اعمال روز اول ماه صفر

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: در ماه صفر عزاداری برای «سیدالشهداء(ع)» همچنان مورد تأکید بزرگان دین است، این ماه وفات «رسول اکرم (ص)» همچنین شهادت «امام حسن (ع)» و شهادت «امام رضا (ع)» را در خود جای داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، محمد حسینی کارشناس علوم قرآنی، پیرامون اعمال روز اول ماه صفر گفت: ماه صفر ماهی است که بعد از ماه محرم شاهد رویداد‌های ناگواری برای کاروان کربلا بود، با این تفاوت که این بار در شام و در دربار یزید رویداد‌ها به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: در این ماه عزاداری برای «سیدالشهداء(ع)» همچنان مورد تأکید بزرگان دین است. این ماه وفات «رسول اکرم (ص)» همچنین شهادت «امام حسن (ع)» و شهادت «امام رضا (ع)» را در خود جای داده است. ماه صفر مصادف است با شروع جنگ صفین و همچنین رسیدن کاروان کربلا به شام و سخنرانی‌های «امام سجاد(ع)» و «حضرت زینب (س)» در دربار یزید.

حسینی تأکیدات بزرگان و «ائمه معصومین(ع)» در خصوص صدقه دادن در ابتدای ماه صفر را مهم دانست و اظهار کرد: دادن صدقه در ابتدای ماه صفر بسیار مهم است و همواره مورد تاکید قرار دارد، همچنین از ویژگی دیگر این ماه مصادف شدنش با اربعین حسینی و حزن و اندوه برای «اهل‌بیت(ع)» است.

وی خواندن قرآن را از جمله آداب و اعمالی ارزشمند در ماه صفر دانست و ابراز کرد: خواندن سوره حمد به تعداد ۷ مرتبه از جمله اعمالی است که ثواب فراوانی را برای مومنان در ماه صفر به همراه دارد.

وی خواندن نماز ابتدای ماه صفر را نمازی با ارزش‌های فراوان خواند و بیان کرد: در روز اول ماه صفر توصیه شده تا مومنان به خواندن دو رکعت نماز اول ماه اقدام کنند، این نماز دو رکعتی است و در رکعت اول پس از سوره حمد ۳۰ مرتبه توحید و در رکعت دوم پس از سوره حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر خوانده شود و پس از آن صدقه داده شود. همچنین به خواندن نماز دیگری  در روز اول ماه صفر توصیه شده که این نماز نیز دو رکعتی است، در رکعت اول بعد از سوره حمد، سوره انعام و در رکعت دوم نیز بعد از سوره حمد همچون رکعت اول سوره انعام خوانده می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا خاطرنشان کرد: در برخی روایات به خواندن این سه آیه نیز توصیه شده است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است، هیچ جنبنده اى در زمین نیست، مگر اینکه روزى او بر خدا است و قرارگاه و امانگاهش را خدا میداند، همه این‌ها در کتابى روشن است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است، اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف کننده آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده اى نیست، آن را به هرکس از بندگانش بخواهد می‌رساند، و او آمرزنده و مهربان است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است، خدا به زودى پس از دشوارى آسانی قرار می‌دهد، آنچه خدا خواست همان شود، نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و نیکو کارگشایى است، کارم را به خدا وامى گذارم که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، من از ستم کاران بودم، پروردگارا من به آنچه از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار که تو بهترین وارثانى.


| شناسه مطلب: 102578




ماه صفر کارشناس



نظرات کاربران