اهانت به قرآن و پیامبر بازی دو سر باخت برای غرب است

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت تبیین جامع و عقلانی از معارف دینی در حوزه و کنار زدن کسانی که تأثیر فعالیت‌های ایجابی را با مطالب سست از بین می‌برند، گفت: اهانت به قرآن و پیامبر(ص) بازی دو سر باخت برای غرب است؛ زیرا موجب اتحاد بیشتر مسلمین و ایجاد نفرت به بانیان این اقدام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه علمیه، ضمن محکومیت اهانت به قرآن و رسول گرامی اسلام(ص) در غرب، بیان کرد: جسارتی که به ساحت پیامبر(ص) و قرآن شد، از مناظر حقوقی، سیاسی، اجتماعی و انسانی قابل بحث است؛ از نگاه انسانی هیچ توجیهی برای این کار نیست ولو برخی‌ پررویی کرده و می‌خواهند آن را با آزادی بیان توجیه کنند.


وی افزود: برخی افراد در جایگاه فرد نیستند، بلکه شخصیت هستند؛ پیامبران، ائمه(ع) و مصلحان بزرگ اجتماعی که نام نیک از آنان در اذهان بشر به جای مانده صرفاً یک فرد نیستند؛ لذا با آزادی بیان و این طور سخنان چنین رفتارهایی قابل توجیه نیست؛ در مورد همه انبیاء از حضرت ابراهیم(ع) خلیل گرفته تا حضرت موسی کلیم‌الله(ع) و عیسی روح‌الله(ع) چنین چیزی را نمی‌پذیریم.


علیدوست با اشاره به نگاه حقوقی به مسئله، تصریح کرد: آیا اهانت به پیامبر اسلام(ص) موجب آزار و ایذای میلیون‌ها مسلمان در سطح دنیا نمی‌شود؟ بگذریم که پیروان ادیان دیگر هم از این نوع اقدامات جریحه‌دار می‌شوند؛ ممکن است گفته شود که چرا احساساتشان جریحه‌دار می‌شود؟ مسلماً فردی که میلیون‌ها انسان به او عشق می‌ورزند و پیامبر آنان است و همه بشریت مدیون ایشان هستند، وقتی مورد تعرض و اهانت قرار بگیرد، موجب آزار روحی می‌شود و چنین سؤالی وجاهت عقلی ندارد.


استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه تصریح کرد: مسئله از لحاظ حقوقی هم قابل توجیه نیست و دنیا باید آزادی را محدود و تحدید کند و نباید آزادی موجب آزار دیگران شود؛ البته ممکن است افرادی بی‌جهت در زمینه‌ای اذیت شوند و چون اذیتشان بجا نیست، حرف دیگری است و نمی‌توان آزادی بیان را به خاطر ناراحتی نابجای برخی افراد محدود کنیم، ولی آیا اهانت به پیامبرِ نزدیک به دو میلیارد مسلمان جای جریحه‌دار شدن احساسات را ندارد؟


صرفاً به محکومیت بسنده نکنیم


وی اضافه کرد: این حرکت بازی دو سرباخت برای غرب است؛ زیرا موجب اتحاد بیشتر مسلمانان و افزایش عشق و علاقه آنان به پیامبر(ص) می‌شود که برخلاف مقاصد و هدف آنان است. کما اینکه ایجاد نفرت به بانیان این اقدام شوم هم برای آنان باخت محسوب می‌شود؛ لذا جز باخت برای غرب دستاوردی ندارد. غرب نمی‌داند چه می‌کند و شاید این اقدامات به خاطر ضربه‌ای است که از اسلام می‌خورند.


علیدوست اظهار کرد: از نظر انسانی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی و ... این اقدامات قابل توجیه نیست؛ البته اینها زخم‌خورده هستند و نباید انتظار این کارها را نداشته باشیم، ولی وظیفه فرهیختگان در حوزه و دانشگاه و مجامع علمی این است که به دفاع جانانه علمی از منش و روش پیامبر(ص) و قرآن کریم بپردازند و به شبهات پاسخ بدهند؛ پیامبر(ص) و قرآن چون خورشیدی هستند که دستوراتشان هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود؛ لذا جدای از محکومیت که جای خود دارد، باید مسائل را هم بیان کنیم؛ یعنی شخصیت پیامبر(ص) برای مردم دنیا تبیین شود و صرفاً به محکومیت بسنده نکنیم.


تأکید بر ضوابط عقلانی برای آزادی بیان 


علیدوست در پاسخ به اینکه آزادی بیانی که غرب از آن دم می‌زند آیا پشتوانه دینی و عقلی دارد؟ تصریح کرد: آزادی بیان مسئله‌ای انسانی و پیشادینی و بحثی انسانی و بشری است و ادیان هم مطلب خاصی در این زمینه ندارند، بلکه عقل و فطرت انسان به آزادی بیان تأکید دارد، چنانچه محدودیت‌های آزادی بیان هم قبل از آن که در دین مطرح شود، انسانی است؛ لذا به صورت کلی اگر آزادی بیان مفسده‌هایی مانند جریحه‌دار کردن احساسات میلیون‌ها انسان و به هم‌ ریختن نظم جامعه را در پی داشته باشد، آزادی نیست.


وی بیان کرد: انسان شریفی بعد از ۱۴۰۰ سال مورد اهانت قرار گرفته که مفسده زیادی دارد و نیاز نیست که آیه‌ای در این زمینه بیاوریم یا بخواهیم به نص تورات و انجیل تمسک کنیم؛ زیرا اصل آزادی و داشتن چارچوب عقلانی برای آن، موضوعی عقلی و انسانی است و تحدیدکننده‌های آن هم این طور هستند.


رفتار یک بام و دو هوای غرب


علیدوست درباره اینکه چرا در غرب هولوکاست مقدس است و کسی جرئت ارائه نظر ندارد، ولی به راحتی به مقدسات دو میلیارد مسلمان توهین می‌شود، اضافه کرد: این رفتار مصداق یک بام و دو هواست؛ غرب منافع موهومی را تصور می‌کند، در صورتی که اگر فارغ از بحث آخرت هم بیندیشیم، این کار به نفع آنان نیست. البته شاید آنها دوست دارند مسلمین را در اضطراب نگه دارند و از ایذای آنان خوشحال می‌شوند که نوعی بیماری است. سیاستمداری که حمایت می‌کند باید بنشیند منافع و مضار کارش را بسنجد. بنده هر قدر فکر می‌کنم می‌بینم جز بیماری روانی عمل دیگری نمی‌تواند سبب اهانت به پیامبر(ص) و قرآن شود.


وی در پاسخ به اینکه اهانت به قرآن چند وقت یکبار تکرار می‌شود، آیا قرآن در حوزه جایگاه لازم را دارد؟ و حوزه در عرصه تبیینی تلاش لازم را داشته است؟ افزود: در حوزه علمیه و در زمینه قرآن، کار زیادی انجام شده است؛ من از افرادی نیستم که وقتی تریبونی پیدا می‌کنند از کار نکردن فریاد بزنند و این منصفانه نیست، ولی ما اگر بیانی زیبا و به روز و جامع از قرآن و سیره پیامبر و اهل بیت داشته باشیم خیلی از این حرکات سالبه به انتفاع موضوع خواهد شد؛ یعنی همین طور که قرآن جدید است باید بیانی جدید از آن صورت بگیرد از سیره پیامبر و حکومت امام زمان هم باید بیان جدیدی داشته باشیم.


برخی مبلغان در دنیای امروز زندگی نمی‌کنند


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیان‌های دینی باید کاملاً عقلانی عرضه شود، اظهار کرد: الان متأسفانه گاهی به نام تبلیغ اسلام مطالبی می‌گویند که نشان می‎دهد در دنیای امروز زندگی نمی‌کنند؛ آقایی که مطرح می‌کند وقتی امام زمان بیاید کسی زکات ندهد، گردن او را می‌زند یا کسی که مطالب غیرعقلی می‌گوید که فقط خوراک به رسانه‌های بیگانه می‌دهد باید کنار زده شود. باید عالمان دین وارد صحنه شوند و رسانه‌های ما هم باید از اهل علم بهره ببرند؛ سه امام ما یعنی امام هادی(ع)، عسکری(ع) و امام زمان(عج) فرمودند در دوره غیبت ما از فقها و روات احادیث ما استفاده کنید؛ البته ابراز احساسات و تنفر کاملاً بجاست، ولی تبیین درست و منطقی هم خیلی مهم است.


وی در مورد وضعیت کنونی تبیین دینی و قرآنی در حوزه علمیه، تأکید کرد: وضعیت کلی خوب است، ولی گاهی یک اتاق را گرم می‌کنیم، اما دریچه‌ای در پنجره هست که گرما را هدر می‌دهد. ابتدا باید دریچه‌ها را ببندیم تا روشن کردن بخاری سودمند باشد؛ در حوزه و دانشگاه عالمان زیادی داریم که می‌نویسند، می‌گویند و تبیین می‌کنند، ولی ناگهان یک نفر دریچه را باز می‌کند و اتفاقاً همان سخن هم وارد فضای مجازی شده و تأثیر منفی آن زیاد است و این فعالیت‌های  مثبت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.


علیدوست تأکید کرد: بنابراین باید با خرافات و مطالب سست و بی‌پایه برخورد شود؛ زیرا برخی عقلشان را تعطیل کرده، حرف می‌زنند و نمی‌دانند در چه زمانی حرف می‌زنند و عباراتشان چه تأثیری دارد؛ تولیت‌های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و رسانه‌ها باید دقت بیشتری در دعوت از افراد داشته باشند و از عالمان وارسته که کم هم نیستند استفاده شود؛ یعنی یک کار سلبی و یک کار ایجابی لازم است، وگرنه کار ایجابی به تنهایی فایده ندارد.




نظرات کاربران