هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است

هشدار ستاد مرکزی اربعین به مردم و موکب‌داران / مرزها بسته است

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، با تأکید بر اینکه مرزهای عراق بسته است، گفت: افرادی که به مرزها می‌ر‌وند هم برای خودشان مشکل ایجاد می‌کنند و هم نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور به برخورد با آنها می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، امروز شنبه (۲۹ شهریورماه)، پس از برگزاری جلسه با مسئولان بخش‌های مختلف این ستاد، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه دولت عراق رسماً اعلام کرده است که امکان پذیرایی از زائران خارجی اربعین حسینی را ندارد، گفت: پیگیری‌های ما تا شب گذشته حاکی از آن است که حضور نداشتن زائران خارجی در اربعین امسال موضع رسمی دولت عراق است.


 


وی با اشاره به اینکه هم ستاد مرکزی اربعین و هم وزارت امور خارجه پیگیر مسئله اربعین هستند، گفت: اگر امکان حضور تعدادی از زائران فراهم شود این مسئله را اعلام خواهیم کرد اما تاکنون حضور نداشتن زائران خارجی، موضع رسمی دولت عراق است.


 


ذوالفقاری با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: اگرچه دو دولت و دو ملت ایران و عراق همانند سال‌‌های گذشته خواستار برگزاری اربعین باشکوه هستند اما اهمیت سلامت زائران موجب شده تاکنون مجوزی برای حضور زائران ایرانی در اربعین صادر نشود و در این زمینه فقط مسئله سلامت زائران مدنظر است و هیچ مسئله سیاسی دیگری در میان نیست.


 


وی از مردم و موکب‌داران خواست فقط به اطلاعیه‌های رسمی ستاد ملی اربعین توجه کنند و افزود: برخی از عشایر و مردم عراق که با مردم و موکب‌داران ایرانی ارتباط نزدیکی دارند از مردم ایران برای حضور در اربعین دعوت کرده‌اند اما برای این حضور، سازوکار و امکان ورود به عراق باید فراهم شود که این امکان فراهم نیست.


 


رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: فراخوان‌هایی که به عنوان ثبت‌نام کاروانی منتشر می‌شود فاقد اعتبار است و رسمیت ندارد. حرکت زائران به سمت مرزها ممنوع است و چون ورود به عراق ممنوع است موکب‌ها در دو سوی مرز مستقر نشده‌اند و هیچ امکاناتی در دو سوی مرز برای زائران وجود ندارد.


 


وی با بیان اینکه افرادی که به سمت مرزها حرکت کنند با ممانعت مواجه خواهند شد، افزود: عراقی‌ها نیز از ورود زائران ایرانی به عراق ممانعت می‌کنند و اجازه ورود به کسی را نمی‌دهند. افرادی که به سمت مرزها می‌ر‌وند هم برای خودشان مشکل ایجاد می‌کنند و هم نیروهای انتظامی و امنیتی مجبور می‌شوند با آنها برخورد کنند؛ بنابراین از مردم می‌‌خواهیم که به سمت مرزها حرکت نکنند.


 


ذوالفقاری به اقداماتی که قرار است به مناسبت اربعین در داخل کشور انجام شود نیز اشاره کرد و گفت: موکب‌داران اربعین با مدیریت کمیته اسکان و تغذیه برنامه دارند و کمک‌های مؤمنانه را تهیه و به افراد نیازمند در روز اربعین ارائه می‌کنند. همچنین موکب‌داران در محل‌هایی که در آنها زیارت اربعین قرائت خواهد شد، خدمات بهداشتی و غذای بیرون‌بر ارائه خواهند کرد.


 


وی ادامه داد: زیارت اربعین نیز همانند برنامه‌‌های عاشورا و تاسوعا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرائت خواهد شد.


 


ذوالفقاری با بیان اینکه هنوز بر این باور هستیم که تعدادی از موکب‌داران ایرانی می‌توانند در اربعین حضور داشته و خدمات ارائه کنند، گفت: پیشنهاد این مسئله به عراق داده شده اما تاکنون هیچ قولی مبنی بر موافقت با این طرح ارائه نشده است و در صورت موافقت با این طرح، سازوکار آن فراهم خواهد شد.


 


وی ادامه داد: برخی از موکب‌داران به دلیل دعوت عشایر و مردم عراق به سمت مرزها حرکت کرده‌ اما در میان راه متوجه شدند که امکان عبور از مرز وجود ندارد و نمی‌توانند وارد عراق شوند، به همین دلیل به شهرهای خود بازگشته‌اند.


 


رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: آرزوی همه ما این بود که پس از یک سال تلاش و برنامه‌ریزی در خدمت زائران اربعین باشیم تا از فیض دعای آنها بهره‌مند شویم اما شرایط کرونا مانع تحقق این موضوع شد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی در داخل کشور از فیوضات معنوی و عمیق اربعین بهره‌مند شویم.




نظرات کاربران