد.


فرمانده ستاد ارتش عراق نقش نیروهای الحشد الشعبی را در تامین امنیت آیین اربعین حسینی امسال بزرگ و فعال خوانده است.


در نجف اشرف نیز مقامات استان، طرح پیش دستانه ای برای ضد عفونی کردن مواکب را آغاز کرده و در بغداد که آخرین موج حرکت زائران به سمت کربلا اتفاق می افتد، مقامات محلی، مسیرهای حرکت زائران را مشخص و انجام عملیات پیشگیرانه امنیتی را آغاز کرده اند.


با وجود هشدارهای مراجع بهداشتی به ضرورت رعایت پروتکل ها، نخستین حرکت زائران پیاده اربعین از 16 محرم از منطقه «راس البیشه» جنوبی ترین نقطه عراق آغاز شد و تاکنون بخشی از این کاروان ها به شهر «ناصریه» مرکز استان ذیقار رسیده اند.


انتظار می رود که از دهم صفر، آیین بزرگ پیاده روی اربعین با توجه به خروج زائران از استان های جنوبی و مرکزی عراق و حرکت آنها به سمت نجف اشرف و کربلا به اوج خود برسد.


حرکت زئران از بغداد و استان های شمالی پایتخت (دیاله و صلاح الدین) نیز از دهم صفر آغاز می شود و پس از زیارت امامین کاظمین (ع) در بغداد به حرکت خود به سمت کربلا ادامه می دهند.


بخشی از زائران در دیاله و صلاح الدین به رسم هر سال، پیش از ورود به بغداد به زیارت امامین عسکریین (ع) در سامرا مشرف می شوند و سپس به سمت کاظمین و پس از آن کربلا و نجف اشرف به راه می افتند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران